Automatiseret intern transport: MiR lancerer ny trækkrog til vogne

Den globale markedsleder inden for autonome mobile robotter (AMR) Mobile Industrial Robots lancerer nu MiR250 Hook, der som den eneste AMR-løsning på markedet automatisk kan hente og trække vogne efter sig. MiRHook 250 er et topmodul til MiRs hurtigste og mest kompakte robot, MiR250, der smidigt og effektivt navigerer i miljøer med stor trafik af mennesker. Den nye og patenterede trækkrog er en opdateret udgave af MiRHook fra 2016, hvor både robusthed og præcision matcher den rivende produktudvikling, der i mellemtiden er sket hos den danske robotproducent.

Der er optimeringer at hente på tværs af industrier og sektorer med MiR250 Hook. Hver dag køres mange vogne og bure stadigt manuelt fra afdeling til afdeling på arbejdspladser i hele verden.

Hver dag køres mange vogne og bure stadigt manuelt fra afdeling til afdeling på arbejdspladser i hele verden. Mange ønsker imidlertid at optimere den interne logistik for at øge produktiviteten og rentabiliteten og frigøre medarbejdere til mere værdiskabende opgaver end at flytte varer fra a til b. MiR imødekommer dette voksende behov med sit nye innovative produkt MiR250 Hook. Det er brugervenlig teknologi, der enkelt kan automatisere intern transport af vogne på op til 500 kilo inklusive last.

Det er let og overkommeligt, også økonomisk at automatisere intern transport af de forskellige vogne og transportbure, som virksomheder, logistikcentre og hospitaler i forvejen bruger. Der skal hverken ændres på indretning eller købes nye vogne, i og med vores MiRHook kan finde og tilkoble langt de fleste typer vogne via QR-koder eller April Tags, siger Søren E. Nielsen, President i MiR.

Den nye generation af MiRHook er patenteret, og MiR er dermed verdens eneste AMR producent med en løsning, der kan transportere vogne efter sig. MiR250 Hook kobler automatisk vogne til og sætter dem af uden menneskelig involvering. Opfindelsen øger anvendelsesmulighederne i en autonom mobil robot (AMR). Den nye løsning er robust i designet og skabt til industrien, kan køre op til 2 meter i sekundet, og den navigerer sikkert og effektivt. Der er ikke en begrænsning på antallet af vogne én MiR250 Hook kan hente og bringe til forskellige positioner, og robotten kan opsamle vogne i forskellige størrelser og højder. Hastigheden, fleksibiliteten og designet, som MiR bringer til markedet med MiR250 Hook optimerer workflows markant.

Sparer tid og plads

På en montagelinje skaber det eksempelvis et bedre og mere effektivt flow, når de ansatte automatisk får leveret komponenter i tide og kan bruge al deres tid på montage frem for at skulle hente materialer og dele undervejs i montagearbejdet. Samtidig sparer virksomhederne plads, fordi vogne med komponenter leveres rettidigt fra lageret, i stedet for at de skal stå og fylde i produktionen, konstaterer Søren E. Nielsen hos MiR og fortsætter:

Der er optimeringer at hente på tværs af industrier og sektorer med MiR250 Hook. Hver dag flyttes mange tusinder bure med pakker rundt i logistikvirksomheder, og her vil der være store gevinster ved at skifte den manuelle transport med MiR250 Hook. I sundhedssektoren ser vi også et betydeligt potentiale for at aflaste personalet ved at automatisere intern transport af linned, affald og lignende.

Der skal ganske få forberedelser til, før MiR250 Hook kan tages i brug på en arbejdsplads: Der skal sættes QR-koder eller April Tags på arbejdspladsens eksisterende vogne eller bure, så MiR250 Hook kan identificere hver vogn. Robotten kortlægger sine omgivelser, når den første gang køres manuelt igennem sine ruter, ellers kan kortlægningen også blot gøres med få klik ved at importere kort over bygninger og lokaler til robottens software. Robotten kan også kommunikere med elevatorer og døre, så der er fri transport mellem afdelinger.

De virksomheder, der allerede har en MiR250 robot kan blot tilkøbe selve trækkrogen MiRHook 250. Andre kunder kan blive klar til at automatisere internt transport af vogne med en investering i en MiR250 robot og en MiRHook 250, der fra MiR sendes som en samlet løsning, klar til at blive taget i brug.

"På en montagelinje skaber det eksempelvis et bedre og mere effektivt flow, når de ansatte automatisk får leveret komponenter i tide og kan bruge al deres tid på montage frem for at skulle hente materialer og dele undervejs i montagearbejdet. Samtidig sparer virksomhederne plads, fordi vogne med komponenter leveres rettidigt fra lageret, i stedet for at de skal stå og fylde i produktionen," konstaterer Søren E. Nielsen, President hos MiR.
Den nye generation af MiRHook er patenteret, og MiR er dermed verdens eneste AMR-producent med en løsning, der kan transportere vogne efter sig. MiR250 Hook kobler automatisk vogne til og sætter dem af uden menneskelig involvering.
MiR250 Hook kan som den eneste AMR-løsning på markedet automatisk kan hente og trække vogne efter sig. MiRHook 250 er et topmodul til MiRs hurtigste og mest kompakte robot, MiR250, der smidigt og effektivt navigerer i miljøer med stor trafik af mennesker.
Den globale markedsleder inden for autonome mobile robotter (AMR) Mobile Industrial Robots har hovedkontor i Odense.