Arbejdsmail på mobilen truer virksomheder under ferien

Mange holder sig opdateret på arbejdsmailen via mobilen, selvom de har ferie. Ofte scanner man bare lige indbakken igennem, og bruger derved mindre tid på hver enkelt mail. Derved går man glip af de små signaler, der ellers kunne indikere, at afsender måske ikke er den legitime virksomhed, man gerne vil give sig ud fra, og at der kan være tale om ondsindede mails.
Falske links
Særligt mails med vedhæftede filer og falske links udgør en stor sikkerhedsrisiko. Dokumenter kan indeholde skadeligt indhold og koder. Links kan føre til falske URL’er, som kan udsætte virksomheden for en risiko, hvis man klikker på dem.
- Skærmvisningen på telefonen giver typisk mindre detaljerede oplysninger end på computerskærmen. Og når man tilmed er i et afslappet feriehumør, er man ofte mindre omhyggelig med at tjekke hvem afsender er, end hvis man er på arbejdspladsen, siger Birgitte Ringbæk, kommunikationschef hos If Forsikring.
De mest udbredte erhvervs-mailprogrammer har indbygget sikkerhedsbeskyttelse, hvor man ved at holde fingeren på et link, får det vist i et pop-up inden man klikker videre, eller får vist at linket er sikkerhedstjekket. Det handler om at gøre det til en vane at bruge sådannefeatures, inden man aktiverer links, anbefaler hun.
Pas på med at videresende
En anden udbredt risiko ved at tjekke mails på mobilen opstår, når chefer og medarbejdere vil være effektive, og videresender mails til kolleger eller ferieafløsere med korte besked a la ”Vil du se på denne?”.
- Det kan ferieafløseren let tolke som om, du siger god for indholdet og beder ham eller hende gøre noget ved sagen. Reelt har du måske bare set beskeden flygtigt igennem på stranden eller i en kort pause i indkøbscentret. Korte beskeder kan let blive misforstået, siger Birgitte Ringbæk.
- Det er nemt at sige, at folk skal holde fri, når de holder fri. Det er der bare mange, som ikke kan eller helt praktiserer. Derfor, hvis du er det mindste mistænksom over for en ikke ventet mail, så er det sikrest at antage, at det drejer sig om svindel. Vent med at gøre yderligere, eller bed en ferieafløser kontakte den pågældende virksomhed direkte, hvis du har indtryk af, at det haster.
6 sikkerhedstips til mobilen i ferien:
Kilde: If Forsikring |
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum