Årets første danske jordbær i Irma i dag

En sand forårsbebuder er fra i dag i de første butikker: Danske jordbær.

Mængderne er meget små, så kunderne vil kun i udvalgte Irma butikker kunne købe årets første danske jordbær.

Det er gartneriet Hunsballe Grønt ved Skælskør, der igen i år er først med jordbær. De er dyrket i et moderne væksthus, der er specielt konstrueret til jordbær-produktion med ekstra store vinduer, der giver mulighed for ekstra meget lys til planterne.

I denne uge er det kun udvalgte Irma butikker, der får de nye jordbær. Men allerede i næste uge kommer der større mængder og om ca. 14 dage forventes, at produktionen er så stor, at der er jordbær i alle Coops godt 1000 butikker.

De første danske jordbær sælges for 36 kr. pr. bakke med 250 gram. Der vil i dag være omkring 250 bakker fordelt på 10 forskellige butikker:

Codanhus

Ndr. Fasanvej

Platan

Roskilde

Søborg

Nørreport

Hillerød

Østerport

Ordrup

Hørsholm

Hunsballe Grønt er en familiedrevet virksomhed med over 50 års erfaring i produktion af jordbær og grøntsager. I dag drives virksomheden af Claus & Henriette Hunsballe, som er 2. generation.  Virksomheden ligger på Skælskør egnen, som er begunstiget med mange solskinstimer, hvilket især er hensigtsmæssigt for smagsudviklingen i jordbærrene.

Udover Irma-butikkerne vil den lokale SuperBrugs i Skælskør også have nogle bakker fra i dag.

Yderligere information: Kategorichef Morten Brix-Christiansen, Coop, 52 21 40 65

Direktør Henriette Hunsballe, Hunsballe Grønt, 58 18 90 02

Frivillige åbner ny butik med Coop-varer i Feldballe22.9.2021 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et nyt samarbejde vil Coop gøre det nemmere for borgerne i mindre lokalsamfund at drive en dagligvarebutik. I to år har de cirka 1000 borgere i landsbyerne Feldballe og Tåstrup på Djursland været uden en lokal dagligvarebutik. En gruppe ildsjæle fra lokalområdet har nu taget sagen i egen hånd, og den 24. september åbner borgerbutikken Kooperativet i Feldballe. Det sker i samarbejde med Coop, som skal levere butikkens dagligvaresortiment. Den fysiske butik vil have et basisudvalg af dagligvarer, som Coop leverer fra sit store sortiment, og lokale varer fra foreløbigt ti forskellige leverandører i lokalområdet. Kooperativet Feldballe er ansvarlig for driften af butikken, som også bliver et fælles udleveringssted for online dagligvarer fra Coop.dk Mad. Samarbejdet mellem Coop og Kooperativet Feldballe er en ny måde for Coop at understøtte, at de mindre lokalsamfund kan bevare deres lokale brugs som både indkøbssted og samlingspunkt for et stærkt fællesskab i byen. ”Coops butikker er j