Årets Landsby 2018: Folkefest på Fejø

Sang, taler og fællesspisning var på programmet, da den lille ø i Lolland Kommune lørdag fik den officielle titel som Årets Landsby 2018.

Lørdag blev den lille ø Fejø officielt kåret som Årets Landsby 2018. Foto: Inge Lynggaard

På Fejø har de lokale ildsjæle taget skeen i den anden hånd, vendt afvikling til udvikling og fået 28 nye beboere på et år. Det fik i starten af august Landdistrikternes Fællesråd, foreningen Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit, til at kåre Fejø som Årets Landsby 2018.

- Jeg kommer meget rundt i landet, og rigtig mange steder oplever jeg lokalsamfund og frivillige ildsjæle, som dagligt gør en kæmpe indsats. Men at komme her til Fejø og opleve deres engagement, fællesskab og sammenhold, har kun givet mig endnu mere sikkerhed for, at de har fortjent titlen Årets Landsby 2018, siger en begejstret formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard og fortsætter:

- Fejø har kæmpet for at få flere beboere, for at fastholde og skabe flere arbejdspladser og for at bevare de lokale faciliteter som børnehave og skole. Og det er de lykkedes godt med og har skabt en succes, der er til stor inspiration til os alle, siger Steffen Damsgaard.

Knap 300 fejbattinger mødte op til fejringen i Børne- og Kulturhuset, der er omdrejningspunkt for fællesskabet og den positive udvikling på øen. Kommunen valgte nemlig tilbage i 2014 at lukke skolen, og det blev startskuddet til et langt og sejt stykke arbejde for at modvirke den negative effekt, som skolelukningen kunne få på øen.

Frivillige ildsjæle satte sig for at finde en løsning, og sammen med kommunen oprettede de den selvejende institution Fejø Børne- og Kulturhus, som i dag har otte fastansatte. Huset har været en afgørende faktor for bosætning og skabt ringe i vandet på hele øen, hvor både turisme og erhvervsliv har haft glæde af udviklingen.

Også formanden for bedømmelseskomiteen Carsten Hansen, der er tidligere minister for by-, bolig og landdistrikter, er imponeret over Fejøs sammenhold og indsat.

- Landsbyer og øer kan ikke længere forvente, at job og tilflytning kommer af sig selv. Det kræver hårdt arbejde, fællesskab og frivillige ildsjæle. Og det har Fejø om nogen vist. Jeg er dybt imponeret over deres evne til at tage udviklingen i egen hånd og løfte i flok, siger han.

Fakta om Årets Landsby:

• Årets Landsby er en historisk pris, som blev oprettet i 1995 af Landsforeningen Landsbyerne i Danmark. I år uddeles den for 22. gang.
  • Prisen uddeles af Landdistrikternes Fællesråd og Landsbyerne i Danmark i samarbejde med Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit.
  • Kriterierne for at ansøge er, at den indstillede landsby har under 2.000 indbyggere, har formuleret en udviklingsplan og er organiseret med et lokalråd eller lignende.
  • Sidste års tema var "Den digitale landsby", og vinderen var landsbyen Vallekilde i Odsherred Kommune. Tidligere modtagere af Årets Landsby er: Hvilsom, Skovlunde, Tise, Jordrup, Billum, Svindinge, Samsø, Bårse, Filskov, Klejtrup, Korinth, Ballum, Gjøl, Vejrup, Janderup, Horslunde, Bagenkop, Vrads, Vestervig og Trekroner.

Mette Korsholm, pressemedarbejder i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail mko@landdistrikterne.dk

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.