Arkitekturpris går til OPP-projekt

Byretten i Svendborg er opført som OPP-projekt, og teamet bag bygningen modtog den 2. oktober Svendborg Kommunes årlige Arkitekturpris.

Den årlige Arkitekturpris fra Svendborg Kommune blev mandag eftermiddag tildelt Retten i Svendborg. Retsbygningen blev taget i brug i juni 2016 og er blevet til i et offentlig-privat partnerskab (OPP). Udviklingsselskabet CASA, ejendomsforvaltningsselskabet DEAS samt investorerne PensionDanmark, PKA og Sampension står bag vinderprojektet.

KPF Arkitekter har tegnet den 4.000 m2 store bygning. Den arkitektonisk smukke og funktionelle bygning blev afleveret til tiden til den aftalte pris og er gennem aftalen sikret en solid drift og et effektivt vedligehold. Parterne høster nu omverdens anerkendelse for projektet ved at modtage Svendborg Kommunes Arkitekturpris, der uddeles til særligt vellykkede nye bygninger på den landsdækkende Arkitekturens Dag.

En unik kombination af højtidelighed og imødekommenhed
Med den nye retsbygning fik den sydfynske retskreds sin egen retsbygning og en ramme om deres aktiviteter, som synliggør, at der arbejdes tidssvarende og professionelt for ret og retfærdighed.

”Retten i Svendborg får Svendborg Kommunes Arkitekturpris 2017 for den vellykkede tolkning af en moderne retsbygning. Husets indre er lyst og imødekommende, mens de ydre rammer er seriøse og højtidelige. Den arkitektonisk-kunstneriske tilgang har skabt en unik retsbygning, der trækker på historiske referencer fra antikkens templer, samtidig med at bygningen er inspireret af den nordiske humanistiske modernisme,” siger arkitekt MAA Dan Ljungar, som Arkitektforeningen har udpeget til juryen bag Svendborgs Arkitekturpris.

Projektet er et godt eksempel på, at OPP-modellen er en effektiv løsning. Alle parter har budt ind med hver deres kompetencer, og der har været et tæt samarbejde med Bygningsstyrelsen og Retten i Svendborg med et flot resultat.

For pensionskasserne PensionDanmark, PKA og Sampension, der investerer i ejendommen, er anerkendelsen fra Svendborg Kommune en bekræftelse på, at god arkitektur er et vigtigt parameter for værdiskabelse, når det gælder investeringer i fast ejendom.

Om Byretten - et moderne og energivenligt byggeri
Der er etableret syv retssale i retsbygningens stueplan, mens førstesalen har kontorfaciliteter til rettens ca. 40 medarbejdere. Der er tale om en energivenlig bygning med et godt indeklima. Retten ligger med udsigt over Svendborgsund.

Om OPP-teamet
Konsortiet består af CASA, DEAS samt investorerne PensionDanmark, PKA og Sampension. Mens CASA har stået for opførelsen, er DEAS ansvarlig for drift og vedligehold i en 20-årig periode.

Om OPP
Kernen i OPP er, at det offentlige finder private leverandører til ikke blot at gennemføre et byggeprojekt men også at drive byggeriet. Den private part får altså ikke blot ansvar for byggeriet, men også for efterfølgende vedligehold og driftsopgaver. Løsningen bevirker, at den offentlige instans gennem private investorer typisk vil få finansieret et nybyggeri langt hurtigere, end hvis den offentlige instans selv skal rejse midlerne til et byggeprojekt.

For yderligere kontakt
CASA: Senior Developer Rasmus Holbech, telefon 61 14 26 62
DEAS: Afdelingsdirektør Lars Olaf Larsen, telefon 40 45 25 80
KPF Arkitekter: Arkitekt og partner Zoran Juresa, telefon 20 28 08 83, samt arkitekt og partner Thomas Pedersen, telefon 20 45 40 22.
PensionDanmark: Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, telefon 20 19 92 38
PKA: Pressechef Thomas B. Knudsen, telefon 26 18 45 73
Sampension: Pressechef Pia Lykke, telefon 40 24 55 92

KPF Arkitekter har tegnet den 4.000 m2 store bygning, og den arkitektonisk smukke og funktionelle bygning blev afleveret til tiden til den aftalte pris.
Teamet bag Retten i Svendborg modtog Svendborgs Arkitekturpris mandag den 2. oktober.

Gode råd til de studerendes boligjagt25.7.2018 07:59pressemeddelelse

På lørdag den 28. juli får mange tusind unge svar på, om de er kommet ind på deres drømmestudie. Studiestart betyder for mange også et akut boligbehov. Grundigt benarbejde, netværk, tålmodighed og en åben indstilling er et godt sted at starte boligjagten. Brug bolig- og kollegieportalerne Ejendomsforvaltningsselskabet DEAS udlejer hvert år over 6.000 lejeboliger via udlejningsportalen Findbolig.nu og har samlet en række gode råd til de boligsøgende. ”Der er ingen tvivl om, at de nye studerende står over for et svært lejeboligmarked. Der er stor efterspørgsel efter lejeboliger i de store byer, og det har betydning for lejeniveauerne og mulighederne for at komme i betragtning,” siger Maivi Herup, udlejningschef i DEAS. Der findes en lang række boligsites, som kan hjælpe med at afdække markedet, og som enkelt og effektivt formidler ledige lejeboliger. DEAS favner med sin boligsøgningsportal Findbolig.nu også studie- og ungdomsboliger. Men også kollegieværelser er en mulighed de boligsøgen