Arrangementer om ”TÆT PÅ ny teknologi – BUILD 4.0”

Fem regionale arrangementer skal i efteråret give inspiration til at tage ny teknologi i anvendelse.

Robotter, droner, 3D print, digitale data, visualisering og big data er blot nogle af de nye teknologier, som netop nu indfinder sig i og udvikler bygge-, anlægs- og installationsbranchen. Og der kommer hele tiden mange bud på ny teknologi, der kan effektivisere produktionen. På samme måde kommer der flere nye muligheder, når det gælder anvendelse af ny teknologi i de produkter, bygninger eller anlæg, der bygges. Der kommer selvsagt teknologi i nærmest alt.

Teknologi giver et væld af muligheder, hvad enten det gælder robotter til at udføre støjende eller støvende og nedslidende arbejde, droner til inspektion eller indbygget teknologi, der kan bruges til at optimere drift og service af bygninger og anlæg. Den fjerde industrielle revolution ruller ind over bygge- og installationsbranchen og giver et væld af nye muligheder. Det kaldes med et enkelt begreb BUILD 4.0.

For at skabe overblik og præsentere nogle af de mange muligheder, som ny teknologi giver bygge, anlægs- og installationsbranchen, er Dansk Byggeri, TEKNIQ, BAT-kartellet, Arkitektskolen i Aarhus, InnoBYG og Teknologisk Institut gået sammen om en række arrangementer, der har fået titlen ”TÆT PÅ ny teknologi – BUILD 4.0”.

- Via ”TÆT PÅ ny teknologi – BUILD 4.0” sætter vi i efteråret 2018, ved et arrangement i hver af de fem regioner, fokus på anvendelse af ny teknologi, som gør hverdagen nemmere eller åbner nye markedsmuligheder for byggeriets parter – både for virksomheder og medarbejdere, og som skaber nye løsninger for branchens kunder forklarer, direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

”TÆT PÅ ny teknologi - Build 4.0” holdes som eftermiddagsarrangementer følgende steder og datoer:

• Teknologisk Institut, Aarhus, den 11. oktober 2018
  • Maglemølle, Næstved, den 23. oktober 2018
  • Syddansk Universitet, Odense, den 6. november 2018
  • Teknologisk Institut, Høje Taastrup, den 20. november 2018
  • UCN, Aalborg, den 28. november 2018

- Med ”TÆT PÅ ny teknologi – Build 4.0” håber vi at kunne byde velkommen til byggeriets professionelle aktører lige fra bygherrer og rådgivere til de udførende virksomheder og deres medarbejdere. Vi har inviteret en lang række leverandører af ny teknologi og services til at præsentere teknologien i øjenhøjde, forklarer netværksleder for InnoBYG, Grith Bech-Nielsen.

- Herudover vil der være en række korte oplæg fra aktører i branchen, der har taget ny teknologi til sig og anvender det i deres hverdag. Med udstillerne og de korte oplæg er det vores håb, at vi kan dele viden og erfaring om teknologiens mange muligheder til inspiration og tværfaglig læring.

Underdirektør Simon O. Rasmussen fra TEKNIQ forklarer:
– De nye teknologier er i fuld gang med at forandre bygge-, anlægs- og installationsbranchen, og den voldsomme udvikling skaber både store udfordringer og muligheder. Vi fokuserer specielt på sidstnævnte. Derfor er vi meget glade for med disse fem arrangementer at kunne være med til at præsentere et bredt udvalg af de nyeste teknologiske løsninger, så vi på tværs af brancherne kan udnytte teknologien til at skabe yderligere vækst i fremtiden.

Det er gratis for udstillerne at vise deres løsninger og bud på ny teknologi, der umiddelbart kan tages i anvendelse i bygge-, anlægs- og installationsbranchen. Udstillerpladser bliver afsat efter først-til-mølleprincippet, men under hensyntagen til at der skal være udstillere, der repræsenterer forskellige teknologier og services på hvert af de fem arrangementer.

Det er gratis at deltage som besøgende ved de fem arrangementer.

For yderligere oplysninger se www.BUILD40.dk

Direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri, mobil 20 28 52 64, mail mhn@danskbyggeri.dk
Netværksleder Grith Bech-Nielsen, InnoByg, mobil: 72 20 24 87, mail: gbe@teknologisk.dk
Underdirektør Simon O. Rasmussen, TEKNIQ, mobil: 60 69 88 91, mail: sra@tekniq.dk