Banderapport

Det Kriminalpræventive Råd har i en ny rapport taget temperaturen på de kommunale erfaringer med at forebygge bandekriminalitet blandt unge. Rapporten viser, at der er mange gode initiativer i gang, men at man mange steder mangler en samlet strategi og koordinering af arbejdet.

Rapporten rummer en række gode konkrete eksempler på kommunale indsatser sammen med en række anbefalinger fra DKR om, hvordan arbejdet kan kvalificeres.

”Jeg glæder mig over de mange gode indsatser på bandeområdet rundt om i landet. Nu handler det om at få bredt de gode eksempler ud til kommunerne. Der er dog også behov for at styrke koordineringen af indsatsen, hvis vi virkelig skal bremse tilgangen til banderne. Det Kriminalpræventive Råd mener, at lokalrådene bør have en mere aktiv og stærk koordinerende rolle i forhold til bandeindsatsen,” siger Eva Smith, formand for Det Kriminalpræventive Råd.

Det Kriminalpræventive Råd mener, at både lokal- og banderådene har potentiale til at spille en større rolle i forebyggelsen af bander. Med baggrund i Banderapporten, der bygger på 37 interviews med nøglemedarbejdere i 27 kommuner, har Det Kriminalpræventive Råd opstillet fire anbefalinger:

1) Hvert enkelt lokalråd bør tage stilling til, om det er hensigtsmæssigt at have et banderåd i kommunen, eller om banderådets nuværende og fremtidige arbejdsopgaver bedre løses i fx lokalrådet selv, SSP-udvalg eller lignende.

2) Forståelsen af, hvad en bande er, spænder fra organiserede kriminelle grupper til grupper af unge, der begår kriminalitet for at vise sig. En uafklaret fælles forståelse af, hvad en bande er, gør det vanskeligt at målrette arbejdet. Anbefalingen er derfor, at man skaber en fælles forståelse af, hvad man lokalt mener med begrebet bander.

3) Brug en helhedsorienteret tilgang i det kriminalpræventive arbejde, og tænk ikke kun i socialpædagogiske tiltag. Byplanlægning, inddragelse af forældrene, misbrugsforebyggelse etc. bør medtænkes. Det Kriminalpræventive Råd har udviklet en model der kan inspirere til indsatser på alle niveauer. Modellen findes i Banderapporten.

4) Det er vigtigt at foretage en grundig indsamling af viden lokalt, så man afdækker problemets omfang og karakter, før indsatsen sættes i gang. Lokalrådet kan tage udgangspunkt i forskellige typer viden, fx politiets statistikker, professionelles viden og erfaringer.

Den samlede rapport offentliggøres på Den Kriminalpræventive Dag, tirsdag den 29. marts, i Esbjerg. Den Kriminalpræventive Dag er et samarbejde mellem DKR og TrygFonden. Banderapporten kan herefter hentes på Det Kriminalpræventive Råds hjemmeside, dkr.dk.

For yderligere oplysninger:

Kommunikationschef Søren Skovbo Nielsen

Mobil: 41 91 00 24/ mail: ssn@dkr.dk

DKR-logo

Information om Operate A/S

Operate A/S
Jesper Brochmandsgade 10
2200 København N

38168090http://www.operate.dk/

Følg pressemeddelelser fra Operate A/S

Flere pressemeddelelser fra Operate A/S

Sammenbrud truer med at lukke epilepsihospital16.3.2011 16:00:00 CET | Pressemeddelelse

Danske Regioner sliber den store sparekniv i budgetforhandlingerne med epilepsihospitalet Filadelfia. Region sjælland, der forhandler for Danske Regioner, bebuder mere end en halvering af budgettet for 2011. Godt 190 mio. kroner er blevet til knap 75 mio. kroner i indeværende budgetår. Danske Regioner står fast, og den 8. marts 2011 brød budgetforhandlingerne med Filadelfia sammen. Flemming Christensen, adm. direktør for Filadelfia, vurderer, at hospitalets fortsatte eksistens er reelt truet og understreger, at hvis Danske Regioner ikke er indstillet på at genoptage forhandlingerne, vil det få fatale konsekvenser for de danske epilepsipatienter. Hospitalet kan lukke den 1. april 2011.