Bankfolk har årets bedste kantine

Vinderen af Kantineprisen 2015 er køkkenchef Mads Præstmark, ISS, ansat i kantinen i banken SEB i indre København. I hans kantine får gæsterne en madoplevelse hver dag.

Kantineprisvinder 2015 Mads Præstmark. Foto Carsten Andersen

Der er ikke spor af tørre tal i den mad køkkenchef Mads Præstmark og hans team serverer for gæsterne i banken SEB’s kantine.

Det kunne juryen hurtigt se, da de var på uanmeldt besøg i SEB’s kantine i forbindelse med bedømmelsen til årets Kantinepris. Det, der mødte juryen, var en inspirerende buffet og rigtigt godt værtsskab.

-Det første man hæfter sig ved, ud over den spændende buffet er, hvor meget køkkenet er tilstede ved buffeten i SEB banks kantine. Det er helt tydeligt, at der bliver gjort meget ud af at forklare, hvad der bliver serveret og at gå i dialog om maden og måltidet, siger Andreas Buchave Jensen, chefkonsulent i Landbrug & Fødevare, og med i juryen til Kantineprisen.

SEB’s kantine var en af fire nominerede til Kantineprisen 2015. Alle kantiner er blevet bedømt på en række kriterier fra spiseoplevelse, valg af råvarer til madmod og værtsskab. Desuden har de alle fået uanmeldt besøg, og det gjorde udslaget for Mads Præstmark og hans team.

-Vi havde igen i år et stærkt felt af nominerede, men efter at have besøgt Mads Præstmark og hans team i SEB bank, var vi ikke i tvivl. Deres engagement i maden, serveringen og mangfoldigheden i råvarer strålede igennem. Det var tydeligt, at selvom der kommer mellem 600 og 800 gæster i kantinen dagligt, så forsøger de at give hver enkelt en oplevelse med maden. De er de helt rigtige vindere af Kantineprisen 2015, siger Andreas Buchave Jensen.

Ligesom at få en Michelin stjerne

Det var en utrolig stolt køkkenchef der blev hyldet som vinder af Kantineprisen 2015 til erhvervets store festdag, Fødevaredagen, den 28. oktober på Docken i København.

-Jeg er vildt glad og dejligt overrasket lige nu. Det er ligesom at få en Michelin stjerne. Jeg har arbejdet på Michelin-restauranter før, og det her er jo Michelin for kantiner. Det betyder virkelig noget for mig, at være Danmarks bedste kantine, siger Mads Præstmark.

Han håber på at kunne bruge prisen til at få rykket ved nogle fordomme om kantinemad.

-Den her pris skal bruges aktivt. Jeg har rigtig længe ville skabe noget opmærksomhed omkring den gode mad, vi rent faktisk laver ude i kantinerne. Der er så mange fordomme om kantinemad, at det er kedeligt og traditionelt, og det passer ikke. Der bliver lavet inspirerende og god mad derude. Jeg håber, jeg som vinder af Kantineprisen 2015, kan give den debat et skub, siger Mads Præstmark.

Kantineprisen bliver uddelt af Landbrug & Fødevarer en gang årligt. Prisen blev stiftet i 2004 og det er 12. gang den uddeles.

For yderligere information

Se www.kantineprisen.dk eller kontakt:

Andreas Buchhave Jensen, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer tlf: 2896 0830 ,mail: anbj@lf.dk Marie Grabow Westergaard, pressekonsulent i Landbrug & Fødevarer, tlf. 30178871, mail: mgw@lf.dk

Kantineprisvinder 2015 Mads Præstmark. Foto Carsten Andersen

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse

Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer og ti store virksomheder fra fødevareklyngen præsenterer i dag samlet en ny strategi for fødevareforskning. Der er brug for et øget fokus på forskning og innovation i fødevareklyngen, hvis Danmark også i fremtiden skal bryste sig af at være en af verdens stærkeste fødevareklynger. Sådan lyder det i ny fødevareforskningsstrategi gældende frem mod 2030, som L&F, DI Fødevarer og virksomheder som Arla, Danish Crown, Chr. Hansen, KMC og Foss offentliggør i dag. - Faldende bevillinger til den strategiske fødevareforskning kan risikere at sætte en stopper for væksten i fødevareklyngen. Det scenarie må vi for alt i verden ikke ende i, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer. - I 2030 vil der være 1 mia. flere munde at mætte i verden, og hvis den danske fødevareklynge kan blive verdensbefolkningens foretrukne forsyner af sikre, bæredygtige og kvalitetssikre fødevarer, så har vi her en mulighed for et nyt væksteventyr. Den chance