Bålmad er brændende kærlighed

Jakob Nusbaum rykker madlavningen ud under åben himmel og over åben ild. I kogebogen "Brændende kærlighed – lette og lækre bålretter" serverer han en række opskrifter på alt fra baked beans med bacon og chili til rustik brændende kærlighed.

Bålmad er ikke kun for hardcore outdoortyper, der kan tænde et bål på ti sekunder. Flere og flere haver udstyres i disse år med bålpladser, hvor familien samles og nyder flammernes skær. Og mange af os har også fået øjnene op for de mange bålpladser, der findes rundt omkring i naturen. Jakob Nusbaum er er selv far til to drenge, som han nyder at lave både bål og mad over flammerne sammen med. For det giver magiske øjeblikke, når børnene hjælper med at finde råvarer i naturen, hjælper med at passe bålet og alle samles om maden.

Brændende kærlighed er en kulinarisk vejviser til mindeværdige oplevelser omkring bålet med lækker mad tilberedt over flammerne. Det er en bålkogebog, hvor alle kan være med. Spørger man bogens forfatter Jakob Nusbaum, er mad over bål for alle uanset evner og erfaring, det handler om at komme ud i naturen, nyde livet og bålmaden og have det rart med sine kære. At høre, hvordan brændeknuderne knitrer, mens man venter på maden, der langsomt bliver tilberedt. Det er sundt for sjælen, og det er præcis det, der er Jakob Nusbaums formål med bogen – at alle skal have mulighed for skønne oplevelser med mad over bål. Uanset om bålet er tændt i haven eller på en tur ude i den vilde natur. Derfor er bogen spækket med opskrifter på nemme og velsmagende bålretter for hele familien. Udover opskrifter får læseren også Jakob Nusbaums bedste tricks til, hvordan man kommer i gang med at lave lækker mad over bål, uden at det bliver et stort projekt, hvordan man kløver brænde sikkert, hvordan man starter et bål, gode råd om sikkerhed, tips til det rigtige båludstyr og meget mere.

Jakob Nusbaum har stor erfaring med at lave Outdoor Teamcooking for store og små grupper, der gerne vil have en fælles oplevelse med sig. Flere festivalgæster har også mødt ham på Northside, hvor han flere gange er blevet kåret som ”Årets Madbod” for sine retter tilberedt over åben ild.

Brændende kærlighed – lette og lækre bålretter
Forfatter: Jakob Nusbaum
Udgivelsesdato: 16. juni 2021