Bæredygtigt tøj stormer frem: bambustøj er markedets nye stjernespiller

Klimadebatten fyldte enormt i den netop overstået valgkamp, og klimainteressen er stadigt stigende blandt både unge og gamle. Det seneste år har verden oplevet et klimaoprør fra de unge, der forsøger at tvinge politikerne til handling. Ligeledes er tøjindustrien hoppet med på det sidste tog mod en sundere planet. Her er bambustøj klassens nye dreng, der er strøget ind som klar favorit hos de klimainteresserede - og det er der god grund til. Tøjet er overraskende blødt modsat materialets kilde, og udover den altafgørende faktor, at tøjet har minimal indvirkning på miljøet, så er der flere fordele ved bambustøj. Tøjet er antibakterielt og fjerner dårlig lugt, det er hypoallergen og regulerer samtidig kropstemperaturen.

Et marked med enormt potentiale

Den store bølge af klimainterresede har medvirket til en strømning af miljøbevidste valg. Lige fra madvarer til tøjvalg handler det for mange om at træffe miljørigtige valg, og det kan gøres gennem det bæredygtige materiale. Flere klimaforskere har længe haft et vågent øje til tøjindustrien. Klimaet bliver i høj grad belastet gennem tendenser som fast-fashion, hvor tøjet spyttes ud i rekordfart og det faktum, at folk er mere tilbøjelige til at købe store mængder af billigt tøj frem for små mængder af lidt dyrere tøj. Derfor er der brug for nytænkning, og selv om bambustøj har været en del af tøjproduktionen siden 1980’erne, så er det først nu, der er gang i plantens potentiale. Gennem kombinationen mellem den overraskende komfort og det klimabevidst valg er bambustøj stormet ind i tøjindustriens lukkede kredse. Her har bomuld og polyester været bannerførere for fast-fashion konglomeraterne - men tendensen om buy more for less skader planeten, og her er bambus et godt alternativ. Særligt er undertøj og strømper blevet et hit, der med sin bløde komfort og uopslidelige materiale giver den nye branche vinger.

Hos Bambustøj.dk  oplever de en overraskende interesse i det bæredygtige tøj. Med Danmarks største udvalg af bambustøj, kan direktør, Michael Lauritzen, se de begynde tendenser af bambustøjets popularitet og potentiale:

»Det er først nu, at folk for alvor begynder at gå op i de miljøbevidste valg når det kommer til tøj. Markedet har været der i mange år, men efterspørgslen har ikke været tilstrækkelig. Bambus er et af de bedste bud på et bæredygtigt materiale på vores tøjproduktion, da kvaliteten er i en særklasse for sig. Bare se JBS, der har oplevet, at deres bambus-underbukser er de bedste sælgende nogensinde hos dem. Derudover søges folk på Google ligeså mange gange på bambus-strømper som almindelige strømper, så markedet er virkelig begyndt at rykke på sig.«

Tøjindustrien skal følge med den stigende klimainteresse

Tøjindustrien har været en af de største klimasyndere. Derfor er et nyt alternativ både tiltrængt og nødvendigt. Selvom mange store tøjproducenter er med på den grønne bølge, så er det stadig ikke nok. Her pointerer Michael Lauritzen flere gode sider ved bambustøj og materialets store potentiale:

»Tøjet er både bæredygtigt og nemt at fremstille. Bambus gror hurtigt og uden nødvendighed for pesticider, sprøjtemiddel eller kunstig gødning. På den måde kan vi omsætte materialet til tøj på en neutral måde, og samtidig sørge for, at tøjet er billigt for kunderne. Dog er bomuld stadig billigst, og det er markedets største udfordring lige nu. Det kræver at de store tøjvirksomheder forsøger at gå samme vej som os. Ud fra den efterspørgsel vi kan se, specielt på vores produktserie med undertøj og strømper tror jeg på, at bambustøj har et stort potentiale.«