Pegani

Ballonhilsner fra chefen øger arbejdsglæden under Corona

Forårets nedlukning sendte fire ud af ti danske lønmodtagere på hjemmearbejde, og det udfordrer arbejdsfællesskabet, ifølge ekspert. Ballonfirma i Horsens får virksomheder til at nytænke motivationen af medarbejdere.
Pegani startede i 1983, da Steen Pegani som 13-årig udgav sit første lille tryllekatalog. Siden da har virksomheden vokset sig til den største tryllevirksomhed i Skandinavien. Foto: Maj Bartved

I andet kvartal af 2020 arbejdede 40 procent af de beskæftigede danskere helt eller delvist hjemme i kølvandet på nedlukningen af Danmark. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Som kompensation for afsavn til kollegaer, aflyste julefrokoster og andre sammenkomster har flere virksomheder tyet til alternative metoder for at vise omtanke for deres medarbejdere under krisen. En nødvendig nytænkning mener ekspert og foredragsholder i arbejdsglæde, Jon Kjær Nielsen.

– Distancearbejde udfordrer arbejdsfællesskabet, som ellers er nøglen til glade og motiverede medarbejdere; den uformelle snak ved kaffeautomaten og de små statusopdateringer er uhyre vigtige for arbejdsglæden og den motivation, vi lægger i arbejdet. Derfor er virksomheder i denne tid nødt til at gentænke, hvordan der ydes medarbejderpleje under isolation.

Ved ballonleverandøren Pegani i Horsens, har indehaverparret, Bettina og Steen Pegani, mærket virksomhedernes efterspørgsel på medarbejderpleje under distancearbejdet. Især ’Send en ballon’-konceptet har sat nye rekorder.

– Vores ballonordrer er eksploderet under Corona. Hvor det tidligere mest var en sjov fødselsdagshilsen eller en kærlighedserklæring, så er det nu særligt virksomhederne, der i form af en sød og sjov ballon, sender medarbejderne en anerkendende hilsen under de nye arbejdsforhold. Senest har vi sendt en stor sending balloner til Plan Børnefondens medarbejdere, forklarer Steen Pegani.

Et klap på skulderen

Den store sending med balloner var arrangeret af PlanBørnefondens personaleforening, som ønskede at vise kollegerne, at de tænkte på dem i en svær tid, hvor halvdelen af virksomhedens ansatte arbejdede hjemme. Det fortæller Maja Tvilum Lauridsen, som er kommunikationsmedarbejder og næstformand i PlanBørnefondens personaleforening.

– Mine kollegaer blev overraskede og meget glade, da en personlig ballonhilsen blev leveret til deres hjemmeadresse. Efterfølgende har ballonerne været i baggrunden til vores team-møder, og det gjorde det ekstra hyggeligt at arbejde sammen hver for sig. Det er en lille ting, der løfter arbejdsglæden og fællesskabsfølelsen, siger hun.

Distancearbejde udfordrer arbejdsglæden

At flere virksomheder arbejder på at styrke fællesskabsfølelsen med fx ballonhilsner, er rigtigt set, mener Jon Kjær Nielsen. Han fremhæver, at det i høj grad er tanken, der tæller, når kollegerne skal have arbejdsglæden tilbage på hjemmekontoret.

– Mennesket er et flokdyr og vil gerne høre til. Derfor er små hilsner en alletiders måde at vise, at nogen tænker på mig, selvom jeg ikke er fysisk til stede. Jeg vil virkelig opfordre til, at man følger op hos hinanden i løbet af dagen og tager kaffesnakken og fredagsøllen online. Det fastholder vigtige sociale relationer til arbejdspladsen, siger Jon Kjær Nielsen, der i øjeblikket arbejder på at kortlægge danskernes arbejdsglæde i en ny undersøgelse.

Danskernes arbejdsglæde har historisk set altid været høj, men den foreløbige undersøgelse viser, at den er nedadgående i 2020, som en konsekvens af Coronapandemiens restriktioner for arbejdsmarkedet, fortæller Jon Kjær Nielsen.

Da resten af underholdningsindustrien fyrede på stribe, var ballonhilsnerne fra Pegani så stor en succes, at de sikrede fuldtidsarbejde til deres fire medarbejdere, ifølge Steen Pegani.

Steen Pegani
Direktør, Pegani
tryl@pegani.dk

Billeder