AU-forskere får tildelt millionbevillinger af Velux Fonden
To forskere fra Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet er blandt dette års modtagere af Velux Fondens særlige kernegruppeprogram, hvis formål er at ’støtte fri, original grundforskning inden for humaniora og beslægtede samfundsvidenskabelige fag’, som det hedder i fondens beskrivelse.
Professor i spansk Susana Silvia Fernández og Simona Zetterberg-Nielsen, der er lektor i nordisk sprog og litteratur, har således begge modtaget en bevilling på knap seks millioner kroner til hvert deres forskningsprojekt, som med forskernes ord undersøger 'interkulturel pragmatik i undervisningen af dansk som andetsprog’ og 'videnskabens og fiktionens fremkomst under den videnskabelige revolution i Danmark’.
Om ambitionen for Velux Fondens kernegruppeprogram siger programchef i fonden, Henrik Tronier:
”Humanvidenskaberne er med til at udvikle det danske demokratiske samfund på et oplyst, inkluderende og bæredygtigt grundlag. Med kernegruppeprogrammet giver vi forskerne frihed til at kunne forfølge egne, originale ideer.”
Læs mere om de to forskningsprojekter fra Aarhus Universitet herunder:
Bevillingsmodtager:
Susana Silvia Fernández, professor (bevillingen er givet i samarbejde med lektor Carsten Levisen fra Roskilde Universitet)
Titel på forskningsprojektet:
’Når dansk bliver til: Interkulturel Pragmatik i undervisningen af dansk som andetsprog’
Om forskningsprojektet:
Projektet udvikler en ny vision for studiet af dansk som andetsprog. I mødestedet mellem interkulturel pragmatik og sprogpædagogik gentænker vi tilegnelsen af dansk hos migranter. Vi understøtter udviklingen af interkulturel kommunikativ kompetence gennem (i) udviklingen af et 'minimaldansk', et metasprog bestående af helt basale ord, (ii) en 'kulturordbog' over komplekse kulturelle begreber og sprogbrugsnormer skrevet i minimaldansk samt (iii) læringsaktiviteter med fokus på interaktion og refleksion. Vi identificerer de centrale kulturelle nøgleord for dansk og artikulerer uskrevne sprogbrugsnormer gennem 'kulturelle scripts'. Vi udvikler og afprøver vores produkter i samarbejde med dansklærere og -lærende, og vi skaber med vores arbejde nye forskningsindsigter i sprogpædagogik og i sammenhængen mellem sprog og kultur.
Beløbsstørrelse: 5.999.963 kroner.
Bevillingsmodtager:
Simona Zetterberg-Nielsen, lektor
Titel på forskningsprojektet:
’Videnskabens og fiktionens fremkomst under den videnskabelige revolution i Danmark’
Om forskningsprojektet:
Projektet undersøger, hvordan moderne fiktion og videnskab opstod og formede hinanden i 1700-tallets Danmark. Det gøres ved at analysere forholdet mellem fiktive og videnskabelige diskurser i fire af de genrer, der stod mest centralt i denne udvikling: romaner, videnskabelige publikationer, tidsskrifter og lærebogsmateriale. Målet er at levere et korrektiv til både videnskabs- og litteraturhistorien ved at vise, hvordan videnskab og fiktion var gensidigt afhængige, da de opstod, og stadig den dag i dag hviler på en fælles forståelse af sandhed.
Beløbsstørrelse: 5.999.997 kroner.
Kontakter
Susana Silvia Fernández, professor
Institut for Kommunikation og Kultur - Spansk
Faculty of Arts, Aarhus Universitet
E-mail: romssf@cc.au.dk
Telefon: (+45) 816 2627
Simona Zetterberg-Nielsen, lektor
Institut for Kommunikation og Kultur - Nordisk Sprog og Litteratur
Faculty of Arts, Aarhus Universitet
E-mail: norsz@cc.au.dk
Telefon (+45) 2263 5477
Billeder
Information om Aarhus Universitet: Arts
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse
Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.
Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse
Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.
Uddannelse og små børnegrupper skaber kvalitet i dagplejen12.3.2024 13:13:38 CET | Pressemeddelelse
Små børnegrupper, uddannelse af dagplejerne, et godt tilsyn og adgang til efteruddannelse og supervision på stedet er væsentligt for at skabe kvalitet på dagplejeområdet. Det viser et nyt forskningsprojekt på tværs af tre lande i Europa.
Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse
I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.
Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse
Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum