Arla vinder Årsrapportprisen og høster internationale roser

Arla har produceret årets bedste årsrapport. Det blev i dag afgjort, da Årsrapportprisen blev uddelt i Industriens Hus. Arla fik særlig ros for at kommunikere den relevante information – både finansiel og ikke-finansiel – til en bred kreds af regnskabslæsere med stor informationsværdi og åbenhed. Anerkendelsen vækker begejstring i Arla, som i mange år har arbejdet med at gøre sin årsrapportering relevant og forståelig over for deres unikke ejerskabsstruktur.

- Vi er meget stolte over, at vi har fået Årsrapportprisen 2018. Vores ejere oplever volatiliteten i det globale marked for mejeriprodukter, og de er direkte påvirket af, hvordan vi som selskab reagerer på de hurtigt bevægende markedskræfter. Årsrapporten er helt essentiel i vores eksterne kommunikation, og vi har arbejdet fokuseret med at skabe en let tilgængelig årsrapport, der åbent og informativt oplyser de væsentlige forhold til vores ejere og øvrige interessenter, siger CFO Natalie Knight, Arla.

Hos Dansk Industri anerkender man vigtigheden af, at virksomhederne formår at formulere en helstøbt fortælling, som skaber tillid hos investorerne og giver dem et solidt grundlæg at træffe investeringsbeslutninger på baggrund af. Det gælder bestemt også for de internationale investorer, og af samme grund har dommerpanelet i år haft to internationale investorer som medlemmer.

- Mange danske virksomheder er jo desværre ikke så kendte i udlandet, som vi gerne så. Skal vi tiltrække udenlandsk kapital er danske virksomheder derfor nødt til at fortælle hele historien, og her viser Arlas årsrapport vejen, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

Formålet med prisuddelingen er at fremhæve de gode årsrapporter, der er med til at hæve barren for virksomhedernes rapportering. De seneste års vindere tæller blandt andet DSV og Carlsberg, der sammen med Arla, ISS og Novozymes var de fem nominerede til årets pris.

- Med Arla som årets vinder er det for første gang i flere år lykkedes en virksomhed, som ikke er et børsnoteret aktieselskab, at tage prisen for bedste årsrapport. Arla har i deres årsrapport gjort det særskilt godt med eksempelvis et strategiafsnit med fokus på trends, reaktion på forandringer og prioriteringer for 2018, og de forholder sig samtidig godt til risici eksempelvis med en rigtig god beskrivelse af mulige Brexit-konsekvenser, siger adm. direktør hos FSR – danske revisorer, Charlotte Jepsen.

Ud over Årsrapportprisen, som gik til Arla, blev Hartmanns årsrapport hædret med et diplom som en årsrapport, der skaber overblik, mens Zealand Pharmas årsrapport blev belønnet med et diplom for sin klare beskrivelse af forretningsmodellen.

Fakta om Årsrapportprisen findes her: https://di.dk/Opinion/regnskabogrevision/Pages/aarsrapportprisen2018.aspx

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær på jofs@di.dk eller tlf. 2830 1544

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i