Aarhus Universitet: Arts

AU-forskere får tildelt millionbevillinger af Velux Fonden

Del

Med afsæt i forskningsprojekter om undervisningen af dansk som andetsprog og fremkomsten af 1700-tallets moderne videnskab og fiktion har to forskere fra Faculty of Arts på Aarhus Universitet modtaget støtte af Velux Fondens særlige kernegruppeprogram.

Professor i spansk Susana Silvia Fernández.
Professor i spansk Susana Silvia Fernández.

To forskere fra Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet er blandt dette års modtagere af Velux Fondens særlige kernegruppeprogram, hvis formål er at ’støtte fri, original grundforskning inden for humaniora og beslægtede samfundsvidenskabelige fag’, som det hedder i fondens beskrivelse.

Professor i spansk Susana Silvia Fernández og Simona Zetterberg-Nielsen, der er lektor i nordisk sprog og litteratur, har således begge modtaget en bevilling på knap seks millioner kroner til hvert deres forskningsprojekt, som med forskernes ord undersøger 'interkulturel pragmatik i undervisningen af dansk som andetsprog’ og 'videnskabens og fiktionens fremkomst under den videnskabelige revolution i Danmark’.

Om ambitionen for Velux Fondens kernegruppeprogram siger programchef i fonden, Henrik Tronier:

”Humanvidenskaberne er med til at udvikle det danske demokratiske samfund på et oplyst, inkluderende og bæredygtigt grundlag. Med kernegruppeprogrammet giver vi forskerne frihed til at kunne forfølge egne, originale ideer.”

Læs mere om de to forskningsprojekter fra Aarhus Universitet herunder:

Bevillingsmodtager:
Susana Silvia Fernández, professor (bevillingen er givet i samarbejde med lektor Carsten Levisen fra Roskilde Universitet)

Titel på forskningsprojektet:
’Når dansk bliver til: Interkulturel Pragmatik i undervisningen af dansk som andetsprog’

Om forskningsprojektet:
Projektet udvikler en ny vision for studiet af dansk som andetsprog. I mødestedet mellem interkulturel pragmatik og sprogpædagogik gentænker vi tilegnelsen af dansk hos migranter. Vi understøtter udviklingen af interkulturel kommunikativ kompetence gennem (i) udviklingen af et 'minimaldansk', et metasprog bestående af helt basale ord, (ii) en 'kulturordbog' over komplekse kulturelle begreber og sprogbrugsnormer skrevet i minimaldansk samt (iii) læringsaktiviteter med fokus på interaktion og refleksion. Vi identificerer de centrale kulturelle nøgleord for dansk og artikulerer uskrevne sprogbrugsnormer gennem 'kulturelle scripts'. Vi udvikler og afprøver vores produkter i samarbejde med dansklærere og -lærende, og vi skaber med vores arbejde nye forskningsindsigter i sprogpædagogik og i sammenhængen mellem sprog og kultur.

Beløbsstørrelse: 5.999.963 kroner.


Bevillingsmodtager:
Simona Zetterberg-Nielsen, lektor

Titel på forskningsprojektet:
’Videnskabens og fiktionens fremkomst under den videnskabelige revolution i Danmark’

Om forskningsprojektet:
Projektet undersøger, hvordan moderne fiktion og videnskab opstod og formede hinanden i 1700-tallets Danmark. Det gøres ved at analysere forholdet mellem fiktive og videnskabelige diskurser i fire af de genrer, der stod mest centralt i denne udvikling: romaner, videnskabelige publikationer, tidsskrifter og lærebogsmateriale. Målet er at levere et korrektiv til både videnskabs- og litteraturhistorien ved at vise, hvordan videnskab og fiktion var gensidigt afhængige, da de opstod, og stadig den dag i dag hviler på en fælles forståelse af sandhed.

Beløbsstørrelse: 5.999.997 kroner.

Kontakter

Susana Silvia Fernández, professor
Institut for Kommunikation og Kultur - Spansk
Faculty of Arts, Aarhus Universitet
E-mail: romssf@cc.au.dk
Telefon: (+45) 816 2627

Simona Zetterberg-Nielsen, lektor
Institut for Kommunikation og Kultur - Nordisk Sprog og Litteratur
Faculty of Arts, Aarhus Universitet
E-mail: norsz@cc.au.dk
Telefon (+45) 2263 5477

Billeder

Professor i spansk Susana Silvia Fernández.
Professor i spansk Susana Silvia Fernández.
Download
Lektor i nordisk sprog og litteratur Simona Zetterberg-Nielsen.
Lektor i nordisk sprog og litteratur Simona Zetterberg-Nielsen.
Download

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Erhvervsuddannelser kan styrkes med tydelig sammenhæng mellem teori og praksis22.6.2022 09:54:55 CEST | Pressemeddelelse

Frafaldet på landets erhvervsuddannelser er alt for højt, og udsigten til mangel på faglærte vækker bekymring hos politikerne og i erhvervslivet. En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien Pædagogisk indblik gennemgår forskningsviden om, hvordan man kan skabe den sammenhæng mellem teori og praksis, der kan være med til at styrke erhvervsuddannelserne. I en podcast om emnet fortæller undervisere fra en kokke- og en sosu-uddannelse om deres erfaringer med at få teori og praksis til at hænge sammen i hverdagen.

DPU’s magasin Asterisk gentænker læring21.6.2022 12:11:45 CEST | Pressemeddelelse

Læring er et grundlæggende menneskeligt fænomen og foregår over alt: I skoler og uddannelsesinstitutioner, på arbejdspladser, i dagtilbuddene og i familierne. Både skoler og dagtilbud stiller krav om, at læringen skal fortsætte derhjemme, og det presser familierne – særligt de udsatte. Det nye nummer af Asterisk – DPU’s digitale magasin – kigger læringsbegrebet efter i sømmene: hvad betyder det egentlig, hvordan udmøntes det i praksis, og hvorfor møder det modstand?

Nye anbefalinger til at styrke arbejdet med mangfoldighed i madkundskab21.6.2022 11:57:32 CEST | Pressemeddelelse

Vores smag og spisevaner er vidt forskellige og afspejler både forskelle i kulturelle ritualer og traditioner og personlige holdninger og præferencer. Forskere fra DPU, Aarhus Universitet har sammen med professionshøjskolerne undersøgt, hvordan landets lærere arbejder med mangfoldigheden af mad, smag og måltidskulturer i faget madkundskab. I en ny rapport giver de desuden en række anbefalinger til, hvordan undervisningen i madmæssig mangfoldighed kan styrkes.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum