Landdistrikternes FællesrådLanddistrikternes FællesrådLanddistrikternes Fællesråd

Årets landsby 2020: ”Vi er et fællesskab, der blomstrer – især i krisetider”

Bedømmelseskomitéen i Årets Landsby var søndag formiddag på besøg hos den fynske finalist Haastrup, der med fællesskab og fællessang fortryllede alle fremmødte.
Ko-lokkesang eller kulning ført an af Helle og Margrethe på kirkepladsen i Haastrup.

Skolebusserne var taget i brug denne lørdag formiddag. Med blomsterdekorationer på frontskærmen kom de røde og hvide busser kørende med bedømmelseskomitéens medlemmer fra Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit.

Håbet var at overbevise gæsterne om, at netop sydfynske Haastrup i Faaborg-Midtfyn Kommune med sine 345 indbyggere er værdig til titlen som Årets Landsby 2020. Hovedtemaerne for besøget var fællesskab, fantastisk natur og store armbevægelser, som skulle vises frem på blot tre timer.

Der ventede derfor komiteen et tætpakket program med 25 punkter, som den lokale koordinator Anstina Krogh nøjsomt havde planlagt:

- Vi vil jo bare gerne vise, at vores fællesskab gælder i krisetider - og særligt i krisetider, hvor man skal kende sine venner. Vores fællesskab er vokset i coronanedlukningen. Vi har fastholdt vores sammenhold, fordi vi hjælper hinanden og er der for hinanden. Vi har formået at skabe glæde og tryghed i den situation, som vi nu står i, forklarer Anstina Krogh, der står bag landsbyens indstilling til konkurrencen.

Fællesskaber i en coronatid

Temaet for Årets Landsby 2020 omhandler, hvordan man som landsby kommer helskindet igennem en krise, og selvom Anstina Krogh tydeligt havde taget værtsrollen på sig, formidlede hun ikke Haastrups budskab alene. Der var stor opbakning og inddragelse af roller hele vejen rundt, hvor dagens program i det fine sensommervejr blev fulgt af op imod 100 mennesker.

Coronanedlukningen betød i Haastrups tilfælde, at man sørgede for, at ingen blev glemt eller overladt til sig selv. Købmandsparret Anne og Kent Gregersen, som i dagens anledning har rullet den røde løber ud og deler flasker med vand til de fremmødte, er både gode til at hjælpe andre – og til at blive hjulpet selv:

- Hver gang vi oplever det mindste bøvl, så er folk klar til at bakke os op. Vi tilbød at dele varer ud gratis hver dag til folk, som ikke kunne handle selv, og straks kom byens borgere og bød sig til ved at pakke varer, køre varebilen eller hvad som helst andet. Vi har haft et helt korps af hjælpere, fortæller Anne Gregersen stolt. Kent Gregersen, hendes mand, kører to gange ugentligt til de omkringliggende byer Jordløse og Falsled, der er uden købmand. Det har han gjort længe før coronanedlukningen.

Anne Gregersen bliver rørt, når hun taler om Haastruppernes hjælpsomhed.

- Jeg kan ikke undgå at blive lidt påvirket. Det rører mig da, at det kan betyde så meget. Det er jo ingen sag at drive virksomhed, når man kan gøre det på den her måde, siger hun. Hun bakkes op af sin mand, men har også imponerende 22 års opbakning fra landsbyen, hvor en nedlukning af købmandsbutikken aldrig har været på tale.

Ko-lokkesang, så englene synger

En af dagens store oplevelser for komiteen var de mange musikalske indslag. Den lokale gjaldesang kulning, der i Haastrup formidles af de lokale sangerinder Helle Thun og Margrethe iført deres flotteste kjoler, sang undervejs i besøget flere gange den karakteristiske ko-lokkesang for komiteen og alle de fremmødte.

- Traditionelt er det en genre, som går helt tilbage til middelalder – og vikingetiden. I kulning får man landskabet i spil; det er musik, som synger med og i naturen. Den kan høres på op til ti kilometers afstand og er derfor længe nok til at råbe hinanden op ude på markerne, fortæller Helle Thun.

Musikken fylder meget i Haastrup. Landsbyen har to årlige festivaler; Håstival og Stormfestival, som desværre ikke kunne afvikles under forårets og sommerens sundhedsrestriktioner. Så der måtte tænkes i andre baner, forklarer Helle Thun:

- Vi fandt ud af at tage fællesskabet udenfor. Selvom vi er mange, kan vi være her alle sammen.

Sammen med kulningkoret sang hun flere sommerkoncerter under åben himmel i det sidste, fine aftenlys for beboerne i Haastrup.

Ved vejs ende gav Haastrups borgere bedømmelseskomitéen en sidste salut med på vejen. Pludselig flød sælsomme toner ud fra byens kirketårn og fik det vandrende optog til at stoppe op. Flere komitémedlemmer hev mobilerne frem fra lommerne for at forevige øjeblikket, hvori byens egen trompetist Sara Bruntse spillede ”Sensommervisen” til ære for dagens gæster.

Præcis som hun gjorde flere gange under nedlukningen.

Fakta:

I finalen til Årets Landsby er Haastrup i Faaborg-Midtfyn kommune, Bjergsted i Kalundborg kommune og Borris i Ringkøbing-Skjern Kommune, som vil få besøg af komiteen fredag den 11. september. Derefter vil komiteen tage stilling til, hvilken landsby der bliver kåret som Årets Landsby 2020.

Årets Landsby er en historisk pris, som blev oprettet i 1995 af Landsforeningen Landsbyerne i Danmark. I år uddeles den for 24. gang. Prisen uddeles af Landdistrikternes Fællesråd og Landsforeningen Landsbyerne i Danmark i samarbejde med Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit.

Der var stort fremmøde i Haastrup, da bedømmelseskomitéen i Årets Landsby var mødt op i søndags.
Anne og Kent Gregersen ejer Købmanden i Haastrup, der bliver kendt både informationscentralen og købmand.
Uden at have hænderne skruet på til håndværksarbejde, blev Stormgaarden købt af Gitte og Peter med tre børn. Op imod 80-100 mennesker mødte op og hjalp på den første arbejdsdag blandt mange, og kom i mål med den smukke gårdhave, som møder os i dag.
Anstina Krogh var dagens værtinde i Haastrup, men hun kunne ikke have gjort det alene. En lang række mennesker hjalp til på dagen og bød gladeligt velkommen rundt i Haastrup. Her er det på Stormgården, hvor Gitte og Peter bor - ikke altid i disse klæder, som Gitte påpeger.

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikterne: CO2-afgift vil koste arbejdspladser og skævvride Danmark21.2.2024 12:35:01 CET | Pressemeddelelse

Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet. I værste fald et kæmpe fald i beskæftigelsen i landdistrikterne! Landdistrikternes Fællesråd opfordrer til at konsekvenserne for landdistrikterne skal tænkes ind i forhandlingerne om den grønne omstilling.

Landdistrikterne advarer: Ekspertgruppes anbefalinger vil koste arbejdspladser og rive livsnerver over i landdistrikterne19.2.2024 20:22:43 CET | Pressemeddelelse

Et ekspertudvalg nedsat af regeringen har givet sit bud på, hvordan erhvervsstøtteordningen kan slankes med mindst 2 mia. kr. Landdistrikternes Fællesråd forudser, at regeringens spareøvelse vil skævvride Danmark markant, koste tusindvis af jobs, medføre konkurser og betyde stor fraflytning fra landdistrikterne, såfremt det regeringsnedsatte udvalgs anbefalinger gennemføres.