Bæredygtig bank smækker kassen i: Slut med at give lån til nye benzin- og dieselbiler

Et rungende nej! Det er hvad der fremover møder kunder, der ønsker at låne til en ny benzin- eller dieselbil gennem Merkur Andelskasse. Som det første pengeinstitut i Danmark, siger pengeinstituttet helt stop for lån til køb af nye fossile biler. Og Merkur opfordrer andre banker til at gøre det samme.

Stiller større krav til kunderne

Det går alt for langsomt med at få bremset salget af biler, der kører på benzin og diesel. Selvom regeringen har fastsat et mål om et total stop for salg af alle nye diesel- og benzinbiler fra 2030, så udgør elbilsalget kun stadig en meget lille andel af det samlede bilsalg - 2,4% i 2019 - så der er rigtig lang vej igen. Det vil Merkur Andelskasse nu gøre noget ved.

For at sætte mere skub i udviklingen sætter Merkur Andelskasse, som det første pengeinstitut herhjemme, ind med større krav til kunderne, der derfor får et blankt nej fra andelskassen til finansiering af nye fossile biler. Direktør Charlotte Skovgaard siger:

”Sammen med vores kunder, vil vi hele tiden gå forrest mod det mest bæredygtige valg. Målet er hele tiden at skubbe på udviklingen. Det gør vi nu ved at sige nej til at finansiere nye benzin- og dieselbiler. Også selvom det måske ikke er populært og kan koste kunder på den korte bane. Merkur har altid arbejdet for den grønne omstilling, og det bliver vi ved med.”

Charlotte Skovgaard opfordrer andre banker til at gøre det samme, hvis der for alvor skal skub i den bæredygtige omstilling:

"Vi pengeinstitutter har en stor rolle at spille i forhold til den bæredygtige omstilling. Vi kan kanalisere penge i en mere bæredygtig retning - som f.eks. til elbiler,  og ved at gøre det billigere og mere attraktivt for forbrugerne at låne penge til elbiler, end til fossile biler.  Sådan kan vi skabe udvikling. Men vi kan f.eks. også undlade at låne penge til den fossile industri. Bæredygtig udvikling sker der hvor pengene er. Det er i virkeligheden meget enkelt," siger Charlotte Skovgaard.

Det grønneste valg er også det billigste

For yderligere at bevæge udviklingen i retning mod mere miljørigtige valg, er det i Merkur derfor billigst at låne til køb af en elbil, mens et lån til en plugin-hybridbil er dyrere. Jo mere grøn, jo billigere. Merkur vil ud fra en bæredygtighedsbetragtning stadig finansiere køb af de mest energirigtige brugte fossilbiler, fra energiklasse A til A+++, men prisen på disse lån er markant højere end til elbiler, og lånene vil blive helt udfaset i takt med, at den eksisterende bilpark er udtjent og bliver udskiftet.

”På kort sigt er det mere bæredygtigt at bruge de eksisterende biler til de er udtjent, end det er at producere nye, også selvom de kører på el. Derfor kan du her og nu stadig godt låne til en brugt benzin- eller dieselbil, men kun til de allermest brændstoføkonomiske. Men vores mål er at sige fuldt og helt stop for finansiering af alle fossile biler, uanset energimærkning,” siger Charlotte Skovgaard.

Merkur er Danmarks største bæredygtige pengeinstitut

Bæredygtighed er for alvor kommet på danskernes dagsorden, hvilket betyder, at stadig flere banker tilbyder enkeltstående produkter med en bæredygtig profil. Merkur Andelskasse er dog stadig det største pengeinstitut herhjemme med en 100% bæredygtig profil, både hvad angår udlån og investeringer:

”Mange af vores kunder har valgt os, fordi de ønsker et bæredygtigt alternativ til de øvrige banker. De ønsker, at deres penge skal give mening - og vælger derfor en bank, som er grøn i sit DNA - og hvor hele forretningsmodellen er bygget op om at sikre en mere bæredygtig verden,” siger Charlotte Skovgaard.

Pressekontakt:
Anja Nyvold Christophersen,
mail: anc@merkur.dk, tlf.: 23107907

Pressekontakt i Merkur:
Anja Nyvold Christophersen,
mail: anc@merkur.dk, tlf.: 23107907

Direktør i Merkur Charlotte Skovgaard: chs@merkur.dk

Merkur Andelskasse har været frontløber for bæredygtig udvikling og social ansvarlighed indenfor bankdrift siden 1982. Det har vi tænkt os at blive ved med at være.

Kryds fingre for, at regeringen forstår at bruge ekspertpanelets anbefalinger rigtigt. Ellers kan CO2 afgiften ramme pilskævt og gøre mere skade end gavn21.2.2024 19:28:22 CET | Pressemeddelelse

Kloden brænder bogstavelig talt under vores fødder. Derfor er der, trods visse lyspunkter i eksperttådets anbefalinger om en CO2 afgift på landbruget, al mulig grund til at være bekymret, særligt for økologien. Det mener de i Merkur Andelskasse, grønt pengeinstitut for en betragtelig del af Danmarks økologiske, biodynamiske og regenerative landbrug.