Bæredygtighed: International pris søger danske kandidater

Zayed Sustainability Prize har frem til 9. august åbent for indsendelse af projekter, og opfordrer danske virksomheder og organisationer der arbejder med bæredygtighed til at indsende deres projekt. Vinderne offentliggøres 14. januar 2019 og præmien er 600,000 USD inden for hver kategori.
Vinderne ved prisuddelingen januar, 2018

Det er nu muligt for alle danske virksomheder og organisationer der arbejder med bæredygtighed, at indsende deres projekt til den prestigefyldte bæredygtighedspris, Zayed Sustainability Prize. Der er åbent for tilmelding frem til 9. august 2018.

Vinderne belønnes med 600,000 USD

Der er tale om en nem og overskuelig online tilmeldingsproces og det er muligt at indsende sit projekt inden for en af følgende kategorier; Sundhed, mad, energi og vand. Der kåres en global vinder inden for hver kategori og alle vindere belønnes med en præmie på 600,000 USD. Dette finder sted ved en ceremoni 14. januar 2019, der samtidig markerer åbningen af den årlige Abu Dhabi Sustainability Week. Det er desuden også muligt for gymnasier med bæredygtighedsprojekter at tilmelde sig inden for den 5. kategori, Global High Schools. Her vil seks regionale vindere hver blive belønnet med en præmie på 100,000 USD.

Du kan læse mere om de fem kategorier her.

Pris retter fokus mod verdens største udfordringer

Prisen har eksisteret siden 2008, og hed tidligere Zayed Future Energy Prize. Dengang var prisen rettet mod løsninger inden for vedvarende energi. Men fra i år er fokus nu bredt ud mod FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling og derfor har man etableret de fem nye priskategorier og ændret navn til Zayed Sustainability Prize.

Dr. Lamya Fawwaz, leder af Zayed Sustainability Prize fortæller om baggrunden for at ændre prisens profil: “De nye kategorier er nøje udvalgt til at reflektere de mest presserende udfordringer inden for bæredygtighed, og er dem der kan skabe de største socio-økonomiske forandringer for mennesker i verden”.

“Zayed Sustainability Prize ønsker også at inspirere nutidens unge til at blive fremsynede og skabe en interesse hos dem i at blive aktører for forandring inden for bæredygtig udvikling - det er trods alt nutidens ungdom der bliver fremtidens ledere. Desuden ønsker vi også at anerkende eksisterende innovationer og udbrede kendskabet til disse, således de kan gavne flere mennesker og bringe os et skridt nærmere i at løse nogle af jordens største udfordringer”, tilføjer Dr. Lamya Fawwaz.

Projekter, der indsendes til Zayed Sustainability Prize, vil blive bedømt ud fra tre overordnede kriterier. Deltagernes projekter skal demonstrere:

Effekt: Påviselige og håndgribelige forbedringer der fører til en klar forbedring af menneskers livskvalitet.

Innovation: Nytænkende projekter med mulighed for at skabe positiv disruption på et givent område og sætte en større udvikling i gang.

Inspiration: Projekter der kan udvides og skaleres op i omfang over det kommende årti og samtidig kan inspirere til andre projekter

Man kan frem til d. 9. august indsende sit projekt her http://zayedsustainabilityprize.com/en/application-process/

Ved spørgsmål, kontakt
Thomas Endelt Andersen
Frontpage PR
Mobil 50705334
thomas.endelt@frontpage.dk

Vinderne ved prisuddelingen januar, 2018

Om Zayed Sustainability Prize

Zayed Sustainability Prize blev grundlagt af styret i De Forenede Arabiske Emirater i 2008 under navnet Zayed Future Energy Prize. Zayed Sustainability Prize er et globalt initiativ, der søger at beskytte klimaet, støtte den globale vision for bæredygtighed og videreføre den bæredygtige arv fra De Forenede Arabiske Emiraters grundlægger, Sheik Zayed bin Sultan Al Nahyan. Hvert år inviterer Zayed Sustainability Prize pionerer og innovatører inden for bæredygtighed fra hele verden til at deltage i et voksende samarbejde for at udvikle effektive bæredygtighedsinitiativer og accelerere udviklingen af grønne løsninger, der kan gavne mennesker verden rundt - både i dag og for fremtidige generationer. Dette kulminerer i en årlig ceremoni under Abu Dhabi Sustainability Week med prisoverrækkelse til de vindende projekter. Kategorierne for Zayed Sustainability Prize er: sundhed, mad, energi, vand og global high schools.

For mere information, besøgwww.ZayedSustainabilityPrize.com

Man kan også besøgeTwitter,Facebook,Instagram,YouTube.