Landbrug & Fødevarer

Bæredygtighed og høj innovationsgrad - Nordic Harvest vinder ’Den Skarpe Kniv’ 2023

Dansk Fødevare Forums mad-innovationspris ’Den Skarpe Kniv’ uddeles for tredje gang – Nordic Harvest vinder prisen foran et skarpt felt af andre fødevarevirksomheder, personer og grupper af ildsjæle, der har en helt exceptionel innovativ idé, høj innovationsgrad, ambitioner, vilje og arbejdsomhed.
Anders Ostenfeld Riemann, Stifter og CEO, Nordic Harvest modtog 'Den Skarpe Kniv' 2023.

Nordic Harvest har med Vertikal Farming skabt en reel bæredygtig produktion, der kan være en del af løsningen mod en mere miljøvenlig fødevareproduktion nu og i fremtiden.

Nordic Harvest kan producere meget mere på langt mindre plads end ved traditionelt landbrug, samtidig med produkterne har en konstant høj kvalitet. Der høstes lokalt, uanset årstider og vejrfænomener. Nordic Harvest kunne faktisk gøre Danmark selvforsynende med bæredygtig salat og krydderurter, på et areal svarende til 20 fodboldbaner.

”Vi er begejstrede over at modtage denne pris, da den endnu engang styrker vores tro på, at Nordic Harvest er en vigtig del af fremtiden Det er tydeligt, at ressourcerne er tilgængelige, og teknologien er på plads. At branchen vælger at fremhæve os for vores innovation og potentiale gennem denne pris er en anerkendelse af vores bidrag til at forme fremtidens fødevaresystem. Det bekræfter, at en virkelig forandring er i gang, og vi spiller en afgørende rolle i denne udvikling. Vi er stolte af at være med til at skabe det afgørende grundlag for forandringerne, og vi ser frem til at fortsætte med at præge udviklingen i fremtiden.” udtaler Anders Ostenfeld Riemann, Stifter og CEO.

Nordic Harvest kommer med et reelt bud på, hvordan vi i fremtiden skal producere mere bæredygtigt. Flere skove og mere biodiversitet er nogle af gevinsterne ved vertikal farming. Når der produceres grøntsager med vertikal farming udnyttes bygningens højde og på hylder frembringes grøntsager og krydderurter. På denne måde, kan der dyrkers meget mere pr. kvadratmeter, end vi kender det fra traditionelt landbrug eller drivhusene. Produkterne produceres uden brug af jord, hvilket vil sige at den enkelte plante placeres i ’huller’ hvor rødderne kan nå det næringsholdige vand og med lys og varme opnå de optimale vækstbetingelser. Der bliver tænkt og eksperimenteret ned i mindste detalje fra korn, vand, luftfugtighed og lys. Alt for at optimere planternes vækstbetingelser og den optimale udnyttelsesplan. Virksomheden er skabt på ideen om at udvikle mulighederne vertikal farming og en af landets største dagligvarekoncerner aftager de produkter, som Nordic Harvest måtte høste.

Mette Jasper Gammicchia, der er formand for bestyrelsen for Dansk Fødevare Forum og afdelingsleder hos Landbrug & Fødevarer, udtaler:

”Det er med stor glæde, at Nordic Harvest er blevet tildelt mad-innovationsprisen 'Den Skarpe Kniv'. Virksomheden skiller sig ud med en bemærkelsesværdig vision og en passion for bæredygtighed. Deres nytænkende tilgang til fødevarekoncepter har potentialet til at erobre markedet og skabe en positiv indvirkning på global skala. Dansk Fødevare Forum er dedikeret til at støtte og fremme innovative initiativer samt støtte drivkraften hos visionære idémagere i fødevarebranchen. Vi ønsker at hjælpe selv de mindre etablerede og stadig voksende projekter, der har vist en dyb forståelse for bæredygtighed og udviser et enormt potentiale. Nordic Harvest er et perfekt eksempel på sådan en virksomhed, der har vist enestående initiativ og er på vej til at forme fremtiden for fødevareindustrien.”

Ud over æren af at vinde Den Skarpe Kniv modtager Nordic Harvest også en meget skarp kniv fra FoodGear samt i alt 25.000 kr. sponseret af Royal Greenland, KMC, Arla Foods, Dansk Cater og Geia Food.

Hvad er Dansk Fødevare Forum?

Dansk Fødevare Forum (DFF) blev stiftet i oktober 1994. Foreningen blev grundlagt på initiativ af en række virksomheder og organisationer i fødevarebranchen. Formålet var at skabe en organisation, som repræsenterer alle interessenter i dansk fødevareindustri. Dansk Fødevare Forum driver innovations- og ledelsesnetværk for fødevaresektoren.

Prisen ’Den Skarpe Kniv’ er målrettet en mindre fødevarevirksomhed, en person eller gruppe af ildsjæle, som har den helt exceptionelle innovative mad-ide, høj innovationsgrad, ambitioner, vilje og arbejdsomhed.

For yderligere information kontakt:

Formand for Dansk Fødevare Forum, Mette Jasper Gammicchia, tlf. 27 24 56 68

Information om Landbrug & Fødevarer

Landbrug & Fødevarer
Axelborg, Axeltorv 3

3339 4000https://www.lf.dk/

Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder

Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer

Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer