Ase: Øget revisionspligt en fuser

Regningen for oprydningen i SKAT efter års kaos og nedskæringer må aldrig ende hos landets mindste virksomheder. Det fastslår Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, landets største a-kasse for selvstændige erhvervsdrivende. Meldingen kommer efter, at en uvildig evaluering af fuld revisionspligt ikke viser nogen effekt i forhold til virksomheder, der har fået en mindre omfattende revision af regnskabet.

Evalueringsrapporten, som erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) i dag har oversendt til Folketinget, hamrer en pæl igennem skatteminister Karsten Lauritzens (V) argumenter for at skærpe revisionspligten for små og mellemstore danske virksomheder.

”Skatteministeren har tidligere på et tvivlsomt grundlag anklaget de små virksomheder for at være landets største skattesnydere og i den forbindelse bebudet skærpet revisionspligt. Nu har vi fået dokumenteret, at fuld revisionspligt ikke har den ønskede effekt. Det er enklere skatteregler fremfor dyrere revisorudgifter, der er brug for,” pointerer Ases administrerende direktør Karsten Mølgaard Jensen.

Vejen frem er derfor at forenkle skattereglerne, øge SKATs kontrol og samtidig udnytte alle datakilder for at komme såvel fejl som snyderi til livs.

”Øget revisionspligt og den medfølgende ekstraudgift til mindre virksomheder vil blot modarbejde regeringens målsætning om færre administrative byrder,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Kun 40 procent af de helt små virksomheder kan ifølge en undersøgelse blandt Ases selvstændige medlemsvirksomheder overskue skattelovgivningen, og udgifterne til revision er en væsentlig post på de mindste virksomheders regnskab.

”Når kun fire ud af ti selvstændige siger, at de kan overskue de skatteregler, der gælder for deres virksomhed, så er skattesystemet dumpet. Vi sender jo samtidig en stor regning til folk, der bare gerne vil drive en lille forretning, fordi de må ud og købe sig til hjælp for at forstå reglerne. Faktisk peger SKAT selv på, at de indviklede regler bidrager til, at hver anden mindre virksomhed har fejl i deres skatteberegning,” siger Karsten Mølgaard Jensen, der også er medlem af Virksomhedsforum for erhvervsrettet regelforenkling.

Også Word Economic Forum (WEF) har fået øje på det komplicerede danske skattesystem. De indviklede skatteregler er en af hovedudfordringerne for de dansk virksomheder i forhold til at drive forretning, konkluderede WEF sidste år i sin analyse af konkurrencekraften verden over.

Karsten Mølgaard Jensen mødes senere fredag med skatteminister Karsten Lauritzen for at drøfte de mindste virksomheders behov for forenklet skattelovgivning.

Tvivlsomme ministeranklager mod små virksomheder for skattesnyd26.10.2018 10:58Pressemeddelelse

I stedet for at drive klapjagt på små og mellemstore virksomheder bør skatteminister Karsten Lauritzen (V) forenkle skattereglerne og lempe revisionspligten yderligere, så dansk erhvervsliv får samme vilkår som konkurrenter i de andre EU-lande. Sådan lyder opfordringen fra Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, landets største a-kasse for små selvstændige erhvervsdrivende, og medlem af Virksomhedsforum for virksomhedsrettet regelforenkling.

Ase: A-kasserne kan løse en langt større opgave23.8.2018 12:13Pressemeddelelse

Aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats er et skridt i den rigtige retning, fordi en række oplagte administrative uhensigtsmæssigheder fjernes, de ledige får større frihed og flere digitale løsninger introduceres. Men de lediges ønske om, at et større ansvar overgår til a-kasserne, risikerer reelt at ende i en blindgyde de næste fire år. Det vurderer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i a-kassen Ase.

Mere digital erhvervsfremme til glæde for iværksættere6.4.2018 11:30Pressemeddelelse

Iværksættere og små virksomheder vil få langt større glæde af erhvervsfremmesystemet, hvis det forenkles, digitaliseres og i højere grad privatiseres, som foreslået af Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme. Det vurderer Karsten Mølgaard Jensen, der er administrerende direktør for Ase, landets største a-kasse for små selvstændige erhvervsdrivende, og næstformand i Dansk Iværksætter Forening (DIF).

Den internationale iværksætteruge: Ny kamp for overlevelse – de store vil være sammen med de små13.11.2017 06:03Pressemeddelelse

De store virksomheder bejler til de helt små iværksættere. I kampen for overlevelse er samarbejde mellem iværksættere og etablerede virksomheder blevet det nye sort i dansk erhvervsliv. Tendensen med at små og store virksomheder går sammen for at undgå at blive udkonkurreret er samtidig temaet i årets helt store iværksætteruge, der skydes i gang i dag.

Ase: Erhvervspakke går stort set forbi ni ud af ti virksomheder30.8.2017 10:48Pressemeddelelse

A-kassen Ase med 65.000 medlemsvirksomheder glæder sig over regeringens ønske om at øge investeringerne i danske arbejdspladser og give flere virksomheder mulighed for at vokse sig til nye globale erhvervssucceser. Problemet med erhvervspakken er bare, at de færreste iværksættere og små virksomheder nogensinde vil få gavn af de foreslåede tiltag som aktiesparekonto, investorfradrag og bedre skattevilkår for investeringsforeninger, påpeger adm. direktør Karsten Mølgaard Jensen efter regeringen onsdag fremlagde erhvervspakken "Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs-og iværksætterudspil."