Årsresultat for 2020 – FOSS er tilbage på topniveau
FOSS havde i 2020 en omsætning på 2,15 milliarder kroner med en organisk vækst på 3 % og betydelig fremgang på det amerikanske marked såvel som i Sydamerika, Indien, Kina og Australien. Dermed fastholder FOSS sin solide førerposition som global markedsleder inden for analyseløsninger for produktionsoptimering og kvalitetssikring i landbrugs- og fødevareindustrien.
På trods af coronakrisen er det lykkedes FOSS at servicere kunder, opretholde fuld produktion og fastholde medarbejdere – uden nedskæringer og hjælpepakker. Flere års udvikling af helt nye analyseløsninger har sammen med en styrket digital forretning givet mere fleksible og mobile muligheder for opretholdelse af FOSS’ høje serviceniveau. FOSS har i kundeloyalitetsmålinger i 2020 fået den højeste score i virksomhedens historie – på trods af nedlukningens begrænsende muligheder for fysisk tilstedeværelse hos kunderne.
Den globale styrke under nedlukningen
2020 var uomtvisteligt et år, hvor corona og nedlukning stjal meget opmærksomhed, hvilket i særdeleshed gjorde sig gældende for verdens mange eksportvirksomheder – heriblandt FOSS, hvor omsætningen i Danmark udgør under 1 % af virksomhedens samlede omsætning. FOSS har i årtier styrket sit fundament og sin tilstedeværelse globalt, hvilket viste sig som en stor styrke og konkurrencefordel for virksomheden under nedlukningen. Helt konkret har nedlukningen betydet et fald i rejseaktiviteterne på 80 %, hvilket stillede store krav til en hurtig omstilling af specielt salg og service, som kompenserede og leverede en stærk virtuel indsats, der i flere tilfælde hævede niveauet.
Administrerende direktør hos FOSS, Kim Vejlby Hansen, siger om det seneste års nedlukning:
”Den minimerede rejseaktivitet har udfordret vores muligheder for at komme ud til vores kunder og ikke mindst komme ud og møde nye kunder. Jeg er stolt over, at vi lykkes med at skabe vækst, fastholde fuld produktion og undgå nedskæringer under den globale pandemi – uden hjælpepakker. Vi har været hurtige til at omstille og optimere vores normale måde at arbejde på – inden for sundhedsmyndighedernes retningslinjer – med stor opbakning og forståelse fra vores mere end 1.500 medarbejdere verden over. De har fastholdt fokus på vores kunder og på at sikre, at vi altid møder deres behov og bringer værdi til deres forretninger – dvs. praktisk efterlevelse af FOSS værdier.”
Fremtidens udfordringer kalder på smartere produktion
For andet år i træk voksede den digitale forretning i FOSS med omkring 100 %. Det er en del af en langsigtet strategi for at fastholde FOSS’ position som global markedsleder og sikre kunderne markedets førende digitale løsninger. Foruden den digitale forretning har udvikling og innovation et exceptionelt stort fokus hos FOSS. Det kom sidste år til udtryk med lanceringen af BeerFoss™ FT Go, et måleinstrument til bryggerier, som allerede her i starten af det nye år er blevet fulgt op med yderligere to helt nye produkter. Det ene af disse er det første i verden af sin slags: MycoFoss™ – det første fuldautomatiske instrument til måling af mykotoksiner i kornprodukter.
”Vi bryder endnu en gang grænserne for, hvad der tidligere har været muligt. Det kan FOSS, fordi vi følger en langsigtet strategi, der prioriterer betydelige investeringer i ny innovation og produktudvikling. Vores helt nye MycoFoss™ er resultatet af mere end fem års målrettet udvikling, der blev accelereret gennem opkøbet af Soft Flow i Ungarn i marts 2016. Soft Flow har føjet bioteknologi til listen over teknologier, vi mestrer i FOSS. Innovation har altid været en grundsten i FOSS, og det at være først er ikke blot et smart ”buzzword” i vores værdisæt. Det er kernen i vores arbejde, og det viser vi med vores banebrydende nye analyseløsninger, hvoraf mere end 20 har været de første af deres slags i verden. Det gavner ikke kun forretningen for FOSS, det er med til at forbedre kvaliteten af verdens fødevarer, minimere spild og sikre en langt mere bæredygtig fremtid”, siger Kim Vejlby Hansen.
Hoved- og nøgletal fra FOSS-koncernens 2020 årsrapport (mio.kr.)
Hovedtal |
2020 |
2019 |
Nettoomsætning |
2.149 |
2.155 |
Resultat af primær drift |
526 |
403 |
Årets resultat |
394 |
319 |
Nøgletal |
|
|
Omsætningsvækst |
-0,3 % |
-3,9 % |
Heraf organisk omsætningsvækst |
2,9 % |
-4,6 % |
Overskudsgrad |
24,5 % |
18,7 % |
Eksportandel |
>99 % |
>99 % |
Antal medarbejdere (gennemsnit over året) |
1.529 |
1.522 |
Kontakter
Benjamin RugholmHead of External Communications & PR
Tlf:2840 9500beru@foss.dkBilleder
Information om FOSS
Nils Foss Alle 1
3400 Hillerød
Om FOSS
FOSS bidrager til bæredygtig brug af fødevarer verden over og dermed til den globale befolknings ernæring og sundhed. FOSS’ analyseløsninger giver værdi til kunderne – der bl.a. tæller verdens 100 største fødevarevirksomheder – gennem forbedring af fødevarekvalitet og optimering af produktion, fra råvare til det færdige produkt. Ved at omdanne målinger til information, gør FOSS det muligt for virksomheder at køre en intelligent og datadreven produktion med mindre spild og større afkast. FOSS hjælper fødevareproducenter med at skalere deres virksomhed hurtigt og intelligent. Nils Foss grundlagde den familieejede virksomhed i 1956, og i dag beskæftiger FOSS mere end 1.500 kvalificerede medarbejdere i mere end 30 lande og havde i 2020 en samlet omsætning på 2,15 milliarder kroner.
Følg pressemeddelelser fra FOSS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.