Coop Danmark A/S

Årets lokale varer kåret

Del

Tang-chips, kambucha, veganske flødeboller og en drikkelig fond vinder Årets Produktpriser 2019

Coop og landets største kokkekonkurrence Sol over Gudhjem har siden nytår været på jagt efter de bedste lokale produkter i Danmark inden for mad, drikke og konfekture. Produktprisen gives til produkter, der med en god historie, en særlig råvare og unik oprindelse kan give forbrugerne nye og spændende smagsoplevelser.

Jagten er nu kulmineret med kåringen af: Seaman Chips med Seaweed Chips squid & pepper, København Kombucha med Hidcote Blue, Glean med veganske flødeboller vandt priserne i hhv. mad, drikke og konfekture. Virksomheden FONDA med drikke-fond vandt en særlig pris for de innovative tanker bag produktet.

Knap 100 produkter fra hele landet er blevet smagt og testet, og 13 producenter blev udvalgt til at dyste om Produktprisen 2019. Formålet med prisen er at påskønne innovative løsninger i udviklingen af lokale produkter inden for mad, drikke og konfekture og være med til at synliggøre gode eksempler på, hvordan innovation og nytænkning kan betyde alverden for et lokalt produkt. Finalerunden foregik som led i den officielle afholdelse af kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem på Bornholm den 22. juni 2019, der blev vundet af den svenske kok Gabriel Hedlund fra Vollmers i Malmø.

Martine Jakobsen fra den prisvindende virksomhed Fonda er stolt og beæret over prisen:

”Det er et kæmpe skulderklap at få. Særligt med tanke på et så stærkt dommerpanel. Jeg er meget stolt over, at Fonda vinder på trods af, at det er en helt ung start-up. Jeg ser frem til sparringen med Coop og ikke mindst til at producere drikkefond i lange baner til danskerne”.

Prisvinderne får hver en kontant præmie på 5.000 kroner, møde med Sol over Gudhjems ekspertpanel, der har kompetencer indenfor produktudvikling, branding og PR, vækst, salg og eksport, samt møde med Coop om muligheden for et eventuelt fremtidigt samarbejde og mulighed for testsælge finaleproduktet i udvalgte Coop-butikker (Irma, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen eller Kvickly).

Danmark boomer af iværksætteri

Danske varer er i høj kurs og Coop vil gerne kunne tilbyde forbrugerne et endnu bredere udvalg af danske kvalitetsvarer.

Det glæder Hanna Schaldemose, ansvarlig for lokale varer i Coop:

”De mange produkter, vi har smagt, testet og nu kåret vidner om, at kreativitet, iværksætteri og lyst til at udvikle nye produkter blomstrer i Danmark. Der var en enorm høj kvalitetsstandard på de tilmeldte produkter og diversiteten var rigtig stor. Det var en fornøjelse for mine meddommere og jeg at smage på alle de lækre varer fra små producenter rundt om i Danmark. Produktprisen er for os en mulighed for at opdage nye, lokale produkter, som måske har levet en skjult tilværelse, men som i høj grad fortjener at komme frem i rampelyset”.

Hent billeder af Produktpris-vinderne

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Hun skal stå i spidsen for varerne i Danmarks nye lavprissupermarked18.1.2021 08:02:53 CETPressemeddelelse

Jette Christiansen, 57 år, er ny sortimentschef for Coops lavpriskæder, Fakta og Coop 365. Hun har dyb erfaring fra en række ledende stillinger inden for toppen af dansk detailhandel. Gennem 25 år havde hun en lang række lederjobs i Magasin, fra 2007-2012 var hun ansvarlig for tekstil-indkøb i Coop som kategorigruppechef, og derefter har hun været hos Salling Group. ”Med Jette på holdet får vi leder med dyb kundeindsigt, en stærk fornemmelse for varetendenser og en sjælden erfaring i dansk detailhandel,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop 365 og Fakta. Fakta omfatter 360 butikker, mens Coop 365 består af foreløbig 16, som en test af et nyt koncept for fremtidens lavprissupermarked. De åbnede primært i anden halvdel af 2020, og i første halvdel af i år vil det antal blive øget, som følge de første positive kundereaktioner. Som sortimentschef får Jette Christiansen ansvaret for at udvikle et udvalg, der skal ramme den moderne, kvalitets- og prisbevidste kunde. Yderligere information

Irma kommet hjem til Kartoffelrækkerne15.1.2021 00:05:00 CETPressemeddelelse

Det har været et længe næret ønske hos såvel Irma som kunderne i Kartoffelrækkerne på Østerbro i København at få en Irma lige der. Lige før jul opstod muligheden, og på rekordtid er der opbygget en lille Irma på Øster Farimagsgade 28. Den slog i al stilfærdighed dørene op 7. januar, men er fra starten nærmest blevet løbet over ende. Nu er butikken blevet fyldt op igen og er klar med alle de klassiske Irma-varer i den 117 kvm. store butik. Det er den 8. butik, som Irma har på Østerbro. ”Irma og Østerbro har altid passet godt sammen, og intet sted i bydelen er der langt til den nærmeste butik. Alligevel har vi drømt om at få en butik ved Kartoffelrækkerne, og vi har gennem årene fået talrige opfordringer til at åbne der. Derfor er det dejligt at se, at kunderne har taget så godt imod os her,” siger konst. kædedirektør Rikke Wolff, Irma. Butikken ledes af Daniél Ingvardtsen, der også har ansvaret for to andre Irma-butikker i det centrale København, nemlig Irma i Illum (der i øjeblikket er

Irma fordobler salg af varer fra små leverandører5.1.2021 05:00:00 CETPressemeddelelse

Under Corona-krisen er de mindste producenter af både drikke- og fødevarer blevet hårdt ramt, da restauranter og cafeer blev lukket. Men i København har kunderne bakket dem kraftigt op. Således har Irma i to forskellige kampagner fordoblet salget af varer fra sine mindste leverandører. I foråret indledte kæden kampagnen #Tænksmåt, hvor man bl.a. lavede nogle hjælpepakker med varer fra en række af de små producenter. Dem blev der solgt over 700 af. I den anden Corona-bølge åbnede Irma Bar22, hvor man solgte drikkevarer fra producenter, der ikke længere havde salg til cafeer og restauranter. Det medførte også en stigning på 100 procent. En af dem, der har nydt godt af begge kampagner, er Bybi. "Bybi handler i stor grad om fællesskaber. Trods vi ikke har kunne afvikle events, markeder og invitere indenfor i Bybi, har vi alligevel mærket fællesskabsånden mere end nogensinde før. Vi vil gerne sige stor tak til Irma og Irmas kunder for at nyde honning og andre lækkerier fra Bybi. Kampagnerne

Digitale betalinger sætter rekord i Coop4.1.2021 05:50:00 CETPressemeddelelse

For første gang har over 100.000 af kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma på én dag betalt deres dagligvarer digitalt - det vil sige ved hjælp af Coop app’en på deres telefon. I alt er der i 2020 gennemført mere end 15 millioner digitale betalinger i Coop-butikkerne. Det er en stigning på 237 procent i forhold til 2019. ”2020 har definitivt været et gennembrudsår for digitaliseringen i dagligvarehandelen i Danmark,” siger digital direktør i Coop, Morten Viktor. Det kommer også til udtryk i kundernes brug af muligheden for at gå uden om kassekøen. I hele 2019 og 2020 har det i næsten alle Coops godt 1.000 butikker været muligt med Scan & Betal selv at scanne varerne, komme dem direkte ned i indkøbsnettet og gå uden om kassekøen. Det er øget med 300 procent i 2020 i forhold til 2019. Og dermed er det blevet benyttet omkring 10 millioner gange i løbet af i år. ”Der er tale om en grundlæggende forandring af danskernes indkøbsvaner. Vi forventer, at det vil vokse en

Irma donerer julemad til udsatte københavnske familier23.12.2020 09:37:22 CETPressemeddelelse

For første gang har Irma indgået aftale med nonprofit organisationen Nordic Community, som skal sikre julemad til borgere i København, der selv har svært ved at få råd til det. Nordic Community henter mad i de Irmabutikker, der holder lukket i juledagene, og dermed har varer, som ikke kan holde sig, til butikkerne åbner igen efter jul. ”I Nordic Community er vi rigtig glade for samarbejdet med Irma her i julen. Partnerskabet vil medføre en betydelig reduktion af madspildet fra Irmas butikker hen over juledagene, og maden vil blive fordelt blandt økonomisk trængte borgere rundt omkring i Storkøbenhavn. Samarbejdet omkring fødevarer er især vigtigt i denne tid, hvor pandemien har øget antallet af mennesker, der har brug for hjælp. Sammen kan vi styrke fællesskabet og en bæredygtig fremtid,” siger Saimon Skurichin, stifter og formand, Nordic Community Nordic Community er en nonprofit organisation, som har eksisteret i to år. Deres primære aktivitet er at afhente overskudsmad, som ellers v

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum