Arla vinder Årsrapportprisen og høster internationale roser

Arla har produceret årets bedste årsrapport. Det blev i dag afgjort, da Årsrapportprisen blev uddelt i Industriens Hus. Arla fik særlig ros for at kommunikere den relevante information – både finansiel og ikke-finansiel – til en bred kreds af regnskabslæsere med stor informationsværdi og åbenhed. Anerkendelsen vækker begejstring i Arla, som i mange år har arbejdet med at gøre sin årsrapportering relevant og forståelig over for deres unikke ejerskabsstruktur.

- Vi er meget stolte over, at vi har fået Årsrapportprisen 2018. Vores ejere oplever volatiliteten i det globale marked for mejeriprodukter, og de er direkte påvirket af, hvordan vi som selskab reagerer på de hurtigt bevægende markedskræfter. Årsrapporten er helt essentiel i vores eksterne kommunikation, og vi har arbejdet fokuseret med at skabe en let tilgængelig årsrapport, der åbent og informativt oplyser de væsentlige forhold til vores ejere og øvrige interessenter, siger CFO Natalie Knight, Arla.

Hos Dansk Industri anerkender man vigtigheden af, at virksomhederne formår at formulere en helstøbt fortælling, som skaber tillid hos investorerne og giver dem et solidt grundlæg at træffe investeringsbeslutninger på baggrund af. Det gælder bestemt også for de internationale investorer, og af samme grund har dommerpanelet i år haft to internationale investorer som medlemmer.

- Mange danske virksomheder er jo desværre ikke så kendte i udlandet, som vi gerne så. Skal vi tiltrække udenlandsk kapital er danske virksomheder derfor nødt til at fortælle hele historien, og her viser Arlas årsrapport vejen, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

Formålet med prisuddelingen er at fremhæve de gode årsrapporter, der er med til at hæve barren for virksomhedernes rapportering. De seneste års vindere tæller blandt andet DSV og Carlsberg, der sammen med Arla, ISS og Novozymes var de fem nominerede til årets pris.

- Med Arla som årets vinder er det for første gang i flere år lykkedes en virksomhed, som ikke er et børsnoteret aktieselskab, at tage prisen for bedste årsrapport. Arla har i deres årsrapport gjort det særskilt godt med eksempelvis et strategiafsnit med fokus på trends, reaktion på forandringer og prioriteringer for 2018, og de forholder sig samtidig godt til risici eksempelvis med en rigtig god beskrivelse af mulige Brexit-konsekvenser, siger adm. direktør hos FSR – danske revisorer, Charlotte Jepsen.

Ud over Årsrapportprisen, som gik til Arla, blev Hartmanns årsrapport hædret med et diplom som en årsrapport, der skaber overblik, mens Zealand Pharmas årsrapport blev belønnet med et diplom for sin klare beskrivelse af forretningsmodellen.

Fakta om Årsrapportprisen findes her: https://di.dk/Opinion/regnskabogrevision/Pages/aarsrapportprisen2018.aspx

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær på jofs@di.dk eller tlf. 2830 1544

DI Vand tager kampen op mod vandmangel og urenset spildevand18.6.2019 13:40:48 CESTPressemeddelelse

En række virksomheder, der arbejder med vandteknologi, vand- og spildevandsforsyning samt rådgivning, har i dag stiftet foreningen DI Vand. Foreningen vil arbejde for at forbedre vilkårene for millioner af mennesker, som lider under mangel på rent drikkevand og urenset spildevand. Det skal ske ved at styrke forskningen, sikre bedre rammevilkår for virksomhederne og øge eksporten af vandteknologi.