Autisme-værktøj hjælper folkeskoleelever
Digitale teknologier kan gøre elever mere selvhjulpne, give øget selvtillid og færre konflikter. Det viser erfaringerne fra projektet "Inkludigi", hvor otte skoler fra Billund, Gentofte, Kolding, Lejre og Vordingborg kommuner har prøvet kræfter med at bruge teknologi til at støtte arbejdet med inklusion i folkeskolen.
Projektet er gennemført af Socialt Udviklingscenter SUS i samarbejde med FONDEN UNGES og med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond.
Som en udløber af projektet, der løb 2017-2019, har FONDEN UNGES netop afviklet en række kurser i brugen af app'en Scan How, som egentlig er udviklet som et personligt hjælpemiddel for personer med autisme, men som i projektet har vist sig også at være et værdifuldt værktøj i folkeskoleundervisningen.
Undervisnings-løft
"Inkludigi-projektet viser, at Scan How også kan noget helt særligt i klassesammenhæng", fortæller Matias Faaborg fra FONDEN UNGES.
"App'en kan hjælpe elever med f.eks. bedre at forstå matematik. Samtidig får lærere hjælp til at skabe mere struktur og forudsigelighed og skabe et læringsmiljø, hvor både elever med lav og høj fagforståelse får en positiv oplevelse", fortæller Matias Faaborg.
Hjælp fra autisme-elever
Scan How er kort fortalt en app, der gør det muligt for personer med autisme og andre kognitive udfordringer at klare en lang række opgaver på egen hånd uden behov for en personlig hjælper. App'en er udviklet af nonprofit organisationen FONDEN UNGES, der arbejder for at skabe et bedre liv til personer med autisme. App-udviklingen er sket i samspil med eleverne på fondens undervisningstilbud, UNGES Uddannelsescenter, der tilbyder Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) til unge med autisme.
"Vores mål er at skabe nye muligheder for børn, unge og voksne med autisme gennem undervisning, jobkvalificering og teknologi", fortæller direktør i FONDEN UNGES, Britta Bak.
"Vi kæmper ind imellem en kamp for at skabe plads til dem i det såkaldt normale samfund, så derfor bliver man jo særligt glad for, at vores elever har været med til at skabe noget, som kan hjælpe mange andre."
Nøgleord
Kontakter
Britta Bak, direktør FONDEN UNGES
Lerhøj 7, 2880 Bagsværd
E-mail: leder@unges.dk
Telefon: + 45 4432 6612
Mobil: +45 2232 8082
Billeder
Links
Information om First Link
First Links mission er at skabe maksimal opbakning til de der skaber udvikling og nye muligheder for mennesker og samfund.
Følg pressemeddelelser fra First Link
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra First Link
Her knækker vi statistikken, minister!9.12.2019 14:43:21 CET | Pressemeddelelse
80% kommer i job via banebrydende særligt tilrettelagt ansættelsesforløb
Hovedstadens kommuner har fokus på autisme25.11.2019 12:16:48 CET | Pressemeddelelse
Ca. 70.000 danskere er diagnosticeret med autisme, men kun ca. 20% kommer i arbejde. Kommunerne står over for en kæmpe opgave med at sikre denne gruppe borgere et meningsfuldt arbejdsliv. En aktuel informationsindsats over for kommunerne i Hovedstaden viser da også, at kommunerne har fokus på opgaven.
Pædagoger roser digital teknologi12.11.2019 07:54:00 CET | Pressemeddelelse
Introduktionen af velfærdsteknologi har styrket kvaliteten lyder det fra autisme-pædagoger
Agribusiness-frontløbere på træningslejr i Femern Bælt regionen24.10.2019 17:13:52 CEST | Pressemeddelelse
Syv nationer er repræsenteret i dansk accelerator for virksomheder med fokus på løsninger inden for landbrug og fødevarer.
Meet the Startups of Growth Train Fast Track 201924.10.2019 16:25:51 CEST | Press release
Growth Train is proud to announce the startups for this year’s seven-week Fast Track accelerator program in the Fehmarnbelt region