Vejdirektoratet

Autonome droner holder øje med de store broer

Del
Som nogle af de første i verden anvender Vejdirektoratet avancerede droner med kunstig intelligens til at efterse tilstanden på statens broer

Foto: Autonom drone på inspektion inde i Vejlefjordbroen

Det har altid været forbundet med udfordringer at kontrollere tilstanden på de store broer, fordi de hænger højt oppe og rækker ud over vand.

Derfor er Vejdirektoratet som nogle af de første i verden begyndt at benytte autonome droner med kunstig intelligens til at løse den opgave.

Dronernes intelligens gør dem i stand til at planlægge en rute med en unik bane rundt om broerne, og der-med kan de på egen hånd flyve hele vejen rundt om dem – og også indvendig i broens indre kamre – og optage 3D-billeder i ekstra høj opløsning med deres scanningskameraer.

”Vi er yderst tilfredse med de resultater, vi har opnået ved hjælp af den autonome drone og de scanninger, som den foretager for os,” siger projektleder ved Vejdirektoratet, Rasmus Bang. ”Den autonome drone kan blive en kæmpe hjælp i vores arbejde med at efterse og vedligeholde de store broer herhjemme.”

De nye droner benytter sig af en teknisk softwareløsning, som hedder Skydio 3D Scan™. Det er den første adaptive scanningssoftware, der er bygget oven på Skydio Autonomy, som er den autonome flymotor bag den amerikanske drone fra Skydio.

Høj præcision med autonome droner

Forsøget med de nye droner sker i samarbejde med danske Easyinspect og tyske Birdpilot. Indtil videre er de nye droner blevet anvendt ved Vejlefjordbroen, Kronprinsesse Marys Bro, Kronprins Frederiks Bro, Silkeborg Langsø Bro, Ny Lillebæltsbro og Næstved Svingbro. Og resultaterne er efter Rasmus Bangs opfattelse banebrydende.

"Vi har tidligere prøvet at arbejde med mere traditionelle droner. Men her havde vi udfordringer i form af en ineffektiv og risikabel arbejdsproces for selv de mest dygtige dronepiloter, lange behandlingstider for foto-grammetri og i sidste ende dårlig kvalitet af 3D-modellen."

3D-modellering af broer baseret på manuelle droner kræver, at dronepiloten flyver langt fra bygværket for at undgå kollisioner, og i et forsøg på at opnå tilstrækkelige mængder data i en fornuftig kvalitet sker flyvningen tættere på broen ofte ved et mangelfuldt flyvemønster udført på bedste beskub.

Med den autonome drone kan eftersynsingeniører udføre inspektioner af højere kvalitet på kortere tid og med minimal pilotuddannelse. Dronen kan ydermere navigere autonomt i vanskeligt tilgængelige områder af en motorvejsbro fx indvendigt i broen og tæt på lejer ovenpå brosøjlerne.

Ligeledes kan Vejdirektoratet konstatere, at den autonome drone leverer højere præcision end GPS-baserede metoder, når der anvendes brugerdefinerede grænser og et tilpasset scanningsvolumen omkring broen.

Nøgleord

Kontakter

Projektleder Rasmus Bang, tlf. 7244 2447, mail: rba@vd.dk
Pressechef Martin Østergaard-Nielsen, tlf. 7244 3032, mail: man@vd.dk
Cloud & AI solutions Andreas K. Larsen, akl@easyinspect.io
Drone operator Tobias Ruessmann, tobias.ruessmann@birdpilot.com

Billeder

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye