Årets Kok og Tjener: Kulinarisk konkurrence smager af favoritsejre

I weekenden afholdes det officielle danmarksmesterskab for professionelle kokke og tjenere, kaldet ”Årets Kok og Tjener 2022”, i Herning. Hos Danske Spil har man to klare favoritter, hvilket til gengæld giver høje odds på de andre deltagere.

Grundet Corona har Årets Kok og Tjener været på hold de seneste par år, men konkurrencen er tilbage, og Danske Spil er derfor også tilbage med odds på de to prestigefyldte kategorier.

”Som Årets kok har Tommy Jespersen fra Gastroca lagt sig i spidsen som favorit til at vinde. Trods sine blot 29 år er han allerede en rutineret kok udi konkurrencer, hvor han tidligere har været i finalen i Årets kok, og stillet op til OL og VM med både junior- og senior-kokkelandsholdet. Han præsterede ekstremt flot i semifinalen, og derfor har vi ham som favorit pt.,” fortæller Mathias Reimer Larsen, som er oddssætter hos Danske Spil.

Således giver Tommy Jespersen, som i øvrigt er medstifter af Gastroca, odds 2,75 som vinder af Årets Kok. Nærmeste konkurrenter er Kristoffer Ringsing fra Vejrø Resort til odds 4,00 og Bjarke Jeppesen fra Restaurant Domestic, som har odds 5,00 som vinder.

Årets Tjener bliver eneste kvinde, spår ekspert
For deltagerne i tjener-kategorien gælder det om at imponere dommerne i beherskelsen af fagets mange tekniske aspekter, fx viden om vin. Også her skiller en deltager sig mærkbart ud, mener eksperterne fra Danske Spil.

”I katergorien Årets Tjener skiller Kristine Slott Olsen fra Formel B på Frederiksberg sig især ud. Den 34-årige tjener, som er eneste kvinde i finalen, blev nr. 2 i konkurrencen tilbage i 2019, og har været helt exceptionel i semifinalen i år. Hun virker til at være et niveau over de resterende deltagere, og derfor har vi hende som favorit til at vinde Årets Tjener,” forklarer Mathias Reimer Larsen.

Favoritværdigheden kaster odds 2,25 af sig, hvorimod konkurrenterne ligger på odds 3,75 og opefter.

Konkurrencen finder sted d. 27. marts i MCH Messecenter Herning og kan følges via gastrofighters.dk.

Om konkurrencen
Årets Kok har været afholdt siden 1992, og blev lavet for at sætte mere fokus på kokke-uddannelsen. Årets Tjener har været afholdt siden 2006, og siden da er titlen som Årets Tjener blevet uddelt til nogle af landets dygtigste tjenere.