Deloitte

Årets julehandel: Teenagere får computerspil, små børn får Lego

Del

Men bøger er årets højdespringer

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

København, d. 20. december 2016

Der er næppe mange overraskelser under juletræet i år, når børn og teenagere går i gang med at flå papiret af gaverne d. 24. december. Her er computerspil fortsat den klare favorit til teenagerne, mens Lego og byggelegetøj hitter hos børnene under 12 år. Årets højdespringer er dog bøger, der i begge aldersgrupper opnår en placering i top 5. Det viser Julehandelsanalysen 2016 fra Deloitte.

- Julen er selvsagt en ekstremt vigtig periode for alle børnebutikker, der derfor har et vågent øje på de seneste indkøbstendenser. For mange butiksejere kan et godt julesalg være afgørende for, om de har råd til at drive butikken videre, siger forbrugerekspert i Deloitte, Peter Mølkjær.

Blandt teenagere er det fortsat computerspil, der indtager pladsen som den foretrukne gave, men længere nede ad listen er der ændringer.

- Både computerspil, gavekort og penge er fortsat sikre gavehit til teenagerne. Derimod ser vi et klart fald i tøj og sko, som sidste år var den næstmest populære julegave, men som i år rykker ned på plads nr. 4. Samtidig er gode, gammeldags bøger steget tre pladser på listen i år og kommer dermed netop med i top 5, siger Peter Mølkjær.

For børnene under 12 år er der færre ændringer på gavelisten, der igen i år toppes af Lego, tøj og sko samt elektroniske spil. I den modsatte ende af listen siger blot 6 pct. af danske forældre, at de har tænkt sig at give gaver, der inspirerer børnene til at lave kunst og kreativ leg. Det gør hele 17 pct. af forældrene i de øvrige EU-lande.

Ved siden af de generelle trends er der stor forskel på, om det er mor eller far, der køber børnenes gave.

- Ifølge undersøgelsen har fædre en forkærlighed for at købe de gaver, der indeholder legetøj, mens det er mødrene, der tager ud for at købe tøj og sko til de små. Undtagelsen er dog sportstøj, hvor det typisk er mændene, der træder til. Skal man have den helt rigtige fodboldtrøje, er det åbenbart mest sikkert at spørge far, siger Peter Mølkjær.

I 2016 forventer den typiske danske husstand at bruge 2.730 kr. på julegaver til både voksne, teenagere og børn.

Fakta

Top 5 gaver til børn under 12 år

1: Lego, byggelegetøj etc. (nr. 1 i 2015)

2: Tøj og sko (nr. 2 i 2015)

3: Elektroniske spil (nr. 3 i 2015)

4: Lærende legetøj (nr. 4 i 2015)

5: Bøger (nr. 8 i 2015)

 

Top 5 gaver til børn over 12 år

1: Computerspil (nr. 1 i 2015)

2: Gavekort (nr. 3 i 2015)

3: Penge (nr. 4 i 2015)

4: Tøj og sko (nr. 2 i 2015)

5: Bøger (nr. 8 i 2015)

Om undersøgelsen:

Deloittes årlige analyse af julehandlen gennemføres både i Danmark og i en række europæiske lande. Mere end 6.500 forbrugere har deltaget i undersøgelsen, heraf 760 fra Danmark. 

Nøgleord

Kontakter

Peter Mølkjær
Tlf. +45 21 60 21 74
pmoelkjaer@deloitte.dk

Billeder

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
Download
Peter Mølkjær
Peter Mølkjær
Download

Vedhæftede filer

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Peter Mølkjær er partner i Deloitte og ekspert i forbrug og forbrugsvaner.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk 

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum