Årsrapport 2016: Siteimprove øger omsætning med 50% og fortsætter global ekspansion

Siteimprove A/S har i dag offentliggjort sit årsregnskab for 2016, som markerer endnu et år med solid fremgang. Både i forhold til opnåede økonomiske resultater og lanceringen af nye strategiske initiativer, der sigter efter at sætte yderligere skub i virksomhedens vækst i de kommende år.

I 2016 opnåede Siteimprove for femte år i træk tocifret omsætningsvækst. Den årlige kontrakt omsætning voksede med 50% til 260 mio. kr. sammenlignet med 173 mio. kr. året før. Fremgangen blev drevet af høj vækst i virksomhedens eksisterende datterselskaber, særligt i USA og Canada, men også af tidlig succes i de mange nye lande, hvor Siteimprove har etableret sig henover de seneste tre år. Australien, Østrig, Norge, Frankrig og Holland for eksempel.

Siteimprove betjener i dag 5000 kunder, der samlet set har mere end 80.000 brugere. I 2016 alene voksede kundebasen med 39% og Siteimprove har nu aktive datterselskaber i 17 lande rundt om i verden. Virksomheden fastholder en høj grad af kundeloyalitet, hvilket afspejles i en lav opsigelsesrate og et voksende antal af kunder, som vælger at købe yderligere produkter og services fra virksomheden.

I 2016 investerede Siteimprove betydeligt i at skabe fundamentet for yderligere vækst gennem aggressiv udvikling af nye produkter og geografiske markeder samt en markant udvidelse af medarbejderstaben. Ved årets udgang 2016 beskæftigede Siteimprove således 381 medarbejdere svarende til en forøgelse på 47% sammenlignet med 2015. En stor del af nyansættelserne (42%) fandt sted i Danmark, hvor Siteimprove i det forløbne år har investeret tungt i produktudvikling, primært i form af ansættelsen af flere softwareudviklere.

På grund af det rekordhøje investeringsniveau i 2016 realiserede Siteimprove et nettotab på 44 mio. kr., hvilket stemmer overens med ledelsens forventninger og virksomhedens nuværende strategi.

”Siteimprove gennemgår i øjeblikket en periode med forandringer i takt med, at vi flytter virksomheden til det næste vækststadie,” siger Siteimproves CEO og grundlægger, Morten Ebbesen. ”I 2016 investerede vi mere end 100 mio. kr. og i de kommende år forventer vi at investere yderligere i at fastholde vores vækst på det nuværende niveau.

Det betyder fortsat fokus på geografisk ekspansion og produktudvikling, men også investeringer i at forbedre hele den måde vi går til markedet med vores produkter.”

Siteimprove er en privatejet dansk softwarevirksomhed, der gennem en årrække har positioneret sig som en global markedsleder inden for software, der hjælper kunder med at styrke deres digitale tilstedeværelse gennem effektiv styring af besøgsoplevelsen på deres websteder. Det inkluderer blandt andet kvalitetssikring af indhold, webtilgængelighed, webanalyse og søgemaskineoptimering. Efterspørgslen på Siteimproves software stiger i takt med, at flere og flere virksomheder og organisationer får øjnene op for vigtigheden af at styre indholdet på deres websteder for at sikre en opdateret og professionel digital tilstedeværelse i forhold til kunder, samarbejdspartnere og potentielle medarbejdere.

Finansielle fakta fra 2016

o    I 2016 steg Siteimproves netto omsætning med 49% til 200 mio. kr. (2015: 134 mio. kr.). Den årlige kontrakt omsætning voksede med 50% til 260 mio. kr. sammenlignet med 173 mio. kr. i 2015.
o    Det samlede antal kunder steg i 2016 med 39% til knap 5.000, hvilket bragte det samlede antal Siteimprove brugere på verdensplan op på mere end 80.000.
o    I 2016 realiserede Siteimprove et tab på 44 mio. kr. Det er i overensstemmelse med ledelsens forventninger på grund af de betydelige investeringer der er foretaget i at forberede selskabet på yderligere vækst.
o    Cash flow fra Siteimproves driftsaktiviteter beløb sig i 2016 til 12,4 mio. kr. (2015: 14,3 mio. kr.).
o    Ved udgangen af 2016 (31 december) beskæftigede Siteimprove 381 medarbejdere. Det repræsenterer en forøgelse på 47% sammenlignet med 2015.

Årsrapporten kan læses her.

Mere information
Martin Wagner
Chief Financial Officer (CFO)
mwa@siteimprove.com