ATP etablerer ny fond og åbner for eksterne investorer

ATP har med et kapitalgrundlag på 6 mia. kroner etableret sin syvende fond, ATP PEP VII, i datterselskabet Private Equity Partners (”ATP PEP”).

”ATP PEP har år efter år leveret afkast i verdensklasse til vores medlemmer, og samtidig har teamet evnet at implementere vores øgede krav om ESG-integration i investeringsprocesserne og været med til at sikre, at ATP’s skattepolitik er blevet ført ud i livet. Derfor er jeg meget tilfreds med, at vi har landet en aftale om endnu en fond”, siger Mikkel Svenstrup, investeringsdirektør i ATP.

ATP giver samtidig teamet i ATP PEP mulighed for at afsøge interessen blandt eksterne institutionelle investorer for at deltage i en parallel fond til ATP PEP VII. ”Det gør vi for at sikre en mere langtidsholdbar forretningsmodel, hvor ATP opnår yderligere besparelser, og vi er samtidig i stand til at fastholde et stærkt og kompetent investeringsteam”, siger Mikkel Svenstrup. Sideløbende vil arbejdet med at opnå de nødvendige myndighedsgodkendelser blive iværksat.

"Vi glæder os over lanceringen af den syvende fond og er stolte over den fortsatte opbakning fra ATP samt muligheden for at kunne tilbyde vores service til gavn for flere investorer”, siger Torben Vangstrup, Managing Partner i ATP PEP.

Investeringsstrategien for ATP PEP VII vil i vidt omfang være identisk med de tidligere fonde med særlig fokus på kapitalfonde i Europa og Nordamerika og co-investeringer med disse fonde. ATP PEP VII vil begynde at investere med øjeblikkelig virkning.

ATP Private Equity Partners

ATP har siden etableringen af ATP PEP i 2002 givet samlede tilsagn på mere end 75 mia. kr. til investeringer i private equity og er dermed en af Europas største institutionelle investorer i private equity-fonde. ATP PEP har i gennemsnit leveret 12,5 % i årligt afkast og er mange gange siden 2013 blevet udpeget af Preqin, som den mest konsistent top-performende fund of funds i verden – senest i tredje kvartal 2020. ATP PEP er et selvstændigt datterselskab og har 11 medarbejdere, heraf fem investeringspartnere med mere end 80 års samlet erfaring med investeringer i private equity.

For mere information, kontakt pressechef Stephan Ghisler-Solvang, tlf.: 6122 9392, mail: stg@atp.dk