Bæredygtighed fylder meget for europæiske ejendomsinvestorer

Mange ejendomsinvestorer står klar til bæredygtige investeringer - men området er komplekst og mangler ensartede normer. Det er konklusionen på et international studium, som EjendomDanmark har bidraget til.

Hvordan står det til med ESG hos de europæiske ejendomsinvestorer? Hvad er de største forhindringer for bæredygtige investeringer - og hvad driver dem?

Det er et par af de spørgsmål, som besvares i det internationale studium af tilgangen til bæredygtige investeringer blandt de europæiske ejendomsinvestorer.

"Selvom det virker abstrakt, er det ikke uvæsentligt med denne slags internationale undersøgelser. Det giver os en langt bedre forståelse for, hvor markedet bevæger sig hen, og hvor der er reelle udfordringer," siger Jannick Nytoft, adm. direktør i EjendomDanmark.

Også hos Green Soluce, der sammen med den franske tænketank IEIF

"For første gang ser vi troværdige data om ESG-trends i ejendomsbranchen. Det giver ejendomsinvestorer en indsigt, som de har ventet på, og som er relevant for deres beslutninger," siger Ella Etienne-Denoy, der er direktør i Green Soluce, som sammen med den franske tænketank IEIF står bag studiet.

Hvad viser undersøgelsen?

Undersøgelsen viser, at langt størstedelen af de adspurgte har en veldefineret bæredygtighedsstrategi for deres ejendomsinvesteringer - og langt over halvdelen har etableret monitorering af deres klimaaftryk. Undersøgelsen viser også, at bæredygtighed for mange er et investeringsparameter.

Det er dog også tydeligt, at der er flere udfordringer. Her peger flere på, at det er komplekst at arbejde med bæredygtighed. Det gælder f.eks. i arbejdet med at fremskaffe holdbare data på området. Samtidig mangler der en fælles, normativ ramme for dette arbejde. Der er med andre ord ikke altid enighed om, hvad "bæredygtighed" dækker over, og hvordan man så skal arbejde med det.

"I Danmark tumler vi med flere af de samme udfordringer, når det kommer til bæredygtighed. Vi diskuterer også, hvordan vi skal få adgang til og benytte os af data. Studiet her ligger således også godt i forlængelse af det store projekt og bæredygtighed og digitalisering, som EjendomDanmark, Rambøll og PwC for tiden er i gang med," siger Jannick Nytoft.

Om studiet

Studiet er gennemført af konsulentbureauet Green Soluce og den franske tænketank IEIF i samarbejde med en række europæiske ejendomsorganisationer - herunder EjendomDanmark, Norsk Eiendom, finske Rakli og tyske ZIA - samt de tværeuropæiske organisationer EPRA og INREV.

I studiet deltog flere end 90 aktører på de europæiske ejendomsmarkeder. Studiet blev gennemført fra oktober 2020 til januar 2021 og blev suppleret med række dybdegående interviews med ledende ejendomsaktører - herunder flere danske.

Resumé af international undersøgelse om bæredygtige investeringer i ejendomsbranchen