Aarhus Universitet: Arts

AU-forskere får tildelt millionbevillinger af Velux Fonden

Del
Med afsæt i forskningsprojekter om undervisningen af dansk som andetsprog og fremkomsten af 1700-tallets moderne videnskab og fiktion har to forskere fra Faculty of Arts på Aarhus Universitet modtaget støtte af Velux Fondens særlige kernegruppeprogram.
Professor i spansk Susana Silvia Fernández.
Professor i spansk Susana Silvia Fernández.

To forskere fra Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet er blandt dette års modtagere af Velux Fondens særlige kernegruppeprogram, hvis formål er at ’støtte fri, original grundforskning inden for humaniora og beslægtede samfundsvidenskabelige fag’, som det hedder i fondens beskrivelse.

Professor i spansk Susana Silvia Fernández og Simona Zetterberg-Nielsen, der er lektor i nordisk sprog og litteratur, har således begge modtaget en bevilling på knap seks millioner kroner til hvert deres forskningsprojekt, som med forskernes ord undersøger 'interkulturel pragmatik i undervisningen af dansk som andetsprog’ og 'videnskabens og fiktionens fremkomst under den videnskabelige revolution i Danmark’.

Om ambitionen for Velux Fondens kernegruppeprogram siger programchef i fonden, Henrik Tronier:

”Humanvidenskaberne er med til at udvikle det danske demokratiske samfund på et oplyst, inkluderende og bæredygtigt grundlag. Med kernegruppeprogrammet giver vi forskerne frihed til at kunne forfølge egne, originale ideer.”

Læs mere om de to forskningsprojekter fra Aarhus Universitet herunder:

Bevillingsmodtager:
Susana Silvia Fernández, professor (bevillingen er givet i samarbejde med lektor Carsten Levisen fra Roskilde Universitet)

Titel på forskningsprojektet:
’Når dansk bliver til: Interkulturel Pragmatik i undervisningen af dansk som andetsprog’

Om forskningsprojektet:
Projektet udvikler en ny vision for studiet af dansk som andetsprog. I mødestedet mellem interkulturel pragmatik og sprogpædagogik gentænker vi tilegnelsen af dansk hos migranter. Vi understøtter udviklingen af interkulturel kommunikativ kompetence gennem (i) udviklingen af et 'minimaldansk', et metasprog bestående af helt basale ord, (ii) en 'kulturordbog' over komplekse kulturelle begreber og sprogbrugsnormer skrevet i minimaldansk samt (iii) læringsaktiviteter med fokus på interaktion og refleksion. Vi identificerer de centrale kulturelle nøgleord for dansk og artikulerer uskrevne sprogbrugsnormer gennem 'kulturelle scripts'. Vi udvikler og afprøver vores produkter i samarbejde med dansklærere og -lærende, og vi skaber med vores arbejde nye forskningsindsigter i sprogpædagogik og i sammenhængen mellem sprog og kultur.

Beløbsstørrelse: 5.999.963 kroner.


Bevillingsmodtager:
Simona Zetterberg-Nielsen, lektor

Titel på forskningsprojektet:
’Videnskabens og fiktionens fremkomst under den videnskabelige revolution i Danmark’

Om forskningsprojektet:
Projektet undersøger, hvordan moderne fiktion og videnskab opstod og formede hinanden i 1700-tallets Danmark. Det gøres ved at analysere forholdet mellem fiktive og videnskabelige diskurser i fire af de genrer, der stod mest centralt i denne udvikling: romaner, videnskabelige publikationer, tidsskrifter og lærebogsmateriale. Målet er at levere et korrektiv til både videnskabs- og litteraturhistorien ved at vise, hvordan videnskab og fiktion var gensidigt afhængige, da de opstod, og stadig den dag i dag hviler på en fælles forståelse af sandhed.

Beløbsstørrelse: 5.999.997 kroner.

Kontakter

Susana Silvia Fernández, professor
Institut for Kommunikation og Kultur - Spansk
Faculty of Arts, Aarhus Universitet
E-mail: romssf@cc.au.dk
Telefon: (+45) 816 2627


Simona Zetterberg-Nielsen, lektor
Institut for Kommunikation og Kultur - Nordisk Sprog og Litteratur
Faculty of Arts, Aarhus Universitet
E-mail: norsz@cc.au.dk
Telefon (+45) 2263 5477

Billeder

Professor i spansk Susana Silvia Fernández.
Professor i spansk Susana Silvia Fernández.
Download
Lektor i nordisk sprog og litteratur Simona Zetterberg-Nielsen.
Lektor i nordisk sprog og litteratur Simona Zetterberg-Nielsen.
Download

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse

Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye