Landdistrikternes FællesrådLanddistrikternes FællesrådLanddistrikternes Fællesråd

Årets Landsby 2021: ”Det er ikke nok at sige, at området er smukt og har en fin historie. Vi er nødt til at gøre noget mere”

I det sønderjyske grænseland er en gruppe landsbyer om projektet Broagerland 3.0 gået sammen, der handler om at udvikle nye bo- og arbejdsfællesskaber på landet. En fredag i august var bedømmelseskomitéen bag Årets Landsby på besøg.
Denne gård i Mølmark på Broagerland kan komme til at danne rammen om nye bo- og arbejdsfællesskaber.

Arbejdsfællesskaber for lokale erhvervsdrivende som alternative behandlere og it-virksomheder. Mødested for områdets ungdom med aktiviteter og spændende tilbud, som blandt andet skal få dem ud i naturen. Der er mange visioner gemt i gulstensbygningen med de rustrøde døre, der er en del af en nedlagt landbrugsejendom i det naturskønne Mølmark på Broagerland i Sønderborg Kommune.

- Det skal være et åbent sted for folk, der er bosat i Broagerland. Et sted, hvor alle kan være med og mødes under fælles betingelser, lyder det fra Henrik Brag, som er en af de lokale, der har interesse for projektet. Selv vil han gerne flytte ind på den gulstensfarvede gård, når den i fremtiden udover arbejdsfællesskaberne kunne komme til at huse et bofællesskab.

Roserne kravler op ad væggene, mens skridtene giver genlyd på den brostensbelagte gårdmidte. Gården indgår i det landsbyprojekt, som arbejdsgruppen bag Broagerland 3.0 har arbejdet på i over to år. Derfor kan den blandt mange andre steder i fremtiden komme til at lægge murværk til nye bo- og arbejdsfællesskaber, der skal medvirke til at skabe ny udvikling og tiltrække nye naboer til området.

Og der er dansk landsbyidyl for alle pengene på den sønderjyske gård, som i dag danner en del af rammen for et helt særligt besøg.

”Vi skal gøre noget mere”

I dag skal kredsen omkring Broagerland 3.0 overbevise komitéen bag Årets Landsby om, at landsbyerne bør æres med titlen Årets Landsby 2021. Derfor er bedømmelseskomitéens seks medlemmer, der tæller repræsentanter fra Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit og har en tidligere minister som formand, nemlig Carsten Hansen, tidligere by-, bolig-, og landdistriktsminister, blevet inviteret på bustur rundt i det sønderjyske.

Bag Broagerland 3.0 står fem landsbylaug, der er forenet i ønsket om at skabe ny udvikling i deres lokalområde, så endnu flere får lyst til at bosætte sig på den smukke sønderjyske halvø. Med en landdistriktsforsker og Sønderborg Kommune som medspillere har de sat sig for at bevise, at man kan tænke og handle stort nedefra.

Som en af arbejdsgruppens medlemmer Ingebeth Clausen fra Smøl Landsbylaug udtrykker det under komitéens besøg:

- Det er ikke nok at sige: Her er smukt, og vi har en fin historie. Vi er nødt til at gøre noget mere.

Og det har vakt opsigt hos det lokale Broagerland Udviklingsforum, hvis formand Christel Leiendecker også indgår i arbejdsgruppen bag Broagerland 3.0.

- Bofællesskaber mellem gammel og ung kombineret med små erhvervsdrivende kan noget helt særligt på landet, synes jeg. Der er rigtig mange ældre, som bor på landet og egentlig gerne vil blive, men ikke kan klare sig selv. De kan blive en reservebedsteforælder for den lille familie, der har brug for en hjælpende hånd i hverdagen. Jeg er utroligt fascineret af lige netop dén kombination, der ligger i det her projekt.

Stilleruter og landets skønneste skolevej

Er der noget, det naturskønne Broagerland kan tilbyde, så er det stilhed og natur. Erkendelsen ramte arbejdsgruppen, da 102.000 turister vandrede ned gennem Gendarmstien i løbet af det coronaramte år 2020.

