Bæredygtig og innovativ designvirksomhed hædres med DI pris

Med nye digitale værktøjer skaber designvirksomheden Stykka kvalitetsmøbler i Danmark, som kan genanvendes. Med sit store fokus på bæredygtighed er Stykka et forbillede i dansk erhvervsliv og modtager derfor DI Hovedstadens Initiativpris 2021.

Stykka designer ud fra den tanke, at hver enkelt del skal kunne udskiftes, uden at det bliver besværligt. Når du bliver træt af farven på dit køkken, så kan du sende lågerne tilbage til Stykka, som kan udskifte designet og samtidig genanvende dine gamle låger. Hvis bordbenet er knækket, så står Stykka klar med et nyt identisk. Alt sammen fordi Stykka har skabt en digital designplatform, som gemmer ”digitale tvillinger” på alle møbler.

Stykkas bæredygtige og langtidsholdbare møbler har vakt interesse hos landets ejendomsinvestorer, og virksomheden fra Albertslund oplever derfor vækst ud over al forventning. Adm. direktør Jarl Vindnæs og resten af holdet har knækket koden i forhold til fremtidens måde at producere varer på. Derfor modtager virksomheden DI Hovedstadens Initiativpris 2021, der overrækkes 16. december af DI Hovedstadens formand Peter Lanng Nielsen.

- Grundtanken i Stykka har fra start været, at hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling inden for inventar, skal vi fremstille produkter, der kan konkurrere med mindre bæredygtige alternativer på markedsvilkår, siger adm. direktør Jarl Vindnæs.

Udover at Jarl Vindnæs og hans forretningspartnere har udviklet et digitalt tegneredskab, som gemmer ”digitale tvillinger”, så giver programmet også designere og arkitekter mulighed for at holde styr på materialer, pris, CO2-aftryk og udseende, mens de tegner i realtid. Selvom 100 procent af træet, som Stykka producerer i, er certificeret som bæredygtigt skovbrug af ordningen FSC, så minimerer de digitale tegneredskab spildet så meget, at virksomheden ikke har brug for at rykke møbelproduktionen ud af landet for at være konkurrencedygtig.

- I Danmark har vi en stærk designtradition, men desværre er mange danske møbeldesign produceret uden for landets grænser. Stykka viser, at sammentænker man innovation, bæredygtighed og digitalisering, så kan man fastholde produktionen i Danmark. Det er forbilledligt, og derfor modtager Stykka DI Hovedstadens Initiativpris 2021, siger Peter Lanng Nielsen.

En af de ejendomsinvestorer, som ser en både miljømæssig og økonomisk gevinst ved at samarbejde med hovedstadsvirksomheden, er PensionDanmark. Pensionsselskabet udlejer deres nye studieboliger i Lundtofte møbleret med Stykka-møbler. Det giver PensionDanmark langt bedre mulighed for at vedligeholde boligerne og dermed holde driftsomkostningerne nede.

Der er nu så stor efterspørgsel på Stykkas møbler, at virksomheden forventer at fordoble antallet af medarbejdere fra 15 til over 30 næste år, hvor virksomheden også vil lancere deres version af bæredygtige køkkener med lang holdbarhed.

Prisen blev uddelt kl. 16.00 hos Stykka, Fabriksparken 1, 2600 Glostrup. Borgmester i Albertslund Steen Christiansen, formand for DI Hovedstaden Peter Lanng Nielsen og ledelsen hos Stykka deltog i overrækkelsen.

For yderligere information kontakt chefkonsulent i Dansk Industri Anne Ginderskov Hansen på 4079 5870, angh@di.dk

Chefkonsulent Anne Ginderskov Hansen

Koordinator Mischa Thordahl-Jensen