Bankdirektør til politikerne: God idé med reguleret ÅOP, men lav flere satser

Hvis man kun sætter én procentsats som maksimum for ÅOP, så bliver den for høj. Store og små lån skal behandles forskelligt

Det er ikke nok med én enkelt maksimumsats for ÅOP. Store og små lån har brug for forskellige satser. Det siger direktør i Coop Bank Allan Nørholm, der kalder det for en rigtig god idé at regulere de dyre kviklån.

”Jeg er i de fleste sammenhænge liberal i min tankegang, men når de svageste i samfundet bliver lokket til at tage lån, som de absolut ikke har brug for til helt urimeligt høje omkostninger, så må politikerne sætte en grænse,” siger Allan Nørholm.

Det koster lidt at lave et lån - uanset størrelsen på lånet - hvilket betyder, at det lille lån med den korte tilbagebetalingstid automatisk får en højere ÅOP på grund af etableringsomkostningerne. Derfor er et ikke nok med én sats, mener Allan Nørholm.

”Det skal gøres lidt smartere end blot én maksimumssats, så man stadig kan gennemføre det lille lån, og så man samtidig undgår vanvittige høje omkostninger på det store lån. Det kunne være flere satser, eller det kunne være en bagatelgrænse for de små lån, eller en helt tredje løsning. Bare man ikke lave samme sats for alle størrelser lån,” siger Allan Nørholm.

Direktør i Coop Bank, Allan Nørholm, tlf: 20 20 27 29

Coop skærper krav til bæredygtig soja6.12.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Fremover skal den soja, der anvendes i Coops egne mærker, være certificeret som bæredygtigt. Dermed tager Coop et nyt skridt mod mere bæredygtighed på et område, der i mange år har været et stort globalt problem. Soja bliver især dyrket i Brasilien, Argentina og Paraguay. Her bliver store regnskovsområder ryddet for at skaffe plads til sojaplantager. Når regnskoven bliver fældet til fordel for sojaplantager, går det oftest ud over de skovområder, som f.eks. Amazonas, der har høj biodiversitet og truede dyrearter. ”Afskovning er et enormt globalt problem. Derfor er vi stolte over at tage dette afgørende skridt, som betyder, at vi fremmer mere bæredygtig soja-produktion hos vores leverandører,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Coop har som en del af Dansk Initiativ for Etisk Handel været med til at danne Dansk Alliance for Ansvarlig Soja, hvor formålet, er at samle relevante danske aktører i et forpligtende samarbejde for at sikre fremdrift mod ansvarligt produceret soja. Krave

Folkeaktier skal skabe mere økologisk landbrug5.12.2019 08:00:00 CETPressemeddelelse