ATP øger sin milliardinvestering i bæredygtige elbilbatterier

ATP har øget sin investering i den svenske batterivirksomhed Northvolt, som skal forsyne blandt andre bilindustrien med bæredygtige el-batterier. Virksomheden har allerede ordrer til en værdi af mere end 165 mia. kroner med prominente navne som Volkswagen, BMW og Scania på aftagerlisten.

ATP er som eneste danske investor i dag med til en stor aktieudvidelse i den svenske elbil-batteriproducent Northvolt. ATP investerer yderligere knap 900 mio. kroner, så ATP’s samlede investering nu er 1,5 mia. kroner. Selskabet har i dag rejst 17 mia. kroner til udvidelse af den planlagte kapacitet, så der vil kunne produceres 60 gigawatt (GWh) årligt på fabrikken i Skellefteå i Nordsverige.

Verdens mest bæredygtige elbilbatteri

Northvolts ambition er at lave verdens mest bæredygtige elbil-batteri blandt andet ved at benytte vandkraft til den energikrævende produktion. Dertil har Northvolt en ambitiøs målsætning om, at op mod halvdelen af råmaterialerne benyttet i produktionen i 2030 vil komme fra genanvendte batterier forarbejdet på Northvolts egne fabrikker. Samtidig kommer råmaterialerne udelukkende fra leverandører, hvor produktionsvilkårene lever op til OECD’s retningslinjer.

Adm. direktør Bo Foged, ATP:

”Vi har været med fra starten for to år siden, og det har selvsagt ikke været uden risiko, men Northvolt tænker bæredygtighed ind i hele værdikæden, og det passer spot on til vores ambition om at bidrage til den grønne omstilling og samtidig skabe et godt afkast. Transportsektoren er i gang med en helt nødvendig omstilling til mere bæredygtige energiformer, og flere løsninger er nødvendige – Northvolt har én af dem, og vi er stolte af, at kunne være en del af udviklingen og samtidig skabe et godt afkast til vores medlemmer.”, siger Bo Foged, adm. direktør i ATP.

Northvolt har på nuværende tidspunkt allerede kontrakter for i alt 165 milliarder DKK med bil- og lastbilproducenter som Volkswagen, BMW og Scania, der skal aftage de batterier, Northvolt skal producere i stor skala fra slutningen af 2021.

Link til fotos: https://northvolt.com/articles/northvolt-press-kit

For mere information, kontakt pressechef Stephan Ghisler-Solvang, tlf.: 6122 9392, mail: stg@atp.dk

ATP Koncernen er Danmarks største pensionsselskab og administrationshus. Vi løser opgaver for næsten alle borgere og virksomheder i Danmark. Med en pensionsformue på 907 mia. kr. er ATP samtidig et af Europas største pensionsselskaber. Pensions & Investments er ansvarlige for ATP’s pensionsprodukt, ATP Livslang Pension. ATP Livslang Pension er en kollektiv ordning med over 5 mio. medlemmer. Målet er at levere gode, stabile pensioner i form af en livsvarig garanti, som vi tilstræber at realværdisikre. Det sker gennem investeringer i blandt andet obligationer, aktier, ejendomme og infrastruktur. ATP Livslang Pension sikrer, at næsten alle borgere i Danmark får et tillæg til folkepensionen den dag, de går på pension – og resten af livet.