Julemærkefonden

Årets støttemærke er på gaden: Julemærket bekæmper mobning, ensomhed og lavt selvværd blandt børn

Del

Mobning har mange ansigter, og den digitale mobning slår hårdt. Det oplever de dagligt på Julemærkehjemmene, hvor god digital adfærd er på skoleskemaet.

H.K.H. Kronprinsessen og årets kunstner, Michael Wettendorff, foran Julemærket 2017. Foto: Henrik Petit.
H.K.H. Kronprinsessen og årets kunstner, Michael Wettendorff, foran Julemærket 2017. Foto: Henrik Petit.

Har du, før du kom på Julemærkehjem, oplevet, at få grimme kommentarer, enten på sms eller sociale medier?
-Ja, altid – hele mit liv.
Svaret kommer fra et barn på Julemærkehjem, som har deltaget i en undersøgelse om omfanget af digital mobning blandt børn på Julemærkehjem. Undersøgelsen er inspireret af en landsdækkende undersøgelse fra Børns Vilkår, som viser, at hvert fjerde barn føler sig holdt uden for online og hvert tredje barn har fået delt billeder uden at have givet lov. *

Går med det alene
På Julemærkehjemmene er tallene endnu tydeligere. Her er det seks ud af ti børn, der har oplevet at få grimme kommentarer på sms eller sociale medier, og hvert tredje barn har oplevet at blive holdt uden for på de sociale medier. Og kun halvdelen af børnene har talt med nogen om de ting, de har oplevet digitalt, og som gjorde dem kede af det.

Vi har selv et ansvar
-Noget af det første børnene gør, når de kommer på Julemærkehjem, er at aflevere deres mobiler. For det er en bevidst del af den pædagogiske praksis at begrænse børnenes brug af mobiler og digitale medier under opholdet, fortæller Julemærkefondens direktør, Søren Ravn Jensen, og fortsætter:
-Børnene lærer, at der er et alternativ til det digitale fællesskab. Mobiler og sociale medier bliver brugt i det omfang, hvor de bidrager til ny læring eller har en motiverende faktor, for eksempel i forhold til at komme ud og bevæge sig.
-Vi lærer børnene at have en adfærd, der er acceptabel på nettet og de sociale medier. Og vi skal selv huske at overholde det og være forbilleder for vores børn, når vi kommenterer, liker og debatterer på nettet, siger Søren Ravn Jensen.

Svært at tegne Julemærket
’Jul i Den Gamle Nissegård’ hedder dette års Julemærkeark, som Julemærkefondens protektor, H.K.H. Kronprinsessen og årets kunstner, Michael Wettendorff, afslørede ved et arrangement på Københavns Rådhus den 3. november. Michael Wettendorff, også kendt som Miwert, er blandt andet illustrator på Rasmus Klump og Hr. Skæg-bøgerne. At det var en udfordrende opgave at tegne årets Julemærke, lægger Miwer ikke skjul på.
-Det har bestemt ikke været nogen enkel sag at skabe et ark Julemærker, der både spreder julestemning, som rammer alles hjerter, fungerer som enkeltmærker og som et helt ark med en sammenhængende historie. Heldigvis har jeg kunnet trække på min erfaring som illustrator på flere opgavebøger med myldretegninger og labyrinter, fortæller Miwer.

Også digitalt Julemærke
Er du mere til digitale nisser via sms, kan du hente Julemærket som app til både Iphones og Andriod. Du kan også få Julemærket til dine mails på e-julemaerket.dk.

En dansk juletradition
Når vi fejrer jul, tænker vi ikke over, at få af vores traditioner er danske. Idéen om at sætte et grantræ ind i stuen kommer fra Tyskland og julekort og mistelten fra England og USA. Men en af de få, helt igennem danske juletraditioner, er Julemærket. Hvert år siden 1904 er der udgivet et Julemærke, der, dengang som nu, går til hjælpe udsatte børn i Danmark. Men salget er nedadgående.
-Selvfølgelig kan vi mærke, at indtægterne fra Julemærket er faldende, fortæller direktør i Julemærkefonden Søren Ravn Jensen, og fortsætter:
-Indtægterne fra salg af Julemærker er fortsat vigtige for os. Sidste år udgjorde de faktisk driften af et helt Julemærkehjem, så vi håber, at danskerne fortsat støtter op om vores danske juletradition. Og der er mange ting, man kan bruge Julemærket til, for eksempel som pynt på bordkort og gavemærker, siger Søren Ravn Jensen.

Årets Julemærke kan købes landet over og hos Julemærkefonden på julemaerket.dk.

* Børns Vilkårs undersøgelse om digital mobning blandt børn i 4.-10. klasse, maj-september 2017 via Børnetelefonen, bornsvilkar.dk

Fakta om Julemærket
• Du kan købe Julemærket hos Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, LokalBrugsen, Meny, Spar, Min Købmand, Løvbjerg, Bilka, Føtex, Bog & Ide, Arnold Busck, Boghandleren, OK Plus, Kop & Kande, nemlig.com, posthuse, PostNords netbutik, i postapp’en, og hos Julemærkefonden på julemaerket.dk, hvor du også kan købe mange andre Julemærkeprodukter.
• Digitale Julemærker: Download Julemærket i App Store og Google Play og send SMS’er med Julemærker på. På e-julemaerket.dk kan du købe Julemærket til dine mails.
• Einar Holbøll fik idéen til Julemærket i 1903
• Det første Julemærke kom i 1904, og i år er det Julemærke nummer 114 i en ubrudt række


Fakta om Julemærkehjemmene
• Der findes Julemærkehjem i Hobro, Kollund, Skælskør og Ølsted og fra 2018 også i Roskilde
• Fra 2018 vil knap 1000 børn hvert år få et ophold på et Julemærkehjem
• Børn på Julemærkehjem er mellem syv og 14 år
• Julemærkehjemmene hjælper børn, der kæmper med mobning, ensomhed og lavt selvværd
• Julemærkehjemmene modtager kun 4,5 % i offentligt tilskud
• Læs mere om Julemærkehjemmene på julemaerket.dk


Digital mobning på Julemærkehjemmene
• Har du, før du kom på Julemærkehjem, oplevet at få grimme kommentarer – enten på sms eller sociale medier? Ja: 60 % Nej: 40 %
• Har du, før du kom på Julemærkehjem, oplevet, at blive holdt uden for på de sociale medier? Ja: 36 %, Nej: 64 %
• Har du talt med nogen om de ting, du har oplevet digitalt, som gjorde dig ked af det? Ja: 51 % Nej: 49 %
(kilde: Julemærkefonden, survey blandt børn på Julemærkehjem, september 2017)

Nøgleord

Kontakter

Hanne Nielsen, hanne.nielsen@julemaerket.dk, tlf. 51148180

Billeder

H.K.H. Kronprinsessen og årets kunstner, Michael Wettendorff, foran Julemærket 2017. Foto: Henrik Petit.
H.K.H. Kronprinsessen og årets kunstner, Michael Wettendorff, foran Julemærket 2017. Foto: Henrik Petit.
Download
Lykke på 12 år har været på Julemærkehjem, og det var med sommerfugle i maven, at hun ventede på Kronprinsessen. Foto: henrik Petit.
Lykke på 12 år har været på Julemærkehjem, og det var med sommerfugle i maven, at hun ventede på Kronprinsessen. Foto: henrik Petit.
Download
Børn fra Julemærkehjemmene fik en oplevelse, da de mødte protektor for Julemærkefonden H.K.H. Kronprinsessen. Foto: henrik Petit.
Børn fra Julemærkehjemmene fik en oplevelse, da de mødte protektor for Julemærkefonden H.K.H. Kronprinsessen. Foto: henrik Petit.
Download
Jule i Den Gamle Nisseby er navnet på årets Julemærke, som er tegnet af Michael Wettendorff.
Jule i Den Gamle Nisseby er navnet på årets Julemærke, som er tegnet af Michael Wettendorff.
Download
Download
Download
Download
Helene var udsat for massiv så mobning, at hendes krop reagerede fysisk. Foto: Ole Jeppesen
Helene var udsat for massiv så mobning, at hendes krop reagerede fysisk. Foto: Ole Jeppesen
Download

Vedhæftede filer

Information om Julemærkefonden

Julemærkefonden
Baldersvej 3
4000 Roskilde

33133745http://www.julemaerket.dk

Følg pressemeddelelser fra Julemærkefonden

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Julemærkefonden

Årets Julemærkekunstner: En udfordrende opgave at tegne Julemærket20.9.2017 10:17pressemeddelelse

Det er ikke sikkert at navnet Michael Wettendorff siger dig noget, men du kender sikkert Rasmus Klump, Hr. Skæg-bøgerne, Hansi Hønegal og måske nyfortolkningerne af Storm P's Ping. Alle udgivelser, som Michael Wettendorff - i daglig tale Miwer - er illustrator på. Og i år kan Miwer føje endnu en titel til cv’et: Julemærkekunstner. Miwer havde ikke set sig selv som Julemærkekunstner og erkender, at det er en udfordrende opgave. -Det er bestemt ikke nogen enkel sag, at skabe et ark Julemærke der både skal sprede julestemning, der rammer alles hjerter, fungere som enkeltmærker og som helt ark med en sammenhængende historie. Heldigvis kunne jeg trække på min erfaring som illustrator af flere opgavebøger med myldretegninger og labyrinter, fortæller Miwer. Ud over tegner og illustrator, er Miwer også forfatter, komponist, musiker og musikproducent. Julemærket offentliggøres den 3. november Motivet på årets Julemærke afsløres først den 3. november, hvor Julemærkefondens protektor, H.K.H. Kron

Trods populært motiv: Julemærkesalget faldt med en million kroner1.2.2017 11:04pressemeddelelse

Per O. Jørgensens Julemærke i 2016 faldt i manges smag, men ikke nok til at dæmme op for et reelt afsætningsfald. Til trods for en prisstigning er den samlede omsætning for Julemærket faldet med en million kroner i forhold til 2015. Julemærkesalget halveret side 2003 I 2003 omsatte Julemærket for knap 26 mio. kroner. 13 år og tre prisstigninger senere, er omsætningen faldet til godt det halve: 13.155.227 kroner. Om betydningen for Julemærkefonden, der driver de fire Julemærkehjem, siger direktør i Julemærkefonden, Søren Ravn Jensen: - Historisk set har vi kunnet drive Julemærkehjemmene alene for indtægterne fra salget af Julemærker, sådan er det ikke længere. Vi er ikke i tvivl om, at det er de ændrede kommunikationsvaner, der får Julemærkesalget til at falde. Vi sender efterhånden meget få fysiske hilsner til hinanden. Og selvom vi har digitaliseret Julemærket til både mail og app, så kan det ikke dæmme op for faldet i omsætningen på det fysiske Julemærke. Oplever stor opbakning Men h

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum