Arbejdspladser er usynlige på klima

Danskerne vil i stor stil bakke klimainitiativer på jobbet op, hvis deres arbejdsplads vel og mærke har nogle, viser en ny undersøgelse. Men kun en ud af fire medarbejdere kender til klimamål på deres arbejdsplads.

Hvis der er noget, der optager danskerne i disse år, er det klimaudfordringerne. Og den klimabevidsthed er rykket med på arbejdspladsen.

Vi taler med kollegaerne om bekymringerne ved frokostbordet, og hver anden, som sidder dér, er da også i høj eller meget høj grad bekymret for klimaet, viser en ny undersøgelse, Yougov har lavet for Krifa.

Desværre kigger mange forgæves efter klimamål. Helt præcist siger 52 procent af danske lønmodtagere nej til, at deres arbejdsplads har sat mål. 21 procent ved det ikke.

-Det at opleve en større mening med arbejdet har mere end noget anden en betydning for vores lyst til at stå op og tage på arbejde. Nu er det indsatsen mod klimaforandringer, der giver mening for rigtig mange lønmodtagere, og jeg tror bestemt, det bliver en måde at tiltrække fremtidens medarbejdere på, siger Krifas formand Søren Fibiger Olesen.

Lyt til medarbejderne
Undersøgelsen viser da også, at mere end 7 ud af 10 vil få et bedre syn på en virksomhed, der tager klimahensyn. Han opfordrer arbejdsgiverne til at lytte til, at 9 ud af 10 medarbejdere i høj grad vil bakke op om initiativer til gavn for klimaet.

-Vi er selv i gang i Krifa på flere fronter. Mine kolleger er gode til at samkøre og tage cyklen på arbejde. Vi har opgraderet vores affaldssortering og udskiftet flaskevand med koldtvandshaner, og vi stiller store krav til vores leverandører og samarbejdspartnere om mere genbrug og mindre kemi, siger Søren Fibiger Olesen.

Seks klimaråd til arbejdspladsen: https://krifa.dk/om-krifa/presse/nyheder/klima-og-arbejdsliv

Flere tal fra undersøgelsen:
68 procent er blevet mere opmærksomme på klimaudfordringer, end de var for to år siden.
46 procent er enige eller helt enige i, at de taler med kollegerne om klima og klimahensyn.
86 procent vil i høj eller meget høj grad bakke klimainitiativer på deres arbejdsplads op.

Undersøgelsen er foretaget af Yougov for Krifa blandt 1007 repræsentativt udvalgte danske lønmodtagere.

Formand, Søren Fibiger Olesen, 25444008
Pressekontakt: Anne Bjerregaard Bang, 51381896

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 185.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.