Bára Gísladóttir udgiver det prisnominerede værk VÍDDIR

Den 28. oktober udkommer et digitalt album med Bára Gísladóttirs værk VÍDDIR, i en live-indspilning fra Dark Musik Days i Reykjavik. VÍDDIR er nomineret til Nordisk Råds Musikpris.
Bára Gísladóttir (foto: Juliette Rowland)

Da den islandske komponist og kontrabassist Bára Gísladóttir debuterede fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2020, var det med et monumentalt værk skrevet til den enorme akustik i Grundtvigs Kirken i København. Værket VÍDDIR er komponeret for ni fløjter, tre slagtøjsspillere samt solopartier for akustisk og elektrisk bas, med kirkens akustik som en navnløs, femtende medvirkende.

To et halvt år efter debutkoncerten er VÍDDIR blevet opført adskillige steder verden over og Bára Gísladóttir er nomineret for værket til Nordisk Råds Musikpris, som uddeles d. 1. november. Nu udkommer VÍDDIR på et digitalt album, i en live-indspilning fra festivalen Dark Music Days i Hallgrímskirkja, Reykjavik.

En sort nat af et stykke

VÍDDIR er et timelangt værk uden pause, der igen og igen vender tilbage til sit eget mørke lys. Værket åbner med fem basfløjtenister, der skriger "så kraftigt som muligt" ind i deres instrumenter. Fra de første lyde står det klar at VÍDDIR – på islandsk "dimensioner" er en sort nat af et stykke, hvor Gísladóttir kaster os ned i en dyb afgrund.

I koncertrummet er de ni fløjter er placeret som en halo omkring publikum og i midten udgør de to bassister en tæt kerne ved siden af de tre slagtøjsspillere. Gísladóttir er selv aktiv på scenen og medvirker på indspilningen, ved siden af sin mangeårige samarbejdspartner, den højt respekterede bassist Skúli Sverrisson.

Efterhånden som lydene bliver frembragt, svinder de bort i den enorme akustik, så værket ikke så meget finder sted i nuet som i efterklangene. Mens musikken ånder i rummet, improviserer Gísladóttír og Sverrison på den mørke baggrund af lyd. Mod slutningen af det sindsoprivende stykke tager en enkelt basfløjte bestik af ødelæggelserne og nynner og hyler, for til sidst selv at synke ned i afgrunden.

Kreativ og kompromisløs

Bára Gísladóttir (f. 1989) er en islandsk komponist og kontrabassist med base i København. I 2020 udgav Gísladóttir sin debut for Dacapo Records, soloalbummet HĪBER for kontrabas og elektronik, indspillet af Gísladóttir selv. HĪBER blev bl.a. nomineret til den islandske Kraumur-pris 2020 og udnævnt som årets klassiske album i Morgunblaðið.

Den islandske bedømmelseskomité har nomineret Bára Gísladóttir til Nordisk Råds Musikpris 2022, og skriver i motivationen: ”Hendes yderst kreative og kompromisløse værker formidler personlige og distinkte teksturelle narrativer som er baseret på tanker om tilgangen til og konceptet om lyd som et levende væsen […] I VÍDDIR, som er et medrivende og omfattende stykke kammermusik, former Bára lydene og strukturerne i musikken på en organisk måde med fokus på teksturel og klangmæssig progression.”

Udkommer digitalt den 28. oktober 2022

Bára Gísladóttir (foto: Juliette Rowland)
Album cover
Koncert og indspilning i Hallgrímskirkja, Dark Musik Days (foto: Juliette Rowland)