Årsregnskab: ALECTIA fortsætter indtjeningsvæksten

Landets femtestørste rådgivende ingeniørvirksomhed, ALECTIA A/S leverede betydelig fremgang på både bund- og toplinje i 2015. Og virksomheden forventer fortsat vækst i 2016.

Administrerende direktør i ALECTIA, Jesper Mailind

ALECTIA kom stærkt ud af 2015. Omsætningen steg med 8 pct. til 673,1 mio. kr., hvilket er 50 mio.kr. mere end i 2014. Og virksomheden skabte et resultat før skat på 27,6 mio.kr. Det er en markant fremgang i forhold til året før, hvor resultatet lå på 6,2 mio.kr, og ALECTIAs indtjening er nu på niveau med den øvrige ingeniørbranche.

Jesper Mailind, der i 2013 overtog posten som administrerende direktør med den opgave at lave en turn-around af den 104 år gamle rådgivningsvirksomhed, glæder sig over resultatet.

”Resultatet understreger, at den transformation, som vi gik i gang med for tre år siden, bærer frugt. Forretningen vokser, og vi har fået godt styr på vores indtjening. Det er vi selvfølgelig tilfredse med”, siger Jesper Mailind.

Fart på byggeriet
ALECTIA oplevede generelt et højt aktivitetsniveau i 2015, men især byggeriet har været drivende for væksten. ”Vi har fordel af vores kompetencer og store erfaring inden for bl.a. projektering af komplekse byggerier i ind- og udland, ligesom vores rådgivningsforretning er i fremgang”, fortæller Jesper Mailind.

Travlheden fortsætter ind i 2016
Forventningerne til 2016 er positive i ALECTIA, der har 675 medarbejdere fordelt på hovedsædet i Virum og på kontorerne i Aarhus, Odense, Kolding, London og Melbourne.

”Ordrebogen for 2016 ser positiv ud, og vi mærker tydeligt, at travlheden fra 2015 fortsætter. Vi forventer vækst i de kommende år både i og uden for Danmark. Det afspejler sig blandt andet i, at vi netop nu står foran at skulle rekruttere 50 nye medarbejdere,” siger Jesper Mailind.

Om ALECTIA
ALECTIA er Danmarks femtestørste ingeniør- og rådgivningsvirksomhed. Vi har udviklet os fra en ren ingeniørvirksomhed til en international vidensvirksomhed med specialkompetencer inden for byggeri, procesteknologi, arbejdsmiljø, vand, energi og miljø.

ALECTIAs 675 medarbejdere er fordelt på hovedsædet i Virum nord for København og på kontorerne i Aarhus, Odense, Kolding, London og Melbourne. ALECTIA blev stiftet i 1912 og er ejet af ALECTIA-Fonden.

FAKTA

• Omsætningen for ALECTIA i 2015 var på 673,1 millioner kroner - svarende til en vækst på 8 % i forhold til 2014.
  • Resultatet af den primære drift før afskrivninger (EBITDA) var på 35,4 millioner kroner. EBITDA-marginen i 2015 endte på 5,3 %.
  • Resultat før skat (EBT) var på 27,6 millioner kroner - svarende til en vækst på 347 % i forhold til 2014.
  • EBT-marginen steg fra 1,0 % i 2014 til 4,1 % i 2015.
  • Soliditetsgraden er steget fra 32,7 % i 2014 til 40,1 % i 2015.

Administrerende direktør i ALECTIA, Jesper Mailind
Download
Mandag d. 2. november 2015 slog Microsoft dørene op for deres nye danske hovedkontor i Lyngby.   I tæt samarbejde med Microsoft og Henning Larsen Architects har ALECTIA skabt en bygning, der ikke blot efterlever Microsofts globale krav til domiciler, men også sætter nye internationale standarder for indretning og bæredygtighed.
Mandag d. 2. november 2015 slog Microsoft dørene op for deres nye danske hovedkontor i Lyngby. I tæt samarbejde med Microsoft og Henning Larsen Architects har ALECTIA skabt en bygning, der ikke blot efterlever Microsofts globale krav til domiciler, men også sætter nye internationale standarder for indretning og bæredygtighed.
Download