ALECTIA A/SALECTIA A/S

B. Nygaard Sørensen A/S vinder Arbejdsmiljøprisen 2016

Entreprenørfirmaet B. Nygaard Sørensen A/S har netop vundet Arbejdsmiljøprisen 2016 i kategorien psykisk arbejdsmiljø, som den 24. november blev uddelt af Arbejdsmiljørådet for 11. gang.
Her overrækkes arbejdsmiljøprisen til B. Nygaard Sørensen A/S inkl. konsulent Thomas Milfeldt fra ALECTIA

B. Nygaard Sørensen A/S fik prisen for at sætte særligt fokus på det psykiske arbejdsmiljø – og tilmed i bygge- og anlægsbranchen, hvor det bestemt ikke altid er normen.

Dommerkomiteens begrundelse for at kåre B. Nygaard Sørensen A/S som vinder er bl.a., at ”virksomheden har taget hånd om det psykiske arbejdsmiljø på en måde, hvor det gode samarbejde om kerneopgaven har været omdrejningspunktet. Det har givet rolleafklaring, færre fejl og bedre løsning af kerneopgaven. Medarbejderne oplever en højere grad af fællesskab”.

Med andre ord er B. Nygaard Sørensen A/S gået forrest for at skabe bedre trivsel ved at styrke relationerne mellem de forskellige faggrupper og afdelinger i virksomheden. Og ikke mindst ved at gøre den fælles kerneopgave til midtpunkt for alle.

Det hele startede med et foredrag
Baggrunden for overhovedet at styrke det psykiske arbejdsmiljø udsprang af et foredrag for medarbejderne på en personaledag, hvor rådgivningsvirksomheden ALECTIA talte om at udvikle fremfor at finde fejl. Det inspirerede medarbejdere til at gå til direktør Mikkel Baastrup for at få midler til et projekt øremærket det psykiske arbejdsmiljø. Noget, han kun skulle overveje ganske kort, før han sagde ja.

Projektet blev derfor søsat med ALECTIA som rådgiver og de næste skridt indbefattede interviews med 30 medarbejdere. Det synliggjorde et psykisk arbejdsmiljø, der overordnet var ok. Men samtidig blev årsagen til stres og frustrationer tydelig: En forholdsvis lille forståelse for hinandens funktioner og et manglende fokus på den fælles kerneopgave.

Metoden ”relationel koordinering” åbnende øjnene
Der blev derfor taget hul på at kortlægge samarbejdsrelationer i forhold til netop kerneopgaven. Og det viste et komplekst billede af relationer på kryds og tværs i virksomheden. Fem særligt vigtige relationer blev valgt ud, fx forholdet mellem byggepladser og tilbudsafdelingen, og med relationskompas, erfa-grupper og workshops fandt man frem til, hvad der skal til for at opnå et bedre samarbejde.

I dag viser en evaluering, at projektet har været en stor succes. Der er avlet konkrete initiativer og handleplaner og nærmest skabt en ny kultur, hvor videndeling, feedback og samhørighed nu er en del af hverdagen.

Indsatsen har været positiv – også for bundlinjen
At der er en positiv sammenhæng mellem et godt psykisk arbejdsmiljø og virksomhedens bundlinje er ledelsen ikke i tvivl om hos B. Nygaard Sørensen A/S:

"Som entreprenørvirksomhed har vi jo i mange år haft fokus på sikkerhed og på at forebygge arbejdsulykker og nedslidning. Men vi har måske ikke haft så meget blik for betydningen af det psykiske arbejdsmiljø. Jeg er stolt over, at vi med det her projekt er lykkedes med at få mere trivsel og mindre stress blandt vores medarbejdere - og på en måde, som samtidig har gjort os bedre til at løse vores kerneopgave. For mig er det tydeligt, at den her indsats har været positiv hele vejen rundt, både for medarbejderne og for virksomhedens bundlinje", siger administrerende direktør Mikkel Baastrup. Og så har det samtidig vist sig så betydningsfuldt, at det har påvirket udviklingen af det overordnede strategiarbejde.

Kontakt til B. Nygaard Sørensen A/S:
Jens Dentov, Arbejdsmiljøchef, Mobil: 40 444 947 / E-mail: jd@bns.dk
Søren Wendel Meyer, Marketingchef, Mobil: 29 166 276 / E-mail: swe@bns.dk

Kontakt til ALECTIA:
Thomas Milfeldt, senior konsulent, Mobil: 30 109 705 / E-mail: tmi@alectia.com

Om B. Nygaard Sørensen A/S
B. Nygaard Sørensen er et middelstort entreprenørselskab, der primært løser opgaver i Østdanmark. Virksomheden udfører total-, hoved-, stor- og fagentreprise inden for nybyggeri, byfornyelse, ombygning og renovering. Der er op mod 100 ansatte i alt fordelt på 70 funktionærer og 30 timelønnede.

Om ALECTIA
ALECTIA er en af Danmarks førende rådgivere inden for byggeri, procesteknologi, arbejdsmiljø, vand, energi og miljø. Divisionen ”Ledelse, Sundhed og Arbejdsmiljø” er Danmarks største arbejdsmiljørådgiver med årtiers solid erfaring. ALECTIA har 700 medarbejdere fordelt på hovedsædet i Virum nord for København og på kontorer i Aarhus, Odense og Kolding samt i England og Australien.

Om ArbejdsmiljøPrisen

www.arbejdsmiljøprisen.dk

I 2016 er det 11. gang, at Arbejdsmiljørådet uddeler ArbejdsmiljøPrisen ved at sætte fokus på Danmarks bedste arbejdsmiljøindsatser. Prisen uddeles inden for fire kategorier: Arbejdsulykker, Muskel-skeletpåvirkninger, Psykisk arbejdsmiljø og Samarbejde om Arbejdsmiljø. Dommerkomiteen, der både nominerer og kårer vinderne, består af repræsentanter fra DA, LO, KL, FTF, Lederne og Akademikerne samt formand for Arbejdsmiljørådet Lisbeth Lollike.

ALECTIA skal være med til at skabe bedre boligforhold i Aarhus19.1.2017 13:52:24 CET | Pressemeddelelse