Bandemedlemmer presser personalet i Storstrøm Fængsel

Antallet af fængslede bandemedlemmer er stigende. Især Storstrøm Fængsel har oplevet flere problemer med banderelaterede overfald og trusler: ”Det er et voldsomt psykisk pres for betjentene,” siger tillidsmanden.
Mads Holgersen, tillidsrepræsentant i Storstrøm Fængsel (Copyright: Fængselsforbundet)

Blandt andet som et resultat af Bandepakken III, sidder der i øjeblikket mere end 400 bandemedlemmer bag tremmer. Det er en stigning, som kan mærkes ude i fængslerne.

Mads Holgersen er Fængselsforbundets tillidsrepræsentant i Storstrøm Fængsel, hvor der i april skete to banderelaterede overfald på blot én uge. Han fortæller, at de dagligt mærker konsekvenserne af flere fængslede bandemedlemmer.

”I og med at bandemedlemmerne kræver mere bemanding, er de en stor arbejdsbyrde og de øger presset på betjentene,” siger han.

Storstrøm har en særligt sikker bygning med plads 34 fanger. Lige nu sidder der 26, men Mads Holgersen forventer, at der bliver fyldt op de næste par dage.

”Det gør en kæmpe forskel, at vi hele tiden er fuldt booket. Vi bruger voldsomt meget personale bare på at åbne døre. Vi skal minimum bruge tre betjente til at åbne en dør – og til tider fem, hvis der sidder to fanger.”

Bygningerne er bemandet med syv betjente, så hvis der skal bruges fem til at lukke en dør op, er der ikke tid til så meget andet, forklarer Mads Holgersen.

”Vi kalder det futtoget – vi skal være så mange rent sikkerhedsmæssigt, at alle er i fuld pres hele tiden i hele huset.”

Går ud over den dynamiske sikkerhed
Når tillidsrepræsentanten taler med kollegaerne, fortæller de, at det øgede pres går udover den dynamiske sikkerhed. Der ikke er tid til relationsarbejdet med bandemedlemmerne.

”Du ikke har tid til at tale med de indsatte og opnå kontakt med dem. Derfor kan der opstå situationer, hvor den indsatte ikke ser en person, men bare en uniform, og derfor bliver det lettere at begå overfald,” siger Mads Holgersen.

Derudover kræver det meget overskud at gå på et fyldt bandeafsnit: ”Det er et voldsomt psykisk pres, der ligger på de betjente, der går på bandeafsnittene. Man skal hele tiden være fokuseret og bevare overblikket med de her fanger. Der er ikke tid til at koble lidt af og få den ro, som man har brug for i løbet af en hel vagt, siger tillidsrepræsentanten.”

Fængselsforbundets formand Kim Østerbye er også bekymret for presset, som kommer samtidig med, at Kriminalforsorgen har et stort personaleunderskud: “Det er særdeles vanskeligt at håndtere mere end 400 fanger dømt for bandekriminalitet, når vi reelt mangler mere end 200 betjente,” siger han.

Løsningen på en presset hverdag
Fagbladet talte i forrige uge med Kriminalforsorgens sikkerhedschef Lars Brysting om, hvad der bliver gjort for personalets sikkerhed i forbindelse med det stigende antal af fængslede bandemedlemmer. Han lover hjælp i form af forstærkningshold, mere sektionering og bedre bemanding som følge af flerårsaftalen.

Mads Holgersen gælder sig over, at der snart kommer hjælp til personalet, men det ikke er alt fra aftalen, de kan bruge i Storstrøm.

”Forstærkningsholdene vil kunne give det break, vi har brug for. Det vil være en stor hjælp at kunne supplere personalet, så de kan få lidt mere ro. Udover det giver flerårsaftalen umiddelbart ikke noget ekstra til Storstrøm. Vi har de sektioner, vi har, og vi kan ikke gå meget længere ned,” siger han.

Af Rebecca Eva Bodnia

Læs også: Sikkerhedschefen opfordrer til forsigtighed