Derfor brugte arbejdsgruppen en del af coronanedlukningen på at udvikle et stilleområde på Broagerland – komplet med stilleruter, fordybelsesbænke og vandposter hos private til vandrerne på Gendarmstien.

Faktisk er arbejdet med stilleområdet nomineret til sin helt egen stillepris, fortæller busværten komitéen, mens det omkringliggende landskab stryger forbi.

Gennem bussens vinduer snor en cykelsti sig pludselig gennem landskabet. Og det er en helt særlig sti, forklarer værten. Med afsæt i en gammel banestrækning er cykelstien anlagt for de skolebørn, der dagligt tager turen fra Skelde til Broager for at komme i skole.

Den dybe tallerken skal ikke opfindes to gange

Og netop det tværgående samarbejde om lokale projekter er helt særligt ved Broagerland, forklarer et andet af arbejdsgruppens medlemmer Roy Hansen, der er repræsentant for Dynt/Skelde/Gammelgab landsbylaug. Samarbejdet mellem landsbyerne har udviklet sig siden 2011, hvor årlig sparring på tværs af landsbyerne har dannet baggrund for idéer, der genbruges og udvikles på tværs.

- Vi har mødtes et par gange årligt for at finde ud af, hvad der er gang i de andre landsbylaug og fortælle om, hvad vi selv har gang i. På den måde har vi suppleret hinanden, så det ikke er nødvendigt at opfinde den dybe tallerken to gange.

Denne sparring på tværs har i en årrække kastet forskellige projekter af sig. Blandt andet en landsbybus, der er tilgængelig for alle landsbylaug i Sønderborg Kommune. Der er også stiftet et græsklipperlaug i én landsby – det er siden kopieret til andre landsbyer. Derudover er etableringen af lokale legepladser sket gennem videndeling på tværs. Og ikke mindst er der etableret ”kør med bænke” i lokalområdet, som man på sigt håber på at få udbredt til hele Sønderborg Kommune.

- Det er sådan, vi hjælper hinanden på kryds og tværs hele tiden, fortæller Roy Hansen og understreger:

- Noget af det sidste vi har fået op at stå er Broagerland 3.0. Det udspringer af, at området omkring Broagerland er blevet mere og mere affolket de sidste årtier. Det vil vi gerne vende og gøre noget ved.

Fakta om Årets Landsby

Årets Landsby er en historisk pris, som blev oprettet i 1995 af Landsforeningen Landsbyerne i Danmark. I år uddeles den for 25. gang. Prisen uddeles af Landdistrikternes Fællesråd og Landsforeningen Landsbyerne i Danmark i samarbejde med Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit.

Hvert år uddeles prisen Årets Landsby inden for et selvstændigt tema. I år hædrer prisen ’Den nytænkende landsby’, som har formået at omsætte coronakrisen til positive muligheder for sine indbyggere.

Sidste års tema var “ Hvordan kommer landsbyernes fællesskaber gennem en krise?”, og vinderen var landsbyen Haastrup på Sydfyn. Tidligere modtagere af Årets Landsby er: Torup, Vallekilde, Hvilsom, Skovlund, Tise, Jordrup, Billum, Svindinge, Samsø, Bårse, Filskov, Klejtrup, Korinth, Ballum, Gjøl, Vejrup, Janderup, Horslunde, Bagenkop, Vrads, Vestervig, Trekroner og øen Fejø.

Bedømmelseskomitéen var på besøg hos Broagerland fredag den 13. august 2021.

Eva Østergaard, kommunikations- og presseansvarlig i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 36, mail: eoe@landdistrikterne.dk

Cecilie Davidsen Høj, kommunikations- og pressekonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53850124, mail: cdh@landdistrikterne.dk

Der blev serveret sønderjysk rugbrødslagkage for komitéen bag Årets Landsby.
Bedømmelseskomitéen bag Årets Landsby består af seks medlemmer med repræsentanter fra Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit og har en tidligere minister som formand, nemlig Carsten Hansen, tidligere by-, bolig-, og landdistriktsminister.
Naturen er allestedsnærværende på den smukke halvø Broagerland.

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd