Bank er også for børn

Jyske Bank har udviklet en mobilbank for børn. Det er ikke et legetøj eller et spil. Det er de rigtige penge og de rigtige transaktioner, børnene ser. Forældrene styrer og børnene bruger. Et sted hvor børn kan lære at håndtere de digitale penge

Alba på syv sparer op til de sejeste rulleskøjter. Pengene tjener hun ved at tømme opvaskemaskinen, og lønnen sætter mor og far ind på hendes konto i banken. Men i en syv-årigs verden forsvinder pengene ved den manøvre. Hvor er de? Hvordan tæller jeg dem?

”Efterhånden som de fysiske penge forsvinder, mangler der noget, som mindre børn kan forholde sig til angående penge”, siger Hanne Birgitte Møller, forretningsdirektør, Jyske Bank.

Derfor har Jyske Bank nu udviklet en app, som er en mobilbank for de 7-13 årige. Det er en blanding af en digital sparegris og en gammeldags bankbog.

Ved at bruge den nye app kan børn følge deres penge. Digitale tællere viser hele tiden hvor mange penge, der er, og hvad der sker på kontoen, når penge blive sat ind - eller bliver brugt. Og så kan man oprette øremærkede ”kasser”, hvor børnene kan spare op til dét, de ønsker sig.

Sikkerhed et vigtigt emne

Børn og deres forældre har hjulpet banken med at udvikle systemet. Udviklerne har benyttet såkaldte kvalitative interviews, hvor forældre og børn har afprøvet en række muligheder og udpeget, hvad der fungerer godt eller skidt. Derefter er udviklerne gået i gang med at skrue tingene sammen, og seks gange undervejs er løsningerne blevet vist for forsøgsgruppen. Sikkerhed har været et stort issue undervejs.

”Det er mor og far, som har kontrollen. Det er som, når man sætter en støttestang i den lille cykel og lærer barnet at cykle. Man slipper først, når barnet kører sikkert”, siger Hanne Birgitte Møller.

Pengeklog er et lukket kredsløb. Der kan gå penge ind på barnets konto, men barnet kan ikke overføre penge til andre – kun til sine egne opsparinger.

Mobilbanken er en kopi af de voksnes

På mange måder er mobilbanken for børn en kopi af de voksnes set-up. Alba kan få sit eget Visa Debit-kort, som er knyttet til hendes konto til forbrug. Det er sikkert på den måde, at det ikke kan overtrækkes, og hun kan ikke handle på nettet, uden forældrene giver tilladelse. Men hun kan selv købe sine rulleskøjter med et rigtigt betalingskort. Hun får sin egen pinkode, som hun skal lære at huske og vide, hvad man ikke må gøre med den. Ganske som de voksne.

”Børne-mobilbanken ikke et legetøj eller et spil. Det er de rigtige penge og de rigtige transaktioner, børnene ser. Det er vigtigt, for på den måde lærer børn at håndtere penge i en digital verden,” siger Hanne Birgitte Møller.

Appen koster ikke noget at anvende for bankens kunder.

”Vi ved fra forskning, at dårlige økonomiske vaner fra barndommen hænger ved gennem livet. Det er det, der gør, at folk kan ende i RKI og Luksusfælden. Så det kommer godt tilbage til både os og forbrugerne allerede at sætte ind fra barnsben med at lære børn om god økonomi,” siger Hanne Birgitte Møller.

Yderligere info Hanne Birgitte Møller. Mobil: 2022 7075.