Årets Julemærke har Genforeningen som tema

Årets Julemærke 2020 er tegnet af illustrator Tomas Björnsson. Med sin levende og lette streg tager han udgangspunkt i Genforeningen til sit julemotiv.
Tomas Björnsson er årets Julemærke-kunstner

At tegne årets Julemærke er en ganske særlig opgave. Ikke nok med at man som tegner indskriver sig i en over 100 år gammel tradition, man skal også kunne ramme et motiv, der fungerer både som en helhed og som 47 små selvstændige mærker.

Denne udfordring er i år tildelt Tomas Björnsson, som er 47 år og uddannet illustrator. Han har en levende streg, der blandt andet har prydet Børnenes U-landskalender samt et hav af undervisningsbøger til danske skolebørn. Han har arbejdet for internationale forlag, store danske virksomheder og organisationer, og har for nylig både skrevet og illustreret en børnebog om lungekræft.

En stor ære at tegne Julemærket

Årets Julemærke har temaet ”Genforeningen”. Det markerer, at det i år er 100 år siden, at Sønderjylland kom tilbage til Danmark. Tomas Björnsson har tegnet Julemærkearket som et Danmarkskort, hvor alle fem Julemærkehjem optræder sammen med en lang række danske seværdigheder. Samtidig er mærket en kærlig hilsen til Julemærkerne fra 1919 og 1920, hvor folkeafstemningen om Genforeningen dannede grundlag for motivet.

Om opgaven med at tegne årets Julemærke siger Tomas Björnsson: ”Jeg elsker denne slags opgaver, der kræver masser af detaljer til både at skabe god stemning og samtidig fortælle en spændende historie. Det er en udfordring, men også en leg at få alt til at fungere sammen, hvor den overordnede historie også skal kunne splittes op i en masse små selvstændige historier. Men først og fremmest er det en stor ære at få lov til at arbejde med så god en sag, som Julemærket er”.

Julemærket udkommer d. 26. oktober

Hvordan Julemærket 2020 ser ud, bliver først endeligt afsløret den 26. oktober 2020. Her vil H.K.H. Kronprinsesse Mary, der er protektor for Julemærkefonden, præsentere Julemærket. Samme dag kan det købes online på julemaerket.dk, og dagen efter bliver det sat til salg i butikker landet over.

Julemærket 2020 er nr. 117 i rækken af Julemærker, der er udkommet hvert år siden 1904. Indtægterne fra salget af Julemærker går til at støtte børn på de danske Julemærkehjem. Hvert år hjælper Julemærkehjemmene ca. 1.000 børn i alderen 7-14 år til en ny start på livet. Når børnene kommer på Julemærkehjem, får de hjælp til at finde deres styrker og opbygge deres selvværd, så de igen kan indgå i fællesskaber.

Fakta om Julemærkehjemmene

• Der findes fem Julemærkehjem i Danmark
  • Hvert år får op mod 1.000 børn et ophold på et Julemærkehjem
  • Børn på Julemærkehjem kæmper med mistrivsel, mobning, ensomhed og lavt selvværd
  • Salget af Julemærker dækker cirka en tiendedel af omkostningerne til Julemærkehjemmene
  • Julemærkehjemmene modtager kun 3 % i offentligt tilskud og er helt afhængige af indsamlede midler

Fakta om Tomas Björnsson

• Født 1973 i København
  • Uddannet illustrator og har en bachelor i illustration fra Wolverhampton University og en kandidat i visuel kultur fra Københavns Universitet.
  • Har arbejdet for en bred række klienter - lige fra internationale forlag til lokale ungdomsklubber
  • Har bl.a. illustreret Børnenes U-landskalender, undervisningsbøger til folkeskolen og har løst opgaver for bl.a. Forlaget Delta, Forlaget Matematik, Københavns Kommune, Røde Kors, Carlsberg, Dansk Industri, Mars Chokolade.
  • Bestyrelsesmedlem i Illustratorgruppen i Dansk Forfatterforening
  • Bor på Frederiksberg med sin kone og datter