ATP sælger det belgiske finansministeriums hovedkontor

ATP Ejendomme har solgt kontorejendommen North Galaxy i Bruxelles til det koreanske investeringsselskab KB Securities. Med sine 122.000 m2 fordelt 107 meter i højden var ejendommen den største i ATP Ejendommes portefølje. Med en ejendomspris på over 4,5 mia. kr. er handlen den største enkeltstående ejendomstransaktion i ATP’s historie.

North Galaxy er tegnet af det belgiske arkitektbureau Art & Build og stod klar til brug i 2004. Hidtil har ejen-dommen huset flere grene af den belgiske regering – blandt andet det belgiske finansministerium. ATP Ejendomme erhvervede ejendommen i 2014.

KB Securities har i forbindelse med transaktionen modtaget rådgivning fra Knight Frank Investment Management.

Dansk rekordhandel

Investeringen i 2014 er den største enkeltstående transaktion i ATP Ejendommes historie og er samtidig den største internationale ejendomsinvestering foretaget af en dansk investor. Det bliver nu fulgt op af det største enkeltstående ejendomssalg i ATP Ejendommes historie. Om salget siger investeringsdirektør i ATP Ejendomme, André Scharf:

”North Galaxy i Bruxelles er en fantastisk ejendom, som giver det belgiske finansministerium rigtig gode rammer. Efter 8 års ejerskab og med hjælp fra vores partnere giver vi nu stafetten videre og realiserer et tilfredsstillende afkast til ATP’s 5,4 millioner medlemmer.”

André Scharf fortsætter:

”Samlet set er jeg meget tilfreds med, at vi afslutter en af vores største ejendomsinvesteringer meget suc-cesfuldt og med et afkast, som overgår vores oprindelige forventninger. Salget giver os samtidig mulighed for at manøvrere vores portefølje i retning af det danske marked, hvor vi med et mere direkte og aktivt ejer-skab kan komme tæt på vores kunder.”

Om ejendommen

Ejendommen North Galaxy er opført i 2004 og består af to 28 etagers kontortårne samt et mindre tårn på seks etager. Ud af det samlede areal på 122.000 m2 udgør kontorarealet 105.000 m2 og resten fungerer som servicearealer. I alt 38 elevatorer betjener de op til 4.000 medarbejdere i bygningerne.

Ejendommen ligger i District Nord i Bruxelles tæt på lufthavnen og overfor en af Bruxelles tre store bane-gårde, Gare du Nord. North Galaxy huser det belgiske finansministerium og er en central kontorbygning i District Nord – et område i Bruxelles i stor udvikling.

Om KB Securities

KB Securities er en af Sydkoreas største investeringsbanker. KB Securities harhovedkontor i Seoul, Sydko-rea og har $4 milliarder i kapital, $100 milliarder i investoraktiver og tæller 3,8 millioner investorer. KB Securi-ties er en del af KB Financial Group, som leverer mæglertjenester, værdipapirhandel, underwriting, corporate finance, handel med derivater og investeringsforeninger til både professionelle og detailinvestorer.

Om Knight Frank Investment Management

KFIM leverer rådgivning i forbindelse ejendomsinvestering til en række institutionelle investorer i Storbritan-nien og internationalt. Transaktionen vil være det 17. opkøb af selskabet på vegne af KB Securities.

Om ATP Ejendomme

ATP Ejendomme ejer, drifter og udvikler nogle af Danmarks smukkeste ejendomme med samlede ejendomsinvesteringer som beløber sig til ca. 45 mia. kr. ATP Ejendomme er ejet af danskerne, og med det følger et særligt ansvar.

ATP Ejendomme er en del af ATP, som er Danmarks største pensionsselskab og administrationshus. ATP løser opgaver for næsten alle borgere og virksomheder i Danmark. ATP Livslang Pension er en kollektiv ordning med mere end 5 mio. medlemmer og en pensionsformue på 936 mia. kr. Vores opgave er at sikre gode, stabile pensioner, så danskerne har lidt mere at leve for den dag, de går på pension. Derudover sikrer vi udbetaling af en række velfærds- og sikringsydelser. To ud af tre velfærdskroner, der udbetales i Danmark, kommer fra ATP Koncernen. Sammenlagt udbetaler vi 280 mia. kr. om året til 2,4 mio. borgere på vegne af staten, kommunerne og arbejdsmarkedets parter. Du kan læse mere om ATP her.

Information om ATP Ejendomme

Hos ATP Ejendomme brænder vi for at skabe de helt rigtige rammer om din virksomhed. Så du kan have dit fulde fokus på dine kunder, medarbejdere og forretning.

Vi ejer, drifter og udvikler nogle af de smukkeste ejendomme i Danmark. For os handler det om meget mere end bare mursten og beliggenhed. Det handler nemlig om at skabe rum til mennesker, ideer og den tid, vi lever i. Verden omkring os forandrer sig konstant og kræver, at vi hele tiden er nysgerrige og arbejder for at finde løsninger, der kan være med til at løfte dig ind i fremtiden. Så det gør vi – om det gælder et fullservice kontorfællesskab, et nytænkende spisested eller et ikonisk domicil. Og vi stiller alle vores kompetencer til rådighed for dig i én sammenhængende løsning – du får den fulde pakke, mens vi tager det fulde ansvar. Det ligger i vores DNA at skabe værdi. For dig som kunde, for din forretning, og i sidste ende for os alle sammen. For ATP Ejendomme er, som en del af ATP-familien, ejet af danskerne, og med det følger et særligt ansvar. Vores forretning skal ikke alene give plus på danskernes pensionskonto, vi skal også bidrage positivt til det samfund, vi er en del af. Derfor er vi med til at sætte nye standarder for bæredygtighed og for det gode arbejdsmiljø. På den måde investerer vi ikke bare i ejendomme. Vi investerer i kommende generationer.