Bertelsen & Scheving Arkitekter

Arkitektteam udpeget til at realisere rekonstruktion af vikingeborgen Trelleborg

Efter en prækvalifikation har Bertelsen & Scheving Arkitekter ApS vundet udbuddet til at stå i spidsen for det store arbejde med at rekonstruere et udsnit af vikingeborgen Trelleborg.

Slagelse Kommune har i samarbejde med Nationalmuseet fundet det team, der skal føre visionerne ud i livet og genskabe en rekonstruktion af et udsnit af vikingeborgen Trelleborg. Bertelsen & Scheving Arkitekter har dannet et team der består af hhv. arkæolog og bygningshistoriker Thomas Bertelsen, Skanding Ingeniører Aps, det rådgivende ingeniørfirma Gert Carstensen A/S og landskabsarkitekterne 1:1 Landskab.

Jens Bertelsen, indehaver af Bertelsen & Scheving Arkitekter siger: “Vi er utrolig glade og stolte over at få muligheden for at være en del af tilblivelsen af Den Genskabte Borg, og går til opgaven med stor respekt og ydmyghed. Vores tegnestue har i mange år arbejdet indgående med restaurering af blandt andet landets slotte og kirker, og bevarelse og formidling af Danmarks kulturarv er en meget vigtig del af tegnestuens DNA. Derfor glæder vi os rigtig meget til at påbegynde dette unikke projekt.”

”Vi ser frem til samarbejdet og til at dykke ned i de endelige løsninger i dette enestående rekonstruktionsprojekt. Den interesse og passion for kulturarvsbygninger og rekonstruktionen af dem, som Bertelsen & Scheving Arkitekter afspejler, må komme projektet til gode”, siger projektleder på Ny Trelleborg-projektet, Puk Kirkeskov Hvistendal.

Anne-Christine Larsen, museumschef på Museet ved Trelleborg, siger: ”Med rekonstruktionen af Den Genskabte Borg får vi endelig mulighed for at give vores gæster en enestående helhedsoplevelse – en oplevelse, hvor vikingeborgens liv genskabes og levendegøres i unikke og autentiske rammer. Vi vil lade gæsterne opleve vikingetiden fuldt ud på egen krop og med alle sanser”.

Den 1000 år gamle vikingeborg er et af Nordens vigtigste fortidsminder, og Trelleborg betragtes i dag som en af grundpillerne i samlingen af det danske rige. Borgen er opført af Harald Blåtand omkring år 980, og er den bedst bevarede, bedst befæstede og mest spektakulære af Blåtands fem ringborge.

På Den Genskabte Borg vil de besøgende få unikke og sansemættede oplevelser og selv blive en del af historien. Når Den Genskabte Borg forventes at stå færdig 2022 kan man opleve et udsnit af den oprindelige Trelleborg, som bliver Danmarks første rekonstruerede vikingeborg af trelleborgtypen med tilhørende langhuse bygget ud fra den nyeste arkæologiske og historiske viden. Den Genskabte Borg bygges i 1:1.

Nu påbegyndes planlægning og projektering af det store projekt med forventet åbning af det nye Trelleborg i 2022. De første etaper af Ny Trelleborg-projektet er støttet af Augustinus Fonden og Bank Trelleborg Fonden. Ny Trelleborg Oplevelses- & Videncenter søger fortsat fondsfinansiering på ca. 45 mio. kr. for at kunne realisere hele projektet.

Om Ny Trelleborg Oplevelses- og Videnscenter

Med et årligt besøgstal på 70.- 80.000 er Trelleborg Danmarks tredje mest besøgte vikingeattraktion. Når Ny Trelleborg Oplevelses- & Videncenter står klar i 2022 er det ikke blot planen, at det vil tiltrække endnu flere besøgende fra ind- og udland, men at det også vil være et lokalt og regionalt tilløbsstykke blandt skoler og uddannelsesinstitutioner. Bag projektet står Slagelse Kommune, som har afsat 25 mio. kr. til udviklingen af det nye Trelleborg i samarbejde med Nationalmuseet.

Følg projektet her: https://nytrelleborg.slagelse.dk/

Thomas Endelt Andersen
+ 45 50 70 53 34
thomas.endelt@frontpage.dk

Information om Bertelsen & Scheving Arkitekter

Bertelsen & Scheving Arkitekter
St. Kongensgade 59A, 2

35874740http://bsarkitekter.dk

Om Bertelsen & Scheving Arkitekter

Bertelsen & Scheving Arkitekter blev stiftet i 2007 og beskæftiger knap 30 medarbejdere. Tegnestuen, der var kgl. bygningsinspektører 2012-15, opererer hjemmevant i fredede og i kunst- og kulturhistoriske sammenhænge og i landskabelige og bymæssige sammenhænge, hvor der skal tages særlige hensyn. Tegnestuen holder af den arkæologiske og intellektuelle detektivjagt tilbage i tiden for at forstå en bygning eller et anlæg. I dialogen med fortiden finder vi ud af, hvor vi kan rekonstruere, justere, forandre og bygge til for at skabe nyt liv og værdi i det historiske.

Blandt de seneste projekter kan nævnes omdannelse af Middelgrundsfortet til ”Ungdommens Ø”, nyt auditorium på Statens Museum for Kunst, kollegie og gårdbutik ved Vitskøl Kloster, restaurering af Sorø Klosterkirke og nyt tag på Hendes Majestæt Dronningens palæ på Amalienborg.

Se mere her:https://bsarkitekter.dk/