Årets første danske jordbær i Irma i dag

Sæsonen for danske jordbær er nu skudt i gang.

Mængderne er meget små, så kunderne vil kun i udvalgte Irma butikker kunne købe årets første danske jordbær.

Det er gartneriet Hunsballe Grønt ved Skælskør, der igen i år er først med jordbær. De er dyrket i et moderne væksthus, der er specielt konstrueret til jordbær-produktion med ekstra store vinduer, der giver mulighed for ekstra meget lys til planterne. De seneste dages flotte forårsvejr, har gjort, at de første jordbær er klar nu.

I denne uge er det kun udvalgte Irma butikker, der får de nye jordbær. Men allerede i næste uge kommer der større mængder og om ca. 14 dage forventes, at produktionen er så stor, at der er jordbær i alle Coops 1100 butikker.

De første danske jordbær sælges for 35 kr. pr. bakke med 250 gram. Der vil i dag være omkring 250 bakker fordelt på 10 forskellige butikker (se liste).

Hunsballe Grønt er en familiedrevet virksomhed med over 50 års erfaring i produktion af jordbær og grøntsager. I dag drives virksomheden af Claus & Henriette Hunsballe, som er 2. generation.  Virksomheden ligger på Skælskør egnen, som er begunstiget med mange solskinstimer, hvilket især er hensigtsmæssigt for smagsudviklingen i jordbærrene.

Irma Mozartsvej

Irma Platan

Irma Nørreport

Irma Kastrupvej

Irma Codanhus

Irma Østerport

Irma Hørsholm

Irma Ordrup

Irma Roskilde

Irma Dragør

Derudover vil den lokale SuperBrugs i Skælskør også have de nye jordbær fra i dag.

Yderligere information:

Kategorichef Morten Brix-Christiansen, Coop, 52 21 40 65

Direktør Henriette Hunsballe, 58 18 90 02

SuperBrugsens kædedirektør stopper26.5.2020 12:15:00 CESTPressemeddelelse

Jesper K. Andersen, kædedirektør for SuperBrugsen, har besluttet at stoppe i Coop. Han fratræder med udgangen af denne måned. "Det er en stor karriere, der slutter i Coop. Jesper begyndte for over 30 år siden som flaskedreng, og har arbejdet sig op gennem systemet i kraft af stærke resultater. Varehuschef i Kvickly, salgschef i SuperBrugsen, varehusdirektør i Helsinge Brugsforening, kædedirektør for Dagli´Brugsen og har altså de seneste knap tre år stået i spidsen for vores største kæde med flotte resultater," siger koncerndirektør Stina Glavind. Om baggrunden for sin beslutning siger Jesper K. Andersen: "Vi har netop leveret et af de bedste resultater i SuperBrugsens historie, og jeg nærmer mig nu de 50 år. Så hvis jeg skal prøve noget andet i mit arbejdsliv, er tiden den helt rigtige. Hvad det bliver, må tiden vise. Men jeg har været meget taknemmelig for alle de muligheder, jeg har fået i Coop-familien og alle de dygtige kolleger, jeg har arbejdet sammen med". Som kædedirektør for S

Coop skærper sine krav til soja30.4.2020 10:00:00 CESTPressemeddelelse

For at bidrage til en bæredygtig produktion af soja, vil Coop Danmark fremover øge andelen af ansvarlig soja i sine egne varemærker. Det sker med en ny handlingsplan, der omfatter disse produktkrav: Direkte soja (ingrediens) og indirekte soja (foder) i fødevarer i alle Coops egne varemærker skal være enten 3. parts certificeret eller dens oprindelse skal være godkendt og geografisk verificeret af Coop Gruppen. Kravet gælder: Varer hvor soja er den karakteristiske ingrediens, for eksempel sojasauce varer der indeholder 5 % eller mere soja som ingrediens Varer der indeholder mere end 50 % animalsk(e) ingrediens(er), hvor soja er blevet brugt som foder. Det inkluderer mejeri, æg, kød, fisk og skaldyr. Coop accepterer RTRS, Proterra, Donau Soja eller tilsvarende 3. parts certificeringer. Kravet vil blive revideret hvert 2. år, hvor det vil blive undersøgt, om kravet kan skærpes ”Det er et vigtigt og stort skridt i retning mod en mere bæredygtig verden. Det sikrer, at den soja, som vi impor