Årets første danske jordbær i butikker i dag

Coop og Hunsballe Grønt klar med danske jordbær i de 10 første butikker i dag

Sæsonen for danske jordbær er nu skudt i gang.

I dag er de første i butikker. Og ligesom sidste år, så er der ganske få udvalgte butikker, der får fornøjelsen af de allerførste. Mængderne er meget små, så kunderne vil kun i udvalgte butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma, primært i Storkøbenhavn, smage årets første danske jordbær.

Det er gartneriet Hunsballe Grønt ved Skælskør, der igen i år er først med jordbær. De er dyrket i et moderne væksthus, der er specielt konstrueret til jordbær-produktion med ekstra store vinduer, der giver mulighed for ekstra meget lys til planterne. De seneste dages flotte forårsvejr, har gjort at de første jordbær er klar nu.

I denne uge er det kun butikker på Sjælland, der får de nye jordbær. Men allerede i næste uge kommer der større mængder og om ca. 14 dage forventes, at produktionen er så stor, at der er jordbær i alle Coops 1200 butikker.

De første danske jordbær sælges for 35 kr. pr. bakke med 250 gram. Der vil i dag være omkring 250 bakker fordelt på 10 forskellige butikker (se liste nedenunder).

Hunsballe Grønt er en familiedrevet virksomhed med over 50 års erfaring i produktion af jordbær og grøntsager. I dag drives virksomheden af Claus & Henriette Hunsballe, som er 2. generation.  Virksomheden ligger på Skælskør egnen, som er begunstiget med mange solskinstimer, hvilket især er hensigtsmæssigt for smagsudviklingen i jordbærerne. Området ligger desuden forholdsvis kystnært og har derfor færre nætter med frost, hvilket også er væsentligt, når man dyrker jordbær.

Yderligere information:

Indkøber Mathias Potoker, Coop, 51 59 40 87

Direktør Henriette Hunsballe, 58 18 90 02

Her fås jordbær i dag:

Fakta Charlottenlund, Ordrupvej

Fakta Charlottenlund, Jægerborg Alle

Dagli’Brugsen Islev Torv

Dagli’Brugsen Hedegårdene

SuperBrugsen Havdrup

SuperBrugsen Brøndby

Kvickly Farum

Kvickly Holte