ATP Ejendomme og Better Energy indgår elkøbsaftale, som sikrer grøn strøm via ny solcellepark

Som de første ejendomsejere i Danmark har ATP Ejendomme indgået en elkøbsaftale, som indebærer, at den strøm ATP Ejendomme selv indkøber til sine ejendomme vil blive dækket udelukkende af dansk solenergi. Aftalen indebærer, at Better Energy opfører en ny dansk solcellepark.

Når lyset i slutningen af 2022 tændes i parkeringskælderen, i opgangen eller på andre fællesområder i ejendomsporteføljen hos ATP Ejendomme vil elforbruget blive udlignet af den tilsvarende elproduktion fra en ny dansk solcellepark. På den måde sikrer elkøbsaftalen, at der tilføres den samme mængde ny grøn strøm til elnettet, som der forbruges på fællesarealer i ejendommene samt hele forbruget i ATP Ejendommes egne kontorer i København og Aarhus.

Om aftalen udtaler Martin Vang Hansen, adm. direktør i ATP Ejendomme:

”Vi er meget tilfredse med at vi skifter hele vores el-indkøb til grøn strøm, og dermed medvirker til at accelerere den grønne omstilling og mængden af vedvarende energi i Danmark. At øge bæredygtigheden af vores ejendomme er til gavn og glæde for vores kunder samtidig med, at det skaber et bedre langsigtet afkast til vores medlemmer. For os som ejendomsejer, er det et attraktivt match, som understøtter både et stigende kundeønske og øgede bæredygtighedskrav til ejendomsbranchen.”

ESG-chef i ATP Ejendomme, Peter Hebin Bruun, tilføjer:

”Vi har løbende sænket CO2-udledningen fra vores ejendomsportefølje i form af en lang række forskellige energiforbedringer og ser frem til med den nye elkøbsaftale at tage yderligere et samlet stort skridt i den rigtige retning. Vi har i forvejen etableret solceller på en række af vores ejendomme, og kan med aftalen sikre ny grøn strøm til elforbruget på fællesarealerne i alle vores ejendomme. Det er et tiltag, vi glæder os meget over.”

Solcelleparken skal opføres i Stevning ved Sønderborg og færdigbygges i løbet af 2022. Med en kapacitet på 35 MW vil solcelleparken levere grøn strøm svarende til det årlige elforbrug hos ca. 22.500 danskere. Desuden vil solcellerne blive etableret på markedsvilkår uden statsstøtte.

”Det gør en verden til forskel, når virksomheder som ATP Ejendomme indgår elkøbsaftaler, der har reel effekt på opførelsen af nye vedvarende energianlæg. På den måde er det dem, der forbruger strømmen, der driver den grønne omstilling. Derfor er vi rigtig glade for partnerskabet med ATP Ejendomme og for at kunne understøtte deres bæredygtighedsindsats,” siger Rasmus Lildholdt Kjær, adm. direktør i Better Energy.

”Energi Danmark har i en længere årrække håndteret el-indkøb på el-børsen for ATP Ejendomme. Vi skal nu håndtere elkøbsaftalen fra Better Energy, hvor vi sørger for, at aftalen giver ATP Ejendomme den samme budgetsikkerhed som hidtil. Det er vi stolte af, og samtidigt glæder vi os over, at aftalen medfører ny vedvarende energi,” slutter Viggo Aavang Jensen, salgschef i Energi Danmark.