Arrangørerne trækker stikket på Copenhagen Marathon 2021

Sparta Atletik & Løb kan ikke vente længere på de manglende retningslinjer for større arrangementer, og derfor ser foreningen sig nødsaget til at aflyse årets maraton.

Det er andet år i træk Sparta Atletik & Løb må aflyse Copenhagen Marathon

Aflysningen af årets Copenhagen Marathon kommer med under tre uger til løbsdagen, som skulle finde sted d. 16 maj 2021, hvor deltagerne for første gang i mere end et år skulle havde snøret løbeskoene og løbet et maraton sammen i Danmarks løbehovedstad, København.

I fredags kom de længe ventede anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe vedrørende større arrangementer, men det er for sent i forhold til, at anbefalingerne nu skal omsættes til specifikke retningslinjer af politikerne.

”I fredags fik vi ekspertgruppens anbefalinger, men vi mangler endnu retningslinjerne, og nu er tiden desværre løbet fra os. Vi kan ikke beskrive, hvor ærgerlige vi er over, at at anbefalingerne kom så sent, at vi ikke kan nå at få udstukket retningslinjerne og indhente de nødvendige myndighedstilladelser, som vi også skal have for at afvikle et event som Copenhagen Marathon,” siger Dorte Vibjerg, administrerende direktør i Sparta Atletik & Løb, og uddyber:

”Med under tre uger til, hvad der kunne have været starten på sommerens arrangementer, må vi også være realistiske og sige, at vi desværre ikke kan trække beslutningen længere. Ikke mindst i respekt for vores deltagere, frivillige og samarbejdspartnere.”

Allerede i marts, da arrangørerne offentliggjorde det ændrede løbskoncept for 2021, blev alle betalende deltagere tilbudt at beholde deres startnummer til 2021, overflytte til 2022 eller få en refundering for det betalte deltagergebyr. De resterende deltagere for 2021 vil igen få tilbuddet om at flytte deres startnummer til næste år eller at få refunderet deltagergebyret.

Indtægterne fra Copenhagen Marathon går til atletikken, ungdoms- og breddeidrætten og en lang række hjælpeklubber i det københavnske idrætsforeningsliv, der har en betydelig indtjening gennem Sparta Atletik & Løbs events.

• Copenhagen Marathon skulle være afholdt i sin 42. udgave den 16. maj 2021

• Næste års Copenhagen Marathon løber af stablen d. 15 maj 2022

• Eventet har mellem op til 13.000 deltagere, heraf ca. 35 procent udlændinge

• Copenhagen Marathon er et internationalt godkendt løb med det Internationale Atletik Forbunds kvalitetsstempel, Word Athletics Road Race Label

• Copenhagen Marathon arrangeres af Sparta Atletik & Løb, som er en non-profit idrætsforening

Det er andet år i træk Sparta Atletik & Løb må aflyse Copenhagen Marathon
Danskerne må vente til 2022 med igen at løbe et maraton i hjertet af København

Information om Sparta Atletik og Løb

Sparta Atletik & Løb arrangerer op mod 20 løb årligt, heriblandt Copenhagen Marathon, Copenhagen Half Marathon og DHL Stafetten Kbh.

Derudover kan man med Sparta Løb kombinere løbetræning med socialt samvær, og der er plads til løbeglade medlemmer på alle niveauer