Arla vinder Årsrapportprisen og høster internationale roser

Arla har produceret årets bedste årsrapport. Det blev i dag afgjort, da Årsrapportprisen blev uddelt i Industriens Hus. Arla fik særlig ros for at kommunikere den relevante information – både finansiel og ikke-finansiel – til en bred kreds af regnskabslæsere med stor informationsværdi og åbenhed. Anerkendelsen vækker begejstring i Arla, som i mange år har arbejdet med at gøre sin årsrapportering relevant og forståelig over for deres unikke ejerskabsstruktur.

- Vi er meget stolte over, at vi har fået Årsrapportprisen 2018. Vores ejere oplever volatiliteten i det globale marked for mejeriprodukter, og de er direkte påvirket af, hvordan vi som selskab reagerer på de hurtigt bevægende markedskræfter. Årsrapporten er helt essentiel i vores eksterne kommunikation, og vi har arbejdet fokuseret med at skabe en let tilgængelig årsrapport, der åbent og informativt oplyser de væsentlige forhold til vores ejere og øvrige interessenter, siger CFO Natalie Knight, Arla.

Hos Dansk Industri anerkender man vigtigheden af, at virksomhederne formår at formulere en helstøbt fortælling, som skaber tillid hos investorerne og giver dem et solidt grundlæg at træffe investeringsbeslutninger på baggrund af. Det gælder bestemt også for de internationale investorer, og af samme grund har dommerpanelet i år haft to internationale investorer som medlemmer.

- Mange danske virksomheder er jo desværre ikke så kendte i udlandet, som vi gerne så. Skal vi tiltrække udenlandsk kapital er danske virksomheder derfor nødt til at fortælle hele historien, og her viser Arlas årsrapport vejen, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

Formålet med prisuddelingen er at fremhæve de gode årsrapporter, der er med til at hæve barren for virksomhedernes rapportering. De seneste års vindere tæller blandt andet DSV og Carlsberg, der sammen med Arla, ISS og Novozymes var de fem nominerede til årets pris.

- Med Arla som årets vinder er det for første gang i flere år lykkedes en virksomhed, som ikke er et børsnoteret aktieselskab, at tage prisen for bedste årsrapport. Arla har i deres årsrapport gjort det særskilt godt med eksempelvis et strategiafsnit med fokus på trends, reaktion på forandringer og prioriteringer for 2018, og de forholder sig samtidig godt til risici eksempelvis med en rigtig god beskrivelse af mulige Brexit-konsekvenser, siger adm. direktør hos FSR – danske revisorer, Charlotte Jepsen.

Ud over Årsrapportprisen, som gik til Arla, blev Hartmanns årsrapport hædret med et diplom som en årsrapport, der skaber overblik, mens Zealand Pharmas årsrapport blev belønnet med et diplom for sin klare beskrivelse af forretningsmodellen.

Fakta om Årsrapportprisen findes her: https://di.dk/Opinion/regnskabogrevision/Pages/aarsrapportprisen2018.aspx

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær på jofs@di.dk eller tlf. 2830 1544

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og