Årets Hjerteredder 2022 kåres på lørdag: Du kan nå at stemme endnu

Lørdag kåres Årets Hjerteredder ved det udsatte indsamlingsshow Hjertegalla. Du kan stadig være med til at bestemme, hvem der skal have æren af at blive kåret til Årets Hjerteredder 2022
Foto af Michèle Bellaiche og Christian Degn. Foto: Christian Ameen/TV 2.

Hvert år hylder Hjerteforeningen modige livreddere, der turde træde til og yde genoplivning, da et medmenneske faldt om med hjertestop. Alle har de reddet et menneskes liv – en far, mor, en nabo, arbejdskollega eller en ukendt.

Et dommerpanel har nomineret 3 redninger blandt de mange indstillinger, og nu er det op til alle interesserede at afgøre, hvem der ender med at blive kåret som Årets Hjerteredder 2022. Hvem der vinder, afsløres ved det udsatte indsamlingsshow Hjertegalla, der løber af stablen lørdag den 17. september kl. 21.00 på TV 2 CHARLIE / TV 2 PLAY.

- Alle de modige helte, vi hylder med Årets Hjerteredder 2022, har ydet en fantastisk indsats. De turde træde til, de turde handle, og derfor er en elsket mor, far, søster eller bror i dag i live. Det vil jeg gerne sige stor tak for. Når vi alligevel fremhæver tre redninger og til sidst bare en redning og dermed ”Årets Hjerteredder”, er det for at skabe maksimal opmærksomhed om, at det nytter at træde til og yde genoplivning til et medmenneske. Det kan redde liv, siger Hjerteforeningens adm. direktør Anne Kaltoft.

Hjertegalla skulle være afholdt tilbage i marts, men grundet situationen i Ukraine valgte man at udsætte showet til fordel for støtteprogrammet 'Sammen for Ukraine', som DR og TV 2 sammen stod for.

Stem på din favorit
Du kan være med til at kåre Årets Hjerteredder ved at afgive din stemme på hjerteforeningen.dk/hjerteredder inden d. 14. september kl. 12:00.

De tre nomineringer, der kæmper om prisen som Årets Hjerteredder 2022, er:

Læreren Thomas Andersen og Helena Suralski, der redder 12-årige Emma Victoria Krupsdahl, da hun bliver ramt af et hjertestop på Horsens Banegård.

Oscar, Carl og Ingrid Kjeldmand, der sammen med naboerne redder deres 41-årige mor, Malene Kjeldmand, da hun får hjertestop i eget hjem i østjyske Mårslet.

Tvillingerne Christian og Stella Grejsen Høgsdal på 8 år, der sammen med Ann-Mari Buus Jensen og overboerne Julie Jahn og Benjamin Dirchsen redder deres 48-årige mor, Jane Grejsen Høgsdal, da hun får hjertestop i eget hjem på Frederiksberg.

De fulde beretninger og en rekonstruktion af redningerne kan læses på www.hjerteforeningen.dk/hjerteredder.

Se Årets Hjerteredder blive kåret i Hjertegalla, der bliver sendt på TV 2 CHARLIE / TV 2 PLAY lørdag den 17. september kl. 21.00.

Årets Hjerteredder støttes af Østifterne.

- Vi vil gerne medvirke til at bevare og forstærke den gode udvikling, hvor der i dag i 80 procent af tilfældene med hjertestop uden for hospital sker dét, at andre borgere træder til med førstehjælp. Det er en utrolig flot udvikling i forhold til situationen for 20 år siden, hvor der kun i 19 procent af tilfældene med hjertestop uden for hospital var andre borgere, der ydede førstehjælp, siger Østifternes direktør Lars Suhr Olsen.

Fakta om hjertestop - hurtig hjælp er afgørende

Hvert sekund tæller, når et medmenneske falder om med hjertestop. Den hurtige hjælp har afgørende betydning for chancen for at overleve hjertestoppet.

Hvert år rammes omkring 4.700 danskere af hjertestop uden for hospital. Det svarer til omkring 13 hver dag.

Overlevelsen efter hjertestop uden for hospital er i dag ca. 14 procent

I 80 procent af tilfældene med hjertestop uden for hospital giver tilstedeværende personer livreddende førstehjælp, før professionel hjælp ankommer.

Hvis ingen træder til med genoplivning, inden ambulancen ankommer, overlever 1 ud af 19.

Hvis et vidne træder til med hjertemassage, inden ambulancen ankommer, overlever 1 ud af 7.

Hvis personer med hjertestop modtager genoplivning med brug af hjertestarter, inden ambulancen ankommer, overlever næsten 1 ud af 3.

Hurtig reaktion ved et hjertestop er afgørende. Ifølge det Europæiske Råd for Genoplivning kan sandsynligheden for at overleve være helt op til 70 procent, hvis en person med hjertestop modtager genoplivning med brug af en hjertestarter indenfor tre til fem minutter.

De fleste personer får varige skader eller dør, hvis ikke de får hjælp inden for cirka 10 minutter. Efter seks minutter kan hjernen begynde at tage skade, og for hvert minut, der går uden genoplivning, falder chancen for at overleve med ca. 10 procent.

Årets Hjerteredder 2023

Kender du en, der har reddet liv? Så kan du indstille vedkommende til Årets Hjerteredder 2023, der kåres ved næste års Hjertegalla. Deadline for indstilling er 1. november 2022, og man indstiller på: hjerteforeningen.dk/aarets-hjerteredder-indstilllingsformular/

Få kontakt med Hjerteforeningens presseafdeling på 33 66 99 30.

Foto af Michèle Bellaiche og Christian Degn. Foto: Christian Ameen/TV 2.
Foto af Oscar, Carl, Ingrid og Malene Kjeldmand. Foto: Andreas Bank Kirkegaard.
Foto af Emma Victoria Krupsdahl, Thomas Andersen og Helena Suralski. Foto: Tor Birk Trads/Hjerteforeningen
Foto af Christian, Stella og Jane Grejsen Høgsdal, Ann-Mari Buus Jensen, Julie Jahn og Benjamin Dirchsen. Foto: Pelle Rink.