Arbejdsmarkedets Feriefond

Arbejdsmarkedets Feriefond støtter projekt om børnebeskyttelse på ferielejre

20.000 udsatte familier og børn over hele landet får hvert år en håndsrækning til ferie via Arbejdsmarkedets Feriefonds Feriehjælpsprogram. 60 procent af dem er børn og unge.

Fonden har nu bevilget to millioner kroner til et udviklingsprojekt i samarbejde med Red Barnet, der går helt tæt på praksis af børnebeskyttelse på ferielejre.

”Det er vigtigt at have fokus på beskyttelse og omsorg for børn – også når rammen er glade ferielejre med masser af oplevelser, sjov leg og god mad. Vi er derfor glade for, at Red Barnet har sagt ja til at stå i spidsen for at udvikle et fagligt koncept, der skal understøtte børnebeskyttelse på ferielejre,” siger Arbejdsmarkedets Feriefonds direktør, Nina Löwe Krarup.

Projektet skal munde ud i et elektronisk materiale med viden, procedurer og undervisningsvideoer om, hvad man som arrangør af ferieophold og andre fritidsaktiviteter kan gøre for at drage omsorg for børn og beskytte børn.

Hos Red Barnet vækker initiativet begejstring.

”Det er en kerneopgave for Red Barnet at understøtte beskyttelse og omsorg for børn, og vi er glade for at være en del af projektet med Arbejdsmarkedets Feriefond, så vi også kan være med til at beskytte børn i deres ferie- og fritidsliv. Vi er allerede i fuld gang med at udvikle konceptet,” siger Red Barnets nationale chef, Martha Ahlmann.

Materialet forventes færdigt omkring årsskiftet og bliver frit tilgængeligt for alle, der beskæftiger sig med børn og unges fritidsliv professionelt eller på frivillig basis.

Materialet ”Børnebeskyttelse på ferielejre” publiceres på www.aff.dk og www.redbarnet.dk.

Information om Arbejdsmarkedets Feriefond

Arbejdsmarkedets Feriefond