BASF Venture Capital investerer i Climentum Capitals første fond

Climentum Capitals første fond vil have fokus på reduktion af CO2-udledning. Med investeringen støtter BASF Venture Capital BmbH BASF’s ambitiøse klimabeskyttelsesmål.
Climentum Capital fokuserer på seks lovende CO2-reducerende vertikale sektorer herunder fødevarer og landbrug.

Ludwigshafen, Tyskland og København, Danmark, den 5. juli 2022 – BASF’s investeringsenhed BASF Venture Capital GmbH har investeret i Climentum Capitals første venturefond på €150 millioner. De to organisationer vil indgå et strategisk samarbejde, hvor der deles aftaler, opnås fælles investeringsmuligheder og hvor videndeling ligeså er centralt. Fonden bakkes op af andre anerkendte virksomhedsinvestorer, banker, industrikonglomerater som Vækstfonden og Arbejdernes Landsbank samt succesfulde tech-iværksættere, der alle deler ambitionen om at bekæmpe klimaforandringer ved at investere i innovative teknologier.

Climentum Capital, grundlagt i 2020 med kontorer i København, Stockholm og Berlin, støtter ambitiøse virksomhedsstiftere med det formål at skalere klimateknologi og vil være blandt de første såkaldte artikel 9-fonde i Europa med fokus på at reducere CO2-udledning fra dag ét. Artikel 9-fonde tager hensyn til miljømæssige, sociale og styringsmæssige ("ESG") aspekter i deres investeringsmål og skal gøre dette gennemsigtigt (jf. EU's Oplysningsforordning).

Det stiftende team i Climentum Capital har en samlet erhvervserfaring inden for venturekapital og startup-området på over 70 år og har gennemført over 50 investeringer – samt en dyb erhvervserfaring inden for kapitalforvaltning, innovation, acceleration/inkubation og bæredygtighed.

"Kombinationen af kompetencer i vores team er grundlaget for at fremme samarbejdet med vores porteføljevirksomheder og investorer. Vi vil investere i 25 startups i hele Europa (late-Seed og Serie A) med beløb mellem €1-5 millioner," forklarer Morten Halborg, CEO og medstifter af Climentum Capital. "Vi fokuserer på seks lovende CO2-reducerende vertikale sektorer: Næste generation af vedvarende energi, fødevarer & landbrug, industri & produktion, bygninger & arkitektur, transport & mobilitet samt affald & materialer."

"Climentums brede og erfarne team afsætter fra start fuldtidsressourcer til at udarbejde CO2-regnskaber og yde rådgivning for porteføljevirksomhederne," siger Markus Solibieda, Managing Director BASF Venture Capital GmbH og tilføjer: "En fælles indsats fra mange aktører er nødvendig for at nå klimamålene."

Mark Meier, VP hos BASF Nordic/Baltic, understreger: "Partnerskabet giver BASF Venture Capital et stærkt fodaftryk i Norden og vil fremskynde vores samarbejde med nystartede virksomheder og vores eksterne innovationsaktiviteter."

BASF Venture Capital GmbH
Vanessa Holzhaeuser
Phone: +49 152 0937 5862
vanessa.holzhaeuser@basf.com

Climentum Capital
Yoann Berno
press@climentum.com

Climentum Capital fokuserer på seks lovende CO2-reducerende vertikale sektorer herunder industri og produktion.
Morten Halborg, Managing Partner & Co-founder Climentum Capital
Climentum Capital fokuserer på seks lovende CO2-reducerende vertikale sektorer herunder næste generation vedvarende energi.
Climentum Capital fokuserer på seks lovende CO2-reducerende vertikale sektorer herunder affald og materialer.
Mark Meier, Vice President Nordic/Baltic, BASF

Om BASF Venture Capital

Hos BASF skaber vi kemi til en bæredygtig fremtid. BASF Venture Capital GmbH bidrager også til dette formål. BASF Venture Capital blev grundlagt i 2001 og har kontorer i Europa, USA, Canada, Kina, Indien, Brasilien og Israel. Vores mål er at skabe nyt vækstpotentiale for BASF's nuværende og fremtidige forretningsområder ved at investere i nye virksomheder og fonde. Fokus for vores investeringer omfatter dekarbonisering, cirkulær økonomi, AgTech, nye materialer, digitalisering og nye, innovative forretningsmodeller.

For yderligere oplysninger, se venligst:www.basf-vc.com

Om Climentum

Climentum Capital er en europæisk Climate Tech venturefond, der investerer i startups i hele Europa, der har potentiale til at reducere megatons af CO2-udledning.For yderligere oplysninger om Climentum, se venligst: www.climentum.com