Denmark SailGP Team

Bæredygtighedsbølgerne gik højt blandt de unge sejlere i den første Mini Impact League nogensinde i København

At have en positiv indflydelse stod øverst på dagsordenen ved 29er EM i København denne uge. Regattaen var arrangeret af Kongelig Dansk Yachtklub, og første gang SailGP Mini Impact League fandt sted.

Initiativet – et samarbejde mellem Denmark SailGP holdet, Kongelig Dansk Yachtklub og 29er Class Association – er første gang, at et projekt inspireret af SailGPs banebrydende bæredygtighedsinitiativ Impact League er blevet integreret i en anden regatta. Her fik mere end 300 unge atleter mulighed for at lægge deres konkurrencemæssige fokus på kysten såvel som på vandet. Kongelig Dansk Yachtklub arrangerede mesterskabet som en bæredygtig regatta efter retningslinjerne fra ´Sailors For The Sea`.

Det blev Sverige, som hev sejren hjem i den nye konkurrence, hvor duoen Elisa Lindskog og Felicia Fernström imponerede juryen med deres ideer og bidrag. Parret indsendte en kreativ plan, der spænder over miljømæssige og samfundsmæssige udfordringer, inden for de kriterier, SailGPs Impact League-holdet satte.

Som reaktion på prisen siger Lindskog: "Jeg tror på, at hvis jeg gør små ting, som andre mennesker kan efterligne, kan vi ændre meget, og folk vil forstå, hvilken forskel det gør at tage flere små skridt."

Parret vandt en unik sejloplevelse bag kulisserne med atleterne fra Denmark SailGP Team, billetter til ROCKWOOL Denmark Sail Grand Prix i København den 19.-20. august 2022 samt Denmark SailGP Team sponsoreret af ROCKWOOL merchandise.

Denmark SailGP Team-atleterne Katja Salskov-Iversen og CP Lübeck sluttede sig til konkurrenterne for at fortælle om SailGP, give nogle tips om at sejle 29'er og var værter for præmieoverrækkelsen ved regattaen, som fandt sted i Rungsted havn nord for København.

Både Salskov-Iversen og Lübeck har konkurreret i 29er-klassen, inden de deltog i OL 2016 i Rio i henholdsvis 49er og 49erFX. Sidste sommer sejlede Lübeck den folierende Nacra 17 i Tokyo hvor han sluttede på en fjerdeplads.

"Det er virkelig inspirerende at se disse unge sejlere engagere sig i at bygge en bedre fremtid og komme med nogle gode ideer til at give en positiv indflydelse på kysten såvel som på vandet," forklarer Lübeck, som også er en del af Kongelig Dansk Yachtklubs bæredygtighedsudvalg. "Nogle gange føles det som om, at små ting ikke gør en forskel, men når vi alle samles om et fælles mål og bliver kreative, kan vi få en enorm kollektiv indflydelse."

Salskov-Iversen, der sammen med den olympiske guldvinder Anne-Marie Rindom er strateg på Denmark SailGP Team, tilføjer: ”Gennem SailGP ønsker vi at skabe opmærksomhed omkring sundheden af ​​vores hav, at vi kan beskytte og genoprette det, og vise, at det er muligt at gøre tingene på en mere bæredygtig måde. Det er ikke altid nemt – det er en udfordring – men den udfordring tager vi op, ligesom alt andet vi gør på vandet.”

SailGP Impact League er et parallelt mesterskab, som løber sideløbende med hovedmesterskabet, hvor holdene scorer point på tværs af en række kriterier, herunder strategi, brændstofeffektivitet, rejse, overnatning, kommunikation og samarbejde.

Denmark SailGP Team sponsoreret af ROCKWOOL endte på en andenplads i den første audit af sæson 3 i Bermuda efter sæson 2 mestrene New Zealand SailGP Team.

"Impact League er virkelig vigtig for os, og vi er heldige at have to gode partnere i ROCKWOOL og One Ocean Foundation, som er med til at sætte os på sporet af en mere bæredygtig fremtid," tilføjer Nicolai Sehested, skipper hos Det danske SailGP Hold.

"Sammen forbinder vi sport i den absolutte verdensklasse, global forretning og helt ny og banebrydende videnskab for at beskytte og genoprette vores hav, øge bevidstheden om vores havs sundhed og inspirere andre til at foretage små og store ændringer for at reducere deres fodaftryk og øge deres positive indflydelse."

Billetter til ROCKWOOL Denmark Sail Grand Prix i København den 19.-20. august er nu sat til salg. Besøg TICKETMASTER for at sikre dig din billet!

Information om Denmark SailGP Team

Denmark SailGP Team

Det dansk-baserede C-25-firma ROCKWOOL Group er verdens førende inden for stenuldsløsninger med mere end 11.600 medarbejdere i 39 lande.

ROCKWOOL har indgået aftale om et tre-årigt partnerskab med SailGP, verdens hurtigste og mest tilskuervenlige kapsejlads i nogle af verdens mest ikoniske byer. Sponsoratet af SailGP og ROCKWOOL Copenhagen SailGP-kapsejlads er en enestående platform til at understøtte og udbygge den rolle, som ROCKWOOL spiller i forhold til sit engagement i bæredygtige løsninger og bekæmpelse af globale klimaændringer.

Følg pressemeddelelser fra Denmark SailGP Team

Flere pressemeddelelser fra Denmark SailGP Team

ROCKWOOL sponseret SailGP-hold vinder Impact League5.5.2023 21:46:00 CEST | Pressemeddelelse

SAN FRANCISCO, USA – d. 5. maj 2023 Det danske ROCKWOOL sponsorerede SailGP-hold har været gennem en utrolig udvikling frem til i dag, hvor de er blevet kåret som vindere af Impact League ved Mubadala SailGP sæson 3 Grand Final i San Francisco. I den hidtil mest intense Impact League vandt Danmark i hård konkurrence med sidste års vinder, New Zealand, der endte på andenpladsen kun fem point efter, mens det britiske SailGP-hold kom ind på tredjepladsen. Impact League blev introduceret i sæson 2 og er en rangliste, der kører parallelt med sæsonmesterskabet. Her belønner SailGP de miljøbevidste handlinger, holdene tager for at reducere deres samlede klimaaftryk og fremskynde inklusion i sejlsport. Med sejren til Danmark følger en pengesum til holdets Race For the Future-partner One Ocean Foundation. New Zealand og Storbritannien sikrer også et beløb til Live Ocean Foundation og Protect our Future. Den danske SailGP-anfører Nicolai Sehested fortæller: "Vi er glade og stolte over at vinde I