Årets Julemærkekunstner: En udfordrende opgave at tegne Julemærket

Årets Julemærkekunstner på sit værksted og i gang med Julemærket, som vi har sløret. Julemærket offentliggøres den 3. november af Miwer og Kronprinsesse Mary.

Det er ikke sikkert at navnet Michael Wettendorff siger dig noget, men du kender sikkert Rasmus Klump, Hr. Skæg-bøgerne, Hansi Hønegal og måske nyfortolkningerne af Storm P's Ping. Alle udgivelser, som Michael Wettendorff - i daglig tale Miwer - er illustrator på. Og i år kan Miwer føje endnu en titel til cv’et: Julemærkekunstner.

Miwer havde ikke set sig selv som Julemærkekunstner og erkender, at det er en udfordrende opgave.

-Det er bestemt ikke nogen enkel sag, at skabe et ark Julemærke der både skal sprede julestemning, der rammer alles hjerter, fungere som enkeltmærker og som helt ark med en sammenhængende historie. Heldigvis kunne jeg trække på min erfaring som illustrator af flere opgavebøger med myldretegninger og labyrinter, fortæller Miwer.

Ud over tegner og illustrator, er Miwer også forfatter, komponist, musiker og musikproducent.

Julemærket offentliggøres den 3. november

Motivet på årets Julemærke afsløres først den 3. november, hvor Julemærkefondens protektor, H.K.H. Kronprinsessen, og årets kunstner præsenterer det på Københavns Rådhus. Selvom selve motivet ikke kan vises nu, kan vi afsløre, at Julemærkearket bliver et eldorado for juleelskere med ægte julestemning og et mylder af finurlige nisser i en moderne streg.

Julemærket 2017 er nr. 114 i rækken af Julemærker, der er udkommet hvert eneste år siden 1904. Historien og traditionen fortsætter, men motiverne forandres og afspejler tidens trends.  Indtægterne fra salget af Julemærker går til arbejdet med udsatte børn på Julemærkehjemmene.

Du kan læse mere om Miwer og se eksempler på hans arbejde på miwer.dk. Du kan læse mere om Julemærket og Julemærkehjemmene på julemaerket.dk.

Har du spørgsmål til pressemeddelelsen er du velkommen til at kontakte fundraising- og kommunikationschef Hanne Nielsen på tlf. 5114 8180 eller hanne.nielsen@julemaerket.dk.

Fakta, Julemærkefonden

Driver Julemærkehjemmene i Danmark
Hvert år får 750 børn et ophold på et Julemærkehjem
Børn på Julemærkehjem kæmper med mistrivsel, mobning, ensomhed og lavt selvværd
Salget af Julemærker dækker cirka en fjerdedel af omkostningerne til Julemærkehjemmene
Julemærkehjemmene modtager 4,5 % i offentligt tilskud
Læs mere på julemaerket.dk

Kilde: Julemærkefonden

Fakta: Michael Wettendorff – (Miwer)

Født 1971
Dansk illustrator og forfatter bosiddende i København.
Miwer har mest gjort sig bemærket som børnebogsillustrator, men han har også skrevet og tegnet sin egen bog; ”Horrorbogen, en labyrint og -findebog” som er spækket med gys og gru i komplicerede snørklede labyrinter.
På sidelinjen af tegneriet komponerer, spiller og producerer han sin egen musik, som han blandt andet har brugt i forbindelse med egenproducerede bogtrailere.

Julemærket er en af de få helt igennem danske juletraditioner. Det første udkom i 1904, og siden har der, uanset krig, op- og nedgang, udkommet et Julemærke. Julemærket har altid nydt stor folkelig opbakning, og har historisk været stort set eneste indtægt til driften af de danske Julemærkehjem til gavn for udsatte børn. I dag udgør Julemærket cirka 25 % af driften til de fire Julemærkehjem